090424-gemballa-tornado

Gemballa Tornado 750 GTS – värst hittills

Jo, under all den där plasten gömmer sig faktiskt en vanlig Porsche Cayenne Turbo. Stylingpaket till Cayenne har vi sett många av, det ena mer extremt än det andra. Gemballas senaste tolkning är nog ändå värst hittills.

 Att styla Porsche Cayenne kan förmodligen snart kvalificeras som en olympisk gren. Säg den stylingfirma som inte har gett sig på Porsche-suven. Ibland har resultaten varit lyckade, ibland inte lyckade alls. Om Gemballa Tornado 750 GTS  kvalar in i den förra eller den senare kategorin låter vi vara osagt, klart är dock att de tyska Porsche-trimmarnas senaste Cayenne-skapelse är en av de mest extrema vi har sett hittills.

Karossmodifieringarna är för många för att nämnas, det räcker att titta på bilderna. Det som inte syns på bilderna är att Gemballa även har gett sig på det som finns under skulpterade motorhuven. 4,8-liters V8-motorn från vanliga Cayenne Turbo är inte längre en 4,8-litersmotor. Gemballa har borrat och stått i, vilket har resulterat i en volymökning till 5,0 liter och hela 750 hästkrafter. Ett rejält snäpp upp från vanliga Cayenne Turbos 500. Även vridmomentet är ögonbrynshöjande: 1 050 Nm vid 3 200 r/min. Fartresurserna blir därmed sportbilslika. 0-100 km/h går på 4,3 sekunder och toppfarten är nådd först vid 300 km/h.

Trots alla nytillkomna karosspaneler har Gemballa lyckats sänka vikten med hela 250 kilo. För att ytterligare öka på sportbilsambitionerna har Tornado 750 GTS försetts med sportfjädring som kan höjas och sänkas med som mest 70 millimeter. Extra lätta 22-tumsfälgar är omslutna av en tunn krans av gummi i dimensionen 335/25. Bromsarbetet utförs av nya sexkolvsok och 420-millimetersskivor fram och fyrkolvsok och 380-millimetersskivor baktill.

De visuella förändringarna är inte begränsade till det yttre. Invändigt har Cayenne förvandlats till en fyrsitsig sportbil med många kraftiga handtag att hålla sig i när det går undan. Gemballa har verkligen rivit ned allting och börjat om från noll. Bland annat har växelspaken flyttats upp alldeles i jämnhöjd med ratten. Kalaset kostar förstås en liten slant. 50 exemplar ska byggas och priset börjar på 400 000 euro, i runda slängar 4,4 miljoner kronor.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr