Gemballa är bra på att ett smakfullt sätt styla om Porsches modeller, men det är nog inte det som har gjort deras namn välkänt. Det är nog snarare deras handpåläggning av motorerna som rönt mest uppmärksamhet. Inga originalmaskiner är kraftfulla nog för tyskarna.
Deras senaste skapelse heter ”kort och gott” Gemballa Avalanche GTR 800 Evo-R. Som grund står senaste Porsche 911 (997) Turbo med sin 3,6-liters vattenkylda boxermotor med 480 hästkrafter. Men Gemballa nöjer sig som sagt inte med det, de har i stället borrat upp cylindervolymen till 3,8 liter och monterat på två turboaggregat från Garret. Paketet levererar nu i stället 850 hästkrafter och 936 newtonmeter – alldeles lagom med andra ord. För att maskinen ska förmedla ännu mer körglädje och bättre väghållning än originalet har man monterat ställbara stötdämpare och fjädring. Vad bilen sprintar 0-100 km/h på skriver inte Gemballa, men det lär vara mer än tillräckligt, precis som med toppfarten.
Bilen är uppdaterad både exteriört och interiört. På utsidan lägger man främst märke till den låga frontspoilern med tre feta luftintag, den nya ljusoptiken och den gigantiska luftslitsen i huven som pressar inkommande luft över bilen och på så sätt ökar bilens downforce.
Bak på bilen har Gemballa monterat en mäktigt stor dubbelvinge samt en ny stötfångare för att få plats med de dubbla paren ändpipor av modell feta. Undertill sitter självklart en diffuser.
Hela bilen har breddats jämfört med original-911, detta för att få plats med de breda 19-tumsfälgarna skodda med högprestandadäck från Yokohama.
Ta en titt på bild nummer fyra nedan och memorera den. Kommer du någonsin att få se en Gemballa Avalanche GTR 800 Evo-R i verkligheten så är det från den vinkeln.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.