Högt och lågt – så här var bilåret 2011

Minns du vad som hände under det gånga året? Kommer du ihåg Koenigsegg med takbox, att Honda Accord fick ett facelift eller vad vår guldfisk döptes till? Läs Teknikens Världs årskrönika för 2011!

2011 är på väg att skrivas in i historieböckerna och vi passar därmed på att gå igenom en del av det som hänt i bilbranschen under året. Inte minst går vi igenom alla nyheter som presenterats och som vi tycker är värda att omnämnas. Årets alla nya bilar kan du se i det gigantiska bildspelet nedanför den månadsvisa genomgången. Vilken är din favorit? Längst ned i artikeln kan du lägga din röst på någon av bilarna.

Januari

Årets första nya bilmodell var en koreansk småbil. Ett par dagar efter nyåret dök första bilderna på Kia Picanto upp, och var betydligt mer vuxen än föregångaren. Ytterligare några dagar senare läckte de första bilderna på Mercedes C-klass i coupéutförande ut på Internet, och det visade sig att man hade lånat en klassisk BMW-detalj till designen, nämligen Hofmeister-knycken på rutramen.

Detroitsalongen

Nästa nya modell, som premiärvisades på Detroitsalongen i januari, var den udda sportcoupén Hyundai Veloster, med två dörrar på ena sidan och en dörr på den andra. På samma bilsalong visade Toyota upp en kombiversion av sin Prius-modell, då döpt till Prius V, men hos oss kom bilen att bli kallad Prius+. Porsche återvände till Detroit för första gången sedan 2007, och visade upp hybridracern 918 RSR. Hyundai visade också en ny generation av storbilen Grandeur.

Nya Mercedes SLK hade avslöjats i en reklamfilm redan innan 2011 började, men det var först i mitten av januari som den nya modellen blev officiell på riktigt. I utrustningen ingick glastak.

Stora Saab-planer

I januari hade ännu inte pengarna tagit slut i Trollhättan, och månadens stora nyhet för svenskt vidkommande var Saab 9-5 SportCombi. I en omröstning på vår sajt slog den nya Saab-kombin konkurrenterna med hästlängder, och det talades om att man skulle sälja 80 000 Saab-bilar under 2011. Så blev det inte riktigt.

Det var inte bara Saab som visade en kombimodell i januari, även Ferrari presenterade sin FF. FF fick 660 hästkrafter och får väl i egenlig mening sägas vara en så kallad shooting break, då den saknar bakre dörrpar. Fiatkoncernen, som nyligen slukat Chrysler-gruppen, bytte också emblem på Dodge Journey, som i stället blev Fiat Freemont hos oss. Förutom märket var skillnaderna mot tidigare marginella.

Månaden avslutades med ett gäng nya eller uppdaterade sportbilar, samtidigt som Honda Accord fick ett ansiktlyft som ingen kommer ihåg. Pagani visade sin virvelvind Huayra, som också torde få priset för mest svåruttalade nya modellnamn under året, och Porsche och Aston Martin visade upp nya specialversioner, i form av 911 Black Edition och V8 Vantage S respektive.

Februari

Efter månadsskiftet till februari valde Renault att sätta legendariska Gordini-namnet på lilla plåtcabben Wind, och strax efteråt fick Volkswagen Tiguan ett facelift för att anpassas till resten av Volkswagen-programmet.

Amerikanska Lancior

Peugeot faceliftade 308, som börjat få några år på nacken. Dessutom fick bilen snålare dieselmotorer. Årets andra Kia-nyhet blev helt nya Kia Rio, som presenterades mitt i årets andra månad. Samma dag som som Kia Rio presenterades fick vi också de första bilderna på ett gäng Chrysler-baserade Lancia-modeller, i form av Thema, Flavia och Voyager.

Porsche lanserade sin hittills snålaste modell i Panamera S med hybriddrift, och Saab, som fortfarande levde och hade hälsan, firade ett års oberoende från General Motors med en specialmodell av 9-3 Cabriolet. Även hela 9-3-programmet genomgick ett ansiktslyft, och fick tillnamnet Griffin. Mycket få sådana skulle komma att rulla av bandet.

