090604-us-airforce-mustang

Challenger och Mustang med flygplansteknik

Väl använda skattepengar? Det är den första av många frågor som dyker upp när vi nås av nyheten att det amerikanska flygvapnet har skapat två kraftigt modifierade bilar baserade på Dodge Challenger och Ford Mustang. Syftet? Att värva ungdomar förstås.

Det amerikanska flygvapnet, U.S. Air force har tagit fram två supermodifierade exemplar av Dodge Challenger och Ford Mustang. Bilarna kallas Mustang X-1och Challenger Vapor och själva bygget har utförts av Kalifornien-baserade Galpin Auto Sports. Tillsammans har U.S. Air Force och Galpin jobbat hårt för att förvandla de båda muskelbilarna till extrema supersportbilar med iögonfallande design. Och nog har de lyckats, snyggt eller inte är upp till den personliga smaken men ögonbrynshöjande är bilarna i alla fall.

Det är heller inte så konstigt med tanke på varför Mustang X-1 och Challenger Vapor överhuvudtaget existerar. Bilarna ingår i U.S. Air Forces 2009 Supercar Tour som i sin tur är en del av ett stort rekryteringsprogram. De båda bilarna ska helt enkelt visas upp i samband med att U.S. Air Force besöker skolor, bilträffar och olika evenemang för att rekrytera nya förmågor.

På utsidan är de båda bilarna inte helt olika många av de andra hårdstylade bilar som kommer från världens alla stylingfirmor. På insidan är dock flygvapnets bilar något helt annorlunda. Kupén i Mustang X1- är utformad för att likna ett stridsflygplan. Därför är ratten utbytt mot en joystick och den vanliga bilstolen har fått ge plats för en katapultstol. Pedalerna sitter på vardera sida om mittkonsolen. Challenger Vapor är aningen mer konventionell i sin utformning då den i alla fall har två stolar.

Båda bilarna är naturligtvis utrustade med en hel del avancerad teknik från den militära världen. Challenger Vapor är till exempel lackad i en färg som gör den mindre synlig för radar. Den som tycker att framåtsikten ser ut att vara aningen begränsad i bilarna behöver inte oroa sig. På de stora bildskärmarna kan utsidan beskådas via en värmekamera. Vindrutan behövs därmed egentligen inte. Challengern är den mest avancerade av de två då den dessutom kräver ett fingeravtryck för att släppa in sina passagerare. Andra finesser är möjlighet att köra helt ljudlöst (Stealth mode) och ett system som tillåter ägaren att styra bilen via en fjärrkontroll, var än bilen och ägaren befinner sig i världen.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!