Kineser fälls för BMW-kopiering

Kinesiska modeföretag får betala 3,9 miljoner kronor i skadestånd efter att ha kopierat BMW:s logotyp.

Två kinesiska företag har i Shanghai dömts att betala tre miljoner yan, omkring 3,9 miljoner kronor, i skadestånd till BMW efter att ha kopierat deras logotyp, enligt Shanghai Daily.

Deguo Baoma Group, på engelska ”German BMW Group”, bildades 2008 och använde en logotyp lik BMW:s men med bokstäverna BMN. Loggan kom senare att bli än mer lik originalet och användes på väskor, kläder och skor av märket Chuangjia.

Det är inte första gången BMW kopieras i Kina – såväl bilmodeller som logotyp har fallit offer för företeelsen tidigare. CEO lånade oblygt former från första generationen BMW X5 och BYD måste verkligen ha gillat BMW:s logotyp när de skapade en egen.

Teknikens Värld har förgäves försökt hitta logotypen som nu har fällts. I stället hittade vi en bild på något som heter MBWL, med en logotyp som… vi tycker oss ha sett förut.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!