Youngman kan dra sig ur Saab-affär

Saab och Volvo kan komma att få samma ägare efter att Youngman sägs vara på väg att dra sig ur Saab-affären, uppger en källa med insikt i Saabs rekonstruktion till Dagens Nyheter.

Youngman kan ha fått kalla fötter för Saab om de senaste uppgifterna stämmer. Klart är att Youngman som planerat att gå in som ägare i Saab tillsammans med Pang Da fortfarande inte fört över de 640 miljoner kronor som skulle hjälpa Saab genom rekonstruktionen. Det var bland annat tack vare löftet om att pengarna var på ingång som fick hovrätten att godkänna företagsrekonstruktionen för drygt två veckor sedan. 

 Under onsdagen gick Saab ut med att pengarna från Youngman är försenade och att man på Saab inte vet när betalningen kommer in på kontot. 

 – Kommer det inte utlovade pengar från kineserna kan det också vara fråga om ett avtalsbrott. Bara det att pengarna dröjer visar på att Youngman inte längre verkar vara intresserade av Saab. Är de över huvud taget seriösa, säger Dagens Nyheters källa till tidningen.

 Men på Saab tillbakavisar man uppgifterna om att Youngman är på väg att dra sig ur affären. 

 – Uppgifterna om att Youngman ska dra sig ut sin tänkta affär med Saab har ingen sanning, säger Saabs informatör Gunilla Gustavs till Sveriges Radio.

 I stället har Volvos ägare Geely närmat sig Saabs företagsrekonstruktör, advokaten Guy Lofalk, när han var i Kina och arbetade med rekonstruktionen. Men på Geelys bolag Volvo är man inte övertygade om uppgifterna. 

 – Det här är en sak för Geely att kommentera. De har dock tidigare sagt att det inte finns några som helst avsikter att köpa Saab, säger en talesman för Volvo till Dagens Nyheter.

 Den 14 oktober ska Kinas beslutsfattande myndighet NDRC ta ställning till om Youngman och Pang Da ska få gå igenom med sitt köp av Saab. Men enligt Bengt Hamsten, tidigare vd för lastbilstillverkaren MAN:s lastbils- och bussdivision i Kina och bekant med Youngmans ägare, är det inte säkert att affären godkänns fullt ut. 

 – Jag tror inte att NDRC fattar ett entydigt beslut den 14 oktober. Det blir troligen ett delbeslut som löser upp vissa knutar, men inte alla, säger Bengt Hamsten till Dagens Industri. Han tror inte heller att Youngman har tillräckligt med kapital för att utveckla Saab. 

 – Nej det har de inte, liksom inte heller Geely hade tillträckligt med pengar att köpa Volvo PV. De här killarna är inga miljardärer men skaffar pengar genom att ta in partner som provinser och kinesiska staten.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!