Redaktionen fick en fisk

Den stora händelsen under februari månad var annars namngivningstävlingen för Teknikens Världs redaktionsfisk, som till slut döptes till Enzo. För den intresserade kan tilläggas att fisken fortfarande är vid full vigör. Dessutom fick vi se bilder på en svenskdesignad och schweiziskt byggd Jaguar E-type-hyllning i form av Growler E. Jaguar E-type fyllde ju, liksom Volvo P1800 och Renault 4, 50 år under året som gick.

Februari avslutades med tre nya modeller den sista dagen, i form av den takboxförsedda Koenigsegg Agera R (som vår egen Erik Gustafsson fick äran att köra senare under våren), Maserati GranCabrio Sport och Chevrolet Cruze i halvkombiversion.

Mars

Årets tredje månad inleddes med bilsalongen i Genève och ett gäng nya modeller som följd. Audi visade nästa A3 i konceptform och Ford ersatte högbyggda Fiesta-derivatet Fusion med helt nya mini-mpv:n B-Max. Alfa Romeo visade konceptbilen 4C, som ska gå i produktion under 2013 och agera moståndare till Porsche Cayman.

Optimism i Genève

I Saabs monter lyste ännu framtidsoptimismen med konceptbilen Phoenix, vars linjer signerats Jason Castriota. I andra änden av skala befann sig Morgan, som i stället valde att visa upp en bil som nästan blint härmade det tidiga 1900-talet, i form av Morgan 3 Wheeler.

Bara ett par dagar senare blev en av de mest omtalade supersportbilarna på senare tid officiell, nämligen Lamborghini Aventador. Mer överkomlig hos den breda allämnheten var då kanske Hyundai i40 kombi, som också presenterades i Genève. Unikt nog har sedanversionen av i40 inte anlänt ännu, utan kommer dyka upp hos handlarna först i januari 2012.

Bristol i konkurs

Som en försmak av det som skulle ske i Trollhättan senare under året gick anrika och excentriska brittiska Bristol Cars i konkurs i mars. Konkursboet inklusive varumärket köptes dock redan i april upp av brittisk-schweiziska elbilsföretaget Kamkorp, som utvecklar elbilar under varumärket Frazer-Nash.

Bookazine från Teknikens Värld

I mars utkom också första utgåvan av Teknikens Världs nya bookazine-serie Stora Guiden. Först ut blev Stora Guiden om Volvo, men serien fylldes senare under året på av Saab, Mercedes-Benz och Porsche. Vi kan också avslöja att fler Stora Guiden är på gång under 2012, men vilka det blir berättar vi inte än.

Mars bjöd också på AMG-versionen av Mercedes C-klass Coupé, som visats i januari. Även en ny Aston Martin-modell presenterades i form av Aston Martin Virage. I slutet av mars månad kom så uppgifter om att produktionen stod stilla hos Saab i Trollhättan, vilket var första steget mot det somtill slut kom att leda till konkurs för företaget i december.

April

Månaden inleddes med att BMW visade en pickup-version av sin M3. Lite av ett aprilskämt förstås, då bilen enbart byggdes i ett exemplar. Just det exemplaret var dock fullt verkligt, något man inte kunde säga om vårt eget aprilskämt, om att Saab skulle öppna en nöjespark i Trollhättan.

Några dagar senare kunde vi avslöja det mycket milda facelift som Volvo skulle ge V70 inför 2012. Ansiktslyftet blev sedan officiellt senare under månaden. I april fick vi också se första bilden på nya generationen Subaru Impreza och nya lillsuven Audi Q3.

Teknikens Världs egen bilsalong

Månadens stora händelse i Sverige var att Teknikens Värld höll en egen bilsalong, i form av Teknikens Värld LIVE i Alvik
helgen 16-17 april. En rad sverigepremiärer ähde rum på salongen, och till och med en världspremiär, Saab 9-3 TriFuel. Bilar på plats var bland annat Lamborghini Gallardo, BMW 1-serie M Coupé, Porsche 911 GT2 och Volvo C30 Polestar, men de ackompanjerades naturligtvis även av många mer överkomliga bilar.

Ny bubbla

Veckan efter Teknikens Värld LIVE blev nya generationen av Volkswagen Beetle officiell. Tuffare till utseendet än föregångaren, och dessutom rymligare, var ledorden. Citroën fortsatte uppåt i sin lite mer exklusiva DS-serie och lanserade DS5 på bilsalongen i Shanghai. På samma bilsalong fick vi också se ett Volvo-koncept specialinriktat för den nya kinesiska hemmamarknaden, nämligen Concept Universe.

