Historien om BMW 8-serie

Stark men sval. Efterträdaren till 6-serien var en teknikundervisning förpackad i en kilform. Men en sportbil? Nja.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Enligt ryktet tvekade BMW, men tryckte slutligen på lanseringsknappen. Inför visningen av den helt nya 8-serien i september 1989 rådde det delade meningar inom ledningen huruvida den vid det här laget gamla 6-serien skulle få en ersättare. Värstingversionen M635CSi gick fortfarande åt hos återförsäljarna men till slut fattades ändå beslutet att släppa en helt ny modellserie, visserligen inte en direkt uppföljare men ändå i samma anda som den framgångsrika 6-serien.

Precis som med 7-serien några år tidigare gick BMW på knock. Bilen med den högsta sifferbeteckningen från företaget blev också den mest teknikspäckade någonsin. 8-serien var mer eller mindre en rullande teknikuppvisning, en demonstration av vad BMW klarade av. Den avskalade och kilformade karossen skvallrade om att det var en modern bil och de låga projektionsstrålkastarna som fälldes upp ur motorhuven gav en fingervisning om vad som fanns undertill.

De lyckliga få som fick provsitta, eller till och med köra, lade märke till att sidorutorna hissades ned ett par centimeter när dörrarna öppnades. När de sedan stängdes igen hissades rutorna upp, detta för att rutan skulle täta effektivt mot gummilisten men också för att minska det övertryck i kupén som annars uppstår när dörrarna stängs – ett beteende som är vanligt på många coupéer än i dag.

Ännu mer framåtblickande var den avancerade integralbakaxeln med fem länkarmar till varje hjul som tillät en viss styreffekt på bakhjulen. På så sätt medgavs smidigare köregenskaper i låga hastigheter, stadigare beteende i hög fart men också att reaktionskrafterna vid inbromsning och acceleration motverkades. Nästan lika spännande för tekniknörden var den speciellt vattenavstötande vindrutan och den sexväxlade manuella lådan – den första i en serieproducerad personbil.

Trots den imponerande V12-motorn med sina 300 hästkrafter i 850i, som senare döptes om till 850Ci, var 8-serien långt ifrån en sportbil. 8-serien var en bil i rakt nedstigande led från de gamla CSi-coupéerna och även om fartresurserna räckte till inkräktade komforten på körkänslan. Den tolvcylindriga motorn som debuterat i 7-serien var förstås imponerande men gav sig knappt till känna. Ljudet var oerhört väl dämpat och momentkurvan flack. Dessutom vägde bilen 1 910 kilo.

Den bortskämda kritikerkåren må ha stämplat 850i som en tråkig bil men det kunde ingen säga om värstingversionen 850CSi som följde efter ett par år. Nu hade bilen fått det där lilla extra som saknades. V12-motorn växte till 5,6 liter och med det ökade effekten till 381 hästkrafter och 550 newtonmeter. BMW-tolvan kunde nu hänga med även de snabbaste Porscharna i acceleration. Enligt de officiella siffrorna avverkades sprinten 0–100 km/h på 5,9 sekunder medan 200 km/h uppnåddes på 20 sekunder blankt.

Om basmotorn var tystlåten var 5,6-litersversionen något helt annat. Det sörplade i insuget och ylade ur avgasrören. 850CSi var inte någon renodlad M-bil, även om det stod ”Powered by M” på ventilkåpan. En länge väl bevarad hemlighet var den M8-prototyp som utvecklades av M-avdelningen för att konkurrera med Ferrari men som aldrig byggdes i mer än ett exemplar. Hela historien om BMW M8 kan du läsa här.

1992 utökades motorprogrammet med instegsmodellen 830i som drevs av en treliters-V8 men som på grund av lanseringen av 840i inte byggdes i fler än 18 exemplar. Möjligheten att köpa bilen med V8 gjorde 8-serien mer lättåtkomlig och dessutom lättare i steget men den var fortfarande en udda fågel.

Under 2017 visade BMW upp en ny generation 8-serie i form av en konceptbil. Denna nya generation av stor bayersk, slank coupé ska börja byggas under 2018.

Texten är hämtad från boken Stora guiden om BMW, utgiven av Teknikens Värld.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!