10 bilar som reas ut i höst – spara över 100 000 kronor

Vårens coronakris i bilvärlden smittar av sig på höstens bilförsäljning. Flera biltillverkare har inte fått igång produktionen till normal kapacitet under sommaren och många har tvingats skjuta fram viktiga nylanseringar. Det har skapat oro i bilhandeln och en stor efterfrågan på begagnade bilar. Samtidigt måste handlarna och importörerna rea ut vissa modeller för att hålla försäljningen uppe och bli av med bilar som samlat damm.

Här är tio bilar, från småbilar till större suvar med bensin-, dieseldrift eller elektrifiering, som reas ut just nu och som är värda att titta på för dig som letar ny bil.

Vissa säljs med över 100 000 kronor lägre pris än tidigare. Här följer listan med kapen du kan göra i höst...

Ford Focus

Foto: Glenn Lindberg

Pris: 189 900 kronor

Kommentar: En mellanstor bil som inte har någon elektrifiering alls. Går det att sälja i dag? Nja, lite trögt går det nog. Hedin Bil har sänkt priset på fina Focus ST Line med drygt 12 000 kronor. Det låter kanske inte så mycket men det betyder att prislappen närmar sig 200 000-gränsen och du får inte speciellt många bättre bilar än en Ford Focus för den mängden kronor. Väljer du den enklare utrustningsnivån Trend så är priset låga 189 900 kr just nu. Fina köregenskaper och lagom med ny teknik. Dagens generation kom 2018 så det närmar sig en liten ansiktslyftning. Tyvärr kommer troligen också priset att gå upp. Vågar du vänta lite till så kommer Ford troligen att rycka några tusenlappar till framåt våren.

LÄS MER: Test och provkörningar med Ford Focus

Jeep Cherokee

Foto: Mikael Stjerna

Pris: 379 900 kronor

Kommentar: Fyrhjulsdrift, automatlåda, läderklädsel och backkamera. När Jeep lanserade sin Cherokee var priset 455 000 till 490 700 kronor. Men nu kommer ett gäng laddhybrider och tränger undan den här typen av bilar från hallarna. Hedin Bil har en handfull välutrustade Cherokeer som måste bort i höst och därför har priset sänkts med över 100 000 kronor. Det här är den uppdaterade modellen från 2019 med lite större bagageutrymme än tidigare, nya lyktor och framför allt nya motorer. Dieselmotorn på 2,2 liter och 195 hästkrafter är kanske inte det mest moderna i bilvärlden men behöver du en rymlig suv med dieselmotor och en dragvikt på 2 370 kg så är det här just nu ett hett alternativ. Det är även kraftig rea på den större Grand Cherokee med prissänkningar på över 100 000 kronor.

LÄS MER: Test och provkörningar med Jeep Cherokee

Mercedes A-klass

Pris: 249 000 kronor

Kommentar: Mercedes lanserar i höst sin uppdaterade E-klass med tillhörande lanseringspriser på framför allt kombimodellerna. Men vid sidan om E-klass står en personlig favorit, A-klass. Även priserna på den har sänkts, till att börja med med 20 000 kronor. Jag tycker framför allt om den fina inredningen och så har Mercedes fått ordning på köregenskaperna. Jag gillar också deras operativsystem MBUX och framför allt navigatorn som namnet på vägarna. Väldigt smart i Sverige där vi är dåliga på att skylta våra vägar.

LÄS MER: Test och provkörningar med Mercedes A-klass

Citroën C3

Foto: Citroën

Pris: 152 900 kronor

Kommentar: Att köpa en Citroën är ett lite udda val i Sverige och tack vare relativt få och anonyma försäljningsställen är det här inte en bilmodell du springer på dagligen. Men kanske är den värd lite mer uppskattning. Nu har priset sänkts med drygt 20 000 kronor. Något udda, men trevlig, inredning och de stora panelerna på sidan ger C3 ett helt eget utseende. Bensinmotor på 82 hästkrafter och manuell växellåda är standard. Citroën satsar mycket på komfort och trots att det här gammal hederlig stålfjädring så gör de mjuka stolarna att det blir bekvämt på alla underlag. En udda detalj är kameran som filmar allt och som kan ge bevis vid en olycka – och du kan ta en bild med bilen. Dagens C3 är tredje generationen och den lanserades 2016. Modellen lär stå sig några år till innan det blir generationsbyte med tillhörande elektrifiering och prishöjning.

LÄS MER: Test och provkörningar med Citroën C3

Kia Niro Plug-In Hybrid

Foto: Glenn Lindberg

Pris: 361 300 kronor

Kommentar: Sveriges mest sålda bil i augusti behöver väl inte reas ut? Nej, det så klart men att priset sänkts med närmare 15 000 kronor eller mer hos vissa handlare visar hur tuff kampen om laddhybridkunderna är. Det finns privatleasing på precis under 3 000 kronor för modellen men var då noggrann med att jämföra samma innehåll i leasingpaketet, kan skilja väldigt mycket på vad som ingår och hur mycket extra vissa delar kostar. Niro är en väldigt lagom bil och har allt för vardagen. Möjligen kan vissa tycka att det är lite trångt i bagageutrymmet. En perfekt andrabil som blir billig i drift om du kommer åt att ladda hemma eller på jobbet. Finns även gott om reapriser på Niro som oladdbar hybrid.