Jaguar XF fick också ett mindre ansiktslyft under månaden, samtidigt som Jeep visade sin snabbaste modell hittills, Grand Cherokee SRT8. Månaden avslutades med ännu en specialversion av Porsches utgående 911, nämligen 911 GT3 RS 4,0.

Maj

Första nya modell vi fick se efter valborgsfirandet handlade om Mercedes SLS i roadsterversion. Helt officiell var den inte riktigt ännu, men rejält avklädda spionbilder, som Mercedes själva hade skickat ut röjde det mesta. Därefter kom så de första bilderna på Hyundai i40 i sedantappning, som alltså kommer hit efter nyår.

Porsche försåg 911 GTS med fyrhjulsdrift, men fortfarande var det alltså utgående modell, och Peugeot 207 ansiktslyftes marginellt. Också den skulle få se sin ersättare senare under året. 

En av de större nyheterna i maj månad utgjordes av nya Audi A6 i kombiversionen Avant. Den nya modellen blev lättare och rymligare än föregångaren. Opel visade också sin nya Zafira Tourer.

Bilfestival i Småland

Vi på Teknikens Värld fortsatte april månads bilsalong-succé med att hålla Teknikens Värld LIVE Bilfestival på Marieholms Bruk i Småland. Bilfestivalen hölls tillsammans med Teknikens Världs systertidning/undertidning Klassiska Bilar, och även många äldre bilar hittade till bilträffen.

Special-Ferrari och jordgubbsförsäljning

Ferrari visade specialmodellen Superamerica 45, baserad på 599, och i Teknikens Världs bilstafett ”Från Fena till Ferrari” hade en Volkswagen-buss köpts in. Den skulle nu säljas med hjälp av jordgubbar. Det gick väl sådär. Bussen såldes dock så småningom med riktigt hyfsad vinst till ett nytt hem i Tyskland.

I slutet av maj blev så Mercedes SLS Roadster helt officiell, och Audi visade en herrejössesversion av A1, i form av konceptet clubsport quattro.

Juni

Det dröjde bara några dagar in i juni innan Audi i Ingolstadt svarade på Mercedes SLS Roadster och presenterade R8 GT Spyder. Modellen fick 560 hästkrafter.

BMW-läcka, nya 1-serie

Dagen efter R8 GT Spyder presenterats läckte nya BMW 1-serie ut på nätet i förtid, men det dröjde inte många timmar innan BMW valde att göra modellen helt officiell. Även Mini Coupé presenterades i början av juni, men det var först några veckor senare som vi kunde publicera helt maskeringsfria bilder.

Opel visade Astra i en mer linjeskön coupévariant, GTC kallad, och Mercedes presenterade suven ML i helt ny tappning. Renault visade sin snabbaste bil genom tiderna, i alla fall av de som serietillverkats, i form av Megane Trophy 265. Den europeiska versionen av Toyota Yaris visades också.

Ännu en BMW-läcka, nya M5

Nästa BMW-modell att läcka ut på Internet blev nya BMW M5, mindre än två veckor efter det att 1-serien kommit ut i förtid. Nya M5 fick 560 hästkrafter och dubbelturbo-V8 på 4,4 liter. (Håll utkik efter ett test i Teknikens Värld inom kort.) Lagom till semestertrafiken rapporterade också Motormännens Riksförbund om att en ny billigare typ av asfalt kunde vara livsfarlig i sommarvärmen. Artikeln blev en av de mest lästa under hela 2011 på teknikensvarld.se.

I juni blev också supersportbilen Bugatti Veyron slutsåld, men flera olika specialversioner fanns kvar i den franska fabrikens modellprogram ett tag till. Apropå specialversioner byggde också Lexus en specialbyggd landaulet till det monegaskiska kungabröllopet i juni.

Juli

Första bilnyheten i juli var en Bugatti byggd i porslin. Någon ny trend (likt kolfiber) har det dock inte blivit än. Polisen fick nya tjänstefordon i form av tvåhjuliga Segway, och Peugeot lät 508 gå i mulleskola och bli förhöjda, plastsjoksförsedda 508 RXH.

