070411_Hamann

I väntan på BMW M3

För dig som inte orkar vänta på leverans av nya BMW M3 kan tyska style- och trimningsfirman Hamann erbjuda en lösning - mer flås i 3-serie Coupé.

Efter över 20 års tävlande och sammanlagt 700 starter beslutade Richard
Hamann att det var dags att trappa ned på tävlandet och i stället ägna
sig åt att modifiera standardbilar. Hamann började montera
turboaggregat i första generationens BMW M3 (E30) och resultatet blev
tämligen brutalt. 348 hästkrafter, 0-100 på 5,1 sekunder och toppfart
på över 270 km/h är fortfarande siffror som imponerar och torde varit
närmast skräckinjagande då bilen presenterades 1986. Sedan dess har
Hamann fortsatt att skruva på det mesta som har lämnat de bayerska
fabriksportarna och nu har turen kommit till senaste reinkarnationen av
3-serie Coupé, E92.

Kjolar, frontspoiler samt rejäla vingar på baklucka och tak är några
knep man har tagit till för att ge Coupén ett lite sportigare, halare,
intryck. Förutom de fyra avgasutsläppen lär det vara fälgarna som drar
till sig uppmärksamheten, de finns från 18-tum och uppåt. Bilen på
bilden har naturligtvis de biffigaste 20-tummarna med däck i den
däckhandlarvänliga dimensionen 235/30 fram och 285/25 bak. Bilen är
dessutom sänkt med cirka 3 centimeter och vi gissar att ägaren kommer
att göra allt i sin makt för att undvika det svenska vägnätets
tjälskottsskador, farthinder och grova asfalt. Även insidan har fått
sig en duvning och naturligtvis används kolfiber för att ge ett racigt
intryck, till och med iDrive-ratten går att få klädd i kolfiber. 

Även om de mest hysteriska trimningarna hör till Hamanns historia har
man med hjälp av omprogrammering av motorns styrenhet lockatt fram 13
extra hästkrafter ur 325i. Ett trimkitt till 335i (testad i TV 20/06)
är under utveckling och målet är 380 hästkrafter vilket är 40
hästkrafter mindre än i nya M3. Men för den som verkligen menar allvar
i vänsterfilen finns det egentligen bara ett alternativ och det är
335d. Med lite Hamann-hjälp ger den tre liter stora dieselsexan mastiga
630 Nm mot originalets ”måttfulla” 580 Nm samtidigt som effekten
stiger till 313 hk (original 286 hk) och toppfarten till 272 km/h.
Några siffror vad det gäller bränsleförbrukningen uppger Hamann inte,
men vi kan lugnt utgå från att den nyvunna kraften inte har gjort bilen
snålare. Delar av Hamanns sortiment hittar du på www.stylabilen.se.

BMW 335i testad mot Volvo S60 R i nummer 20/06. Foto Marcus Engström.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!