Nästan 16 000 kronor fattigare men glad över att kunna ladda bilar! Foto: Marcus Engström

Skaffa laddbox hemma – så går det till

Det är nu det händer – omställningen till allt mer elektrifiering av våra bilar. Chefredaktör Engström har gått händelserna i förväg och skaffat laddbox hemma, trots att han har vare sig laddhybrid eller elbil. Om du också funderar på att göra det så kommer guiden här.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Jag erkänner. Jag trodde på riktigt att Tesla Cybertruck skulle komma till Europa, och jag tänkte på riktigt belåna huset (ännu mer… reds anm) för att ha råd att köpa en. Första steget var dock att skaffa laddbox till vårt hus. Den har jag nytta av i vår provkörnings- och testverksamhet dessutom, eftersom det allt som oftast står nya bilar på uppfarten – och nästan alla har numera batteri som behöver laddas och mätas förbrukning på. Nu blev det ingen Cybertruck till vare sig Europa, Sverige eller mig – men det blev en guide till hur det går till att installera laddbox hemma.

1. Kontrollera att husets elsystem är i bra skick

Ta hjälp av auktoriserad elektriker, säkerheten ska sättas främst. Om du bor i ett gammalt hus så kan du bli tvungen att byta elsystem.

Foto: Marcus Engström

2. Bestäm dig för vilken laddbox du ska ha

De allra flesta biltillverkare som säljer laddbara bilar säljer också laddboxar, mer eller mindre förmånligt. Vissa bakar till och med in dem i själva bilköpet. Eftersom jag hade turen att det var eCar Expo i Stockholm när jag skulle välja laddbox så gick jag runt och pratade med ett antal olika utställare där. Eftersom jag ville ha möjligheten till redovisning för varje laddning för vår testverksamhet så fastnade jag för Defa iq e-range 11kW, en laddare med wifi som kommunicerar med en app och ger ett kvitto för varje laddning. 11 kW är dessutom förhållandevis framtidssäkert då det räcker för att ladda ett större elbilsbatteri över natten. På sidan 86 kan du se vad du ska tänka på om du kör laddhybrid eller elbil, eftersom behoven ser annorlunda ut för de två. Även om du i dagsläget kör laddhybrid och är nöjd med laddningen med en vanlig 220 Volts-laddkabel som följer med bilen så kan det vara smart att tänka framåt och ta höjd för att du kommer att vilja ha snabbare laddning inom några år. 

VIKTIGT: Välj en box med dynamisk lastväxling. Det innebär att boxen känner av om du kör ugnen, diskmaskinen, tvättmaskinen och torktumlaren samtidigt. Då väntar laddboxen med att ladda bilen tills husets elsystem klarar belastningen.

3. Beställ laddbox och installation

Jag valde att köpa boxen och installationen av samma firma för enkelhetens skull, allt på samma faktura helt enkelt. Installatören tittade förbi, konstaterade att elsystemet i vårt 60-talshus var up to date (eftersom vi bytte för några år sen), tog lite mått och bokade in en dag för installationen.

Foto: Marcus Engström

4. Förbered så mycket som möjligt själv

Om du bor i ett modernt hus sitter antagligen elcentralen mot en yttervägg, då behöver du inte göra så mycket. Om du som jag bor i ett äldre hus där elcentralen sitter mitt i huset, i källaren – och laddboxen ska sitta ute vid bilplatsen sex-sju meter från huset, så blir det till att gräva.
Nu hade jag turen att jag för flera år sedan förberedde med kabelslang till en planerad motorvärmare, så jag slapp gräva. Om du inte har den turen så gräv själv, det är billigast. Tänk efter ordentligt kring placering av laddboxen också, så du inte exempelvis måste backa in varje gång för att sladden ska räcka. Väderskydd är också bra.

5. Titta på när installatören installerar

Att installera starkströmsledningar är inget som du vare sig får eller bör göra själv (om du inte är certifierad elektriker, det vill säga). Bjud på kaffe i stället. Alla tycker om kaffe.

Installatör Anton Dahlberg i full färd med att skapa laddning hos Engström. Foto: Marcus Engström

6. Höj amperestyrkan på husets elsystem

De allra flesta husägare kör med 16 ampere i huset, det är lite i underkant. Jag höjde till 20 ampere, för att slippa byta proppar i tid och otid. Vår installatör tog 1 300 kr för att sköta korrespondensen med Vattenfall om höjningen, men det kan du göra själv om du vill.

1 av 2: Gammalt hus betyder mer jobb, vilket tyvärr kan bli dyrare för dig. Foto: Marcus Engström
2 av 2 Foto: Marcus Engström

7. Betala fakturan och ansök om bidrag

För att kunna söka Naturvårdsverkets ”Ladda hemma-bidrag” för inköp och installation så måste du först betala fakturan. Därefter ansöker du smidigast i digital form via Naturvårdsverkets hemsida naturvardsverket. se. Det räcker att ta en bild på fakturan och bifoga den till ansökan. Du kan naturligtvis också ansöka traditionellt via post, men då tar det dock längre tid. 

8. Få tillbaka pengar på kontot

Imponerande snabbhet i handläggningen av Naturvårdsverket! Mindre än en vecka efter ansökan hade jag pengarna på kontot. 50 procent av kostnaden för inköp och installation återbetalas, men maximalt 10 000 kronor. På grund av dyr laddbox, långa kablar och håltagning i betongväggar landade min totalkostnad på 25 669 kronor, men staten gav mig 10 000 kronor tillbaka. Väl investerade pengar för framtiden. 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!