Ansiktslyft A5 och ny Bugatti-utmanare

Audi ansiktslyfte coupémodellen A5, och skrotade i samma veva V8-motorn i S5. En följetong av mer eller mindre avskalade spionbilder på Porsche 911 inleddes med en officiell spionvideo, och Bugatti-utmanaren SSC Tuatara såg dagens ljus.

Dessutom rapporterades en 40 år lång epok ta slut, när Lada valde att lägga ner klassiska 2107. Ryktet säger dock att modellen kommer att få ett andra (eller tredje) liv i någon form även framöver.

Augusti

Den åttonde månaden för året inleddes med att Mercedes visade upp interiören av nya B-klass. Det skulle dock dröja några veckor till innan vi fick se utsidan av bilen. En annan smygpremiär utgjordes av Mazdas suv CX-5. Vi kunde också berätta att flera myndigheter hade hamnat hos Kronofogden, sedan de inte betalat trängselskatten.

Nyhetsvåg inför Frankfurtsalongen

Audi visade sin lilla elbil Urban Concept som skulle möta världen under september månads bilsalong i Frankfurt. På samma mässa skulle också Suzuki Swift Sport, nya Hyundai i30 och nya folksmåbilen Volkswagen Up visas upp.

Nytt från Zuffenhausen

Augusti månads mest haussade nyhet blev, förstås, nya Porsche 911, med internbeteckningen 991. Även denna skulle möta världen på Frankfurtsalongen. Ferrari 458 tappade taket och bytte då ut tilläggsnamnet Italia mot Spider.

Ett gäng ansiktslyft blev också presenterade i augusti. Bentley Continental GTC, Kia Soul, Fiat Panda och Seat Exeo fick alla uppfräschade uppsyner under månaden. På månadens sista dag presenterades en trio av S-modeller från Audi, S6, S7 och S8.

September

September dominerades förstås, bilnyhetsmässigt, av den stora bilsalongen i Frankfurt. För svenskt vidkommande mest intressant var måhända Volvos konceptbil Concept You, en bil som vi redan några veckor tidigare kunnat avslöja med illustrationer (vi kallade den dock SC80).

Fiat visade en ansiktslyft Punto (för vilken gång i ordningen?) och ett helt gäng hyfsat produktionsnära konceptbilar visades, så som exempelvis Jeep Grand Cherokee-baserade Maserati Kubang, vackra Jaguar C-X16, Skoda Mission L, Audi A2 och Kia GT.

Fler nyheter i Frankfurt

Audi presenterade A5-seriens värstingmodell RS5 och Honda presenterade sin storsäljare i golfklassen, Civic, i en helt ny generation. Fisker Karma visades som kombi, kallad Surf, och Ford visade Fiesta i en ST-version med mer pulver. Som koncept förvisso, men väldigt produktionsnära, vad det verkade.

Börjar lukta konkurs för Saab

I Saab-affären började de första konkursansökningarna komma in, samtidigt som företaget beviljades rekonstruktion under månaden, samtidigt som Mazda 3 fick en ansiktslyftning

Nya teknikensvarld.se

Dessutom lanserades nya teknikensvarld.se, äntligen, under september månad. Den första tiden fanns många buggar, men nu fungerar i alla fall det allra mesta som det ska. 

Honda presenterade nästa CR-V som koncept, BMW lanserade en hybridversion av 5-serien och Skoda fick sig en egen Volkswagen Up-variant i form av Skoda Citigo. Dessutom blev vår egen webbredaktör Mattias Rabe överlycklig när han såg sitt eget namn på de Range Rover Evoque som skulle tävla i Dakarrallyt.

Oktober

Två tvillingsuvar från PSA inledde oktober månads flora av nya modeller. Bägge bilarna, Peugeot 4008 och Citroën C4 Aircross, baserades på Mitsubishi ASX, och produktionen kommer att ske gemensamt. En annan trippel blev komplett när Seat presenterade sin Mii, som likt Skoda Citigo baserades på Volkswagen Up.

Redan i Japans Grand Prix i början av oktober säkrade Sebastien Vettel segern i Formel 1-VM, och blev den yngste någonsin att försvara VM-titeln. Volvo meddelade att man lägger ner bilfabriken i Uddevalla, där C70 har tillverkats, till år 2013. 

Nya färgtrender

I oktober blev det officiellt att vita bilar nu är mer populära än silverfärgade. Samtidigt slog Teknikens Värld ett slag för trafiksäkerheten genom att kräva lag på vinterdäck för lastbilar. Ett krav som senare delvis hörsammades av regeringen.

