Den som väljer manuell växellåda är galen – säger Jeremy Clarkson

Ständigt denna kamp mellan den manuella och den automatiska växellådan. Vissa föredrar den ena, andra inte. Top Gears före detta programledare klargör med tydlighet, som alltid, var han tycker.

I Storbritannien väljer mer än 70 procent av bilköparna manuell växellåda till sin bil. Denna andel av bilköparna är enligt Jeremy Clarkson, känd före detta Top Gear-värd och detsamma på Amazon, galna.

I sin kolumn i brittiska tabloidtidningen The Sun klargör han tydligt sin ståndpunkt i valet mellan manuell och automatisk växellåda.

Att välja en bil med manuell växellåda likställer han med att ha en TV-apparat utan fjärrkontroll, och han antog att de personer som väljer manuell i stället för automatlåda också är personer som väljer att inte ha en tvättmaskin hemma eftersom de föredrar att tvätta sina kläder i den närliggande floden. Men han erkänner att han förmodligen har fel på den punkten i och med att mer än 7 av 10 britter väljer manuell låda.

Han anser att det finns plats för manuella lådor, till exempel i sportbilar på banan eller vid aktiv körning i Atlasbergen i Nordafrika. Men, som han själv formulerar det, ”vi kör på Oxford-ringvägen, där det finns smala gränder och skyltar som säger att det är förbjudet att köra om cyklister. Här är en manuell låda bara irriterande”.

Han lyfter fram automatlådans utveckling de senaste åren, från att ha varit stor, klumpig och bränsletörstande till att vara givande, trevlig, lätt och snabb.

I Storbritannien väljer alltså över 70 procent av bilköparna manuell låda framför automatlåda. Siffrorna i Sverige ser inte ut så. Så sent som förra månaden kunde du här på teknikensvarld.se läsa att svenskarna för första gången föredrar automat framför manuell. Under 2015 var nämligen 51,4 procent av alla sålda bilar i Sverige utrustade med automatlåda. Vi är med andra ord mindre galna än Jeremy Clarksons landsmän, eller?

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!