Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Hans Hedberg går från ett drömjobb till ett annat

Teknikens Världs mångårige världsreporter Hans Hedberg blir ”Volvo Cars Heritage Manager”. Vi kan inget annat än att gratulera göteborgarna till fångsten.

Man kan börja sin karriär på olika sätt. I Hans Hedbergs fall började den i mitten av 1980-talet med att han skickade sina tecknade bilder på bilar till dåvarande legendariske chefredaktören Åke Borglund.

– Han märkte väl att jag var nördig i överkant, så han underhöll det där och svarade mig, så intresset växte förstås, säger Hans Hedberg.

– Det här var ju för länge sen, före internet, det fanns knappt faxmaskiner, så det var brevkorrespondens på gammalmodigt vis, fortsätter Hedberg. 

Det riktiga genombrottet kom 1988, när Teknikens Värld hade en tävling som hette Jultipset. Varje reporter hade en personlig (förstås hemlig) julklapp som man som läsare skulle lista ut. Hedberg var den ende som hade alla rätt av alla inskickade svar.

– Det var tack vare kunskap som jag hade fått genom att följa alla dessa reportrar, jag läste ju allt de skrev.

– Jag fick Åke Borglunds MG Magnette-grill, den är så klart kvar här hemma i garaget.
Efter detta hade Hedberg några mellanår i det civila mörkret, gick konstskola och blev industridesigner. Men under Calle Carlquists tid som chefredaktör blev det ­sommarvikariat och en roll som korrespondent i Sveriges bilhuvudstad Göteborg och när Daniel Frodin blev chefredaktör anställdes Hans Hedberg.

1 av 9: Hedberg syntes första gången i Teknikens Värld som 18-åring 1989, då som vinnare av jultävlingen där rätt bildel skulle paras med respektive skribent. Foto: Teknikens Värld
2 av 9: Två tummar upp, alltid positiv, alla -problem går att lösa. Foto: Roger Lundsten / BLR
3 av 9 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
4 av 9 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
5 av 9 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
6 av 9 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
7 av 9 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
8 av 9: Alfisti, ja visst! Hedberg gillar alla bilar, till och med italienska. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
9 av 9 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Du som läsare vet förstås att han har ett genuint Volvo-intresse, nästintill sjukligt. Eller vilken diagnos tycker du att vi ska ställa på nån som äger en 245:a från 1993, ombyggd till Cross Country, en P1800 E från 1971, en 262 C från 1981, en V70 Cross Country från 2000, en 360 GL från 1986, en 144 från 1973, en S90 från 1998, och en silverfärgad 244 GL från 1975, med B20F-motor, alltså med ­insprutning. Volvoism av det svårare slaget. Men vad innebär hans nya jobb, nu när han lämnar oss på redaktionen?

– Jag ska ha ansvar för varumärkets historik över hela världen, se till att rätt gammal Volvo syns på rätt plats och i rätt ­sammanhang. Det är en både förvaltande och informativ roll, säger Hedberg.

Är det inte bara ett annat ord för musei­chef?
– Nä, det finns redan en museichef, jag ska pyssla mer med att styra vilka bilar som ska synas var i samband med utställningar, mässor och andra evenemang. Det letas till exempel ofta klassiska Volvo-bilar till film­inspelningar och sånt, och det hamnar också på mitt bord, säger han.

–World of Volvo ska byggas vid Liseberg, det ska stå klart 2023, och blir som en samlingspunkt för Volvo. Ett slags upplevelsecentrum med kanske 40 bilar i utställningen.

Och vad är roligast med att byta jobb?
– Att fortsätta att jobba med nåt som jag brinner för, jag har ju älskat att jobba på och med Teknikens Värld och nu går jag vidare till Volvo som också är ett stort intresse.

Men erkänn att du kommer att sakna oss på redaktionen. Kan du sätta ord på vad som är bäst med Teknikens Värld?
– Cheferna förstås! Näe, men kunskapen, och klurigheten blandad med den genuina bilkunskapen inom redaktionen.

– Man får heller inte glömma att vi är en nagel i ögat på biltillverkarna, det är ju därför folk fortsätter att köpa tidningen. Teknikens Värld står alltid på konsumentens sida, säger Hans Hedberg.

Bästa minnet då? Nu har du ju jobbat heltid här i femton år.
– Det måste vara nån av alla galna 24-timmars, och där ligger ”Expedition Nordcab” bra till, då vi körde med gamla femtusen­kronorsbilar till Nordkap högst upp i Norge. På vintern. Det var faktiskt jättekallt men också jätteroligt!

 

1 av 9 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 av 9: En av Hans många förmågor är att klä sig efter bilens kulör, Volvo C30 Polestar i detta fall. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
3 av 9 Foto: Andreas Libell / Teknikens Värld
4 av 9 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
5 av 9 Foto: Emmy-Lie Vilsson / Teknikens Värld
6 av 9 Foto: Teknikens Värld
7 av 9 Foto: Andreas Libell / Teknikens Värld
8 av 9 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
9 av 9 Foto: Hans Hedberg

Från redaktionens sida har vi redan låtit bli att krama Hans Hedberg farväl eftersom han är lite lönnfet och numera även till åren kommen – och därför i corona-riskgrupp. Tillbörlig bestraffning kommer när karln har blivit vaccinerad. Man lämnar nämligen inte oss ostraffad.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!