En av de större nyheterna i oktober skulle annars komma att bli helt nya BMW 3-serie, som blev officiell ungefär mitt i månaden. Ärkerivalen från Ingolstadt, Audi A4, fick däremot nöja sig med endast ett facelift.

Innan månaden var slut hann även bilder på Toyota Prius C läcka ut på Internet och Mini Roadster bli officiell.

November

November inleddes med att vi avslöjade Volvo Personvagnars nya designchef Thomas Ingenlath som tar över efter Peter Horbury. Volvo har ännu inte gått ut med informationen officiellt.

Peugeot 207 fick så sin efterträdare i Peugeot 208, som blev officiell på november månads första dag. 208 blev en riktig lättviktare, med en tjänstevikt på bara 975 kg.

Några dagar senare fick så den sista modellen i Volkswagens modellprogram, Passat CC, ett ansiktslyft för att passa in i resten av modellprogrammet. Samtidigt blev modellen en egen modellserie, utan Passats draghjälp, och fick namnet CC.

Specialare av Astra och C70

Opel trimmade Astra med hjälp av sin specialavdelning på OPC, och Volvo presenterade specialversionen Inscription av C70. Chevrolet gjorde sin TrailBlazer nästan officiell, och Toyota Prius C blev helt officiell, efter den tidigare bildläckan.

Även Honda CR-V, som vi tidigare sett som koncept, dök upp i produktionsklart utförande. Jaguar XKR-S fick sällskap av en taklös systerbil, XKR-S Convertible, Ford Mustang ansiktslyftes och Porsche visade upp ännu en modellvariant. Denna gång i form av Panamera GTS. Även nya 911 i cabrioletutförande dök upp under månaden.

Uppladdning för Tokyo

Under andra halvan av november presenterades Audis minsting A1 i femdörrarsversion, kallad Sportback. Den skulle sedan visas publikt på Tokyosalongen i början av december. Dit skulle också systersportvagnarna Toyota GT 86 och Subaru BRZ, som också blev officiella i november.

December

Ur svenskt perspektiv var december den svartaste månaden alla kategorier. Alla bilnyheter och annat som hände i branschen överskuggades av alla turer runt Saab och dess vara eller icke vara. Efter att GM sagt nej femtioelva gånger till en Kina-försäljning inträffade det som inte fick inträffa – Saab gick i konkurs.

Svenska världsrekord

Men det fanns också positiva svenska nyheter på bilhimlen. 1 december rapporterade vi om Koenigsegg som slagit sex olika världsrekord. Imponerande och vi som svenskar kan stolt sträcka på våra ryggar.

December var också månaden då två granna lyxbilar gjorde entré. Dels BMW 6-serie Gran Coupé som ni besökare lovordare, och dels nya Mercedes SL som merparten av er dömde ut till formerna.

Andra nyheter utgjordes av Volvo V60 Plug-in Hybrid, Donkervoort D8 GTO och en rad ansiktslyfta Renault, Scenic, Grand Scenic och Laguna Coupé. Vi får heller inte glömma Ferraris slutkläm på året med två specialversioner i 599XX Evolution och 599 GTB 60F1 där sistnämnda är en hyllning till märkets 60-åriga deltagande i Formel 1.

Vi ser fram emot 2012

Ett bilår är till ända och ett nytt tar vid. 2012 tror vi blir ett ännu häftigare år sett ur bilperspektiv. 2012 innehåller en rad olika bilsalonger, redan i januari rivstartar vi med en av de största, nämligen den i Detroit.

2012 kommer att bli ett år med än mer fokus på miljön och vi kan förvänta oss en rad nya el- och hybridbilar av allehanda slag. Inte minst bortåt julen 2012 då Sveriges första dieselhybrid, Volvo V60 Plug-in Hybrid, börjar levereras till kund.

Vi går en spännande framtid till mötes, inte minst för dig som följer oss här på teknikensvarld.se och i tidningen.

Gott nytt år!

Avsluta nu 2011 med att titta igenom bilnyheterna från året som gått i bildgalleriet nedan. Rösta därefter på din favoritbil så vi kan kora 2011 års mest omtyckta vagn. Motivera gärna din favoritbil med en kommentar nedan.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!