LÄS MER: Test och provkörningar med Kia Niro

Opel Corsa

Foto: Patrik Lindgren

Pris: 149 900 kronor

Kommentar: 35 000 kronor ner på en så här billig bil visar hur svårt det är att sälja småbilar i Sverige, speciellt i en tid när många hellre köper en liten suv än en traditionell småbil. Nya Corsa lanserades inför modellåret 2019 så det är inte heller någon gammal bil som ska reas bort från hyllorna. Ni kanske minns att General Motors inte hade råd att utveckla sin egna nya småbil och att det var en stor anledning till att GM sålde Opel till PSA-koncernen. Den här Corsan är alltså byggd på samma plattform som konkurrenten Peugeot 208. Det är lite oklart hur Opel ska passa in i PSA-koncernen som nu snart också ska införliva Fiat och Chrysler. Opel har försökt sätta sin egen designprägel på sjätte generationen Corsa. Köregenskaperna är lite vassare än det de franska syskonen bjuder på.

LÄS MER: Test och provkörningar med Opel Corsa

Jeep Renegade

Foto: Linus Pröjtz

Pris: 239 900 kronor

Kommentar: Om du gillar lite kantiga bilar så kan du passa på och köpa en Jeep Renegade, ny fast från 2019. Priset på den här har sänkts med drygt 60 000 kronor. Jo, det kommer laddhybridversioner så den här bensinaren på 150 hästkrafter kanske snart försvinner helt från svenska bilhallar. Du får fyrhjulsdrift och automatlåda och en drivlina som fungerar väldigt bra. Lite speciell inredning som du behöver komma överens med för att vilja leva med. Fyrhjulsdriften – samma som i Jeep – och designen är det som sticker ut med Renegade. Gillar du det – slå till.

LÄS MER: Test och provkörningar med Jeep Renegade

Alfa Romeo Stelvio

Foto: Jonas Borglund

Pris: 379 900 kronor

Kommentar: Alfa Romeo fick mycket uppmärksamhet för sin första suv när den presenterades på våren 2017. Köregenskaperna och den kvicka styrningen stack ut och motorer och växellådor hyllades. Alfa Romeo sålde också relativt många Stelvio den första tiden. Men sedan blev det tystare. Alfa Romeo har inte kunnat erbjuda någon laddhybrid varför många valt andra märken och modeller. Nu tvingas flera handlare sänka priset på Stelvio med över 100 000 kronor. Det är bilar från 2019 som säljs ut och om du har lite is i magen och koll på hur många som finns kvar kan priset sänkas ytterligare under hösten.

LÄS MER: Test och provkörningar med Alfa Romeo Stelvio

Volvo XC90

Foto: Glenn Lindberg

Pris: 779 000 kronor

Kommentar: Volvo är mitt i en stor omställning från bensin och diesel till elbilar och laddhybrider. Framför allt är dieselmotorerna på väg bort från modellutbudet. Ute i världen är det XC40 och XC60 som säljer bäst och kanske är det därför som Volvo nu rear ut välutrustade XC90-versioner. Det är Pro Edition med hybrid eller laddhybriddrivlina som sänkts med cirka 100 000 kronor. Närmare 800 000 respektive 900 000 kronor är mycket pengar men sänkningen är rejäl. XC90 har precis ansiktslyfts och har några år kvar innan det är dags för nästa generation.

LÄS MER: Test och provkörningar med Volvo XC90

Skoda Scala

Foto: Robin Törnros

Pris: 204 400 kronor

Kommentar: Nej, det är ingen suv, det är inte fyrhjulsdrift eller en laddhybrid, det är inte iögonfallande vacker och det är inte speciellt sportigt. Därför är också Skoda Scala en bilmodell som kommer att glömmas bort. Kanske har Skoda sig själva att skylla också då de samtidigt som lanseringen av Scala visade den näst intill identiska suven Kamiq. Skoda har byggt bort den tidigare något tröga styrningen, förbättrat inredningen och trimmat drivlinorna. Den manuella växellådan är riktigt trevlig. Behöver du inte ha en hybridbil utan bara vill ha en väldigt klok, enkel och bekväm bil så åk och titta på Skoda Scala. Den kanske kommer att stå längst in i bilhallen för kom ihåg, det här är en bilmodell som ofta glöms bort.

LÄS MER: Test och provkörningar med Skoda Scala

Observera att bilarna på bilderna inte nödvändigtvis är den modellversion som tillhörande text avser.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!