100114-gemballa-mig-u1

Gemballa MIG-U1 – när Enzo känns trött

Tyska Gemballa vill visa att de inte är synonyma med Porsche utan vet hur man trimmar andra bilar också. Därmed kan den som har tröttnat på sin Ferrari Enzo lämna in den till Gemballa och få tillbaka något utöver det vanliga.

Under de senaste 27 åren har Uwe Gemballa och hans företag visat att de är mästare på att förfina Porsches olika modeller. Nu har Gemballa sökt sig till nya utmaningar och de har tagit sig an den kanske största av dem alla – Ferrari Enzo. Hur gör man för att förbättra en Enzo?

Gemballas svar på frågan är att montera ett massivt aerodynamikpaket. De har visserligen höjt effekten på den 6,0 liter stora V12-motorn till 700 hästkrafter jämnt, men det är inte det viktigaste. Gemballa pekar hellre på de förfiningar som har gjorts på bilens aerodynamik. Huvudnumren är den nya frontspoilern som ökar marktrycket med 35 kilo och den stora bakvingen som pressar ned baken med 85 kilos extra kraft. Men alla nya vinklar och hål i karossen är inte bara till för att trycka ned bilen mot backen. Alla fyra hjulhus har fått nya kylluftintag såväl som varmluftutsläpp på andra sidan, allt naturligtvis i kolfiberutförande. Den stora snorkeln som slingrar sig över taket och de stora luftintagen bakom dörrarna pressar in kylluft till motorn. Till följd av Gemballas alla förändringar på karossen är MIG-U1 80 millimeter bredare än Enzo framtill och 100 millimeter bredare baktill.

Gemballa MIG-U1 utrustas med justerbar sportfjädring som gör att bilen kan höjas med 45 millimeter för att passera farthinder eller branta garageinfarter. Fälgarna är smidda ur ett enda solitt stycke metall och uppges väga totalt 16 kilo mindre än originaluppsättningen. Gemballa har naturligtvis inte heller lämnat insidan orörd. Här hittas bland annat ett underhållningssystem bestående av en sju tum stor pekskärm, navigation, DVD-växlare, iPod-anslutning och en 950-wattsförstärkare. Gemballa planerar att bygga endast 25 bilar, ingen den andra lik. Några prisuppgifter finns inte tillgängliga.

Läs mer

Test & provkörningar

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!