Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

15 frågor och svar om elbilar och laddning

Elbilar och laddhybrider har väckt ett stort intresse hos många, men fortfarande är det något nytt för merparten. Det leder till många frågor, och här får du svaren på de vanligaste frågorna.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Ska du köpa din första elbil eller laddhybrid? Då finns det en hel del nya saker att lära sig, inte minst när det gäller hur den ska laddas. Här ger vi svar på några av de vanligaste och viktigaste frågorna.

Innan vi börjar svara på frågorna vill vi tipsa om vår populära guide Skaffa laddbox hemma – så går det till. Missa inte den!

Har olika elbilar olika kontakter för laddning?

Ja och nej. EU har bestämt att Typ 2-kontakten ska vara standard för normalladdning i EU, samt att CCS-kontakten är standard för snabbladdning. Det innebär att så gott som alla nya elbilsmodeller som säljs i Europa har den så kallade CCS-kontakten. Men det finns förstås undantag. Medan Teslas mindre modeller 3 och kommande Y har CCS-kontakt har de större S och X Teslas egen kontakt. Vissa japanska elbilar, till exempel Nissan Leaf och Lexus UX 300e sticker ut med ChaDeMo-kontakten som dominerar i Asien, men blir allt mer ovanlig i Europa.

Hur betalar man vid snabbladdningsstationer?

Det finns tyvärr ingen publik snabbladdningsstation där man kan betala direkt med sitt bankkort. Alla operatörer har egna betallösningar, oftast med stöd för både betalning genom mobilapp och ett plastkort eller plastbricka som är knuten till ett konto.

Behöver man vara rädd för att bli stående flera timmar och ladda på en långresa?

Nej, med en elbil som har stöd för laddeffekt på minst 50 kilowatt tar det cirka 30-40 minuter att ladda från i stort sett tomma batterier till 80 procents kapacitet, vilket räcker till nästa laddstation. Nätverket av publika snabbladdningsstationer är väl utbyggt i södra delarna av Sverige. I norra delarna av Sveriges inland är det dessvärre betydligt glesare mellan laddstationerna.

Hur hittar man snabbladdare längs med vägen?

Det finns i dag cirka 600 så kallade laddpunkter med CCS-kontakt i Sverige, enligt elkraftbranschens intresseorganisation Power Circle. CCS-kontakten är den absolut vanligaste för snabbladdning i Europa och med laddpunkter menas uttag. En laddstation kan alltså ha flera laddpunkter. Att hitta alla laddpunkter kräver förberedelser och en inte oansenlig mängd appar i telefonen.

Kan jag ladda bilen i ett vanligt vägguttag?

Ja, men det är inte att rekommendera eftersom husets elsystem riskerar att överbelastas.

Vad är lastbalansering?

Det är en funktion i laddaren/laddboxen som känner av hur mycket husets elsystem belastas. Om du exempelvis laddar bilens batteri samtidigt som du kör tvättmaskin, diskmaskin och tillagar höstens godaste älgstek i ugnen så riskerar säkringen att gå om du inte har lastbalansering i din laddare. Om du däremot har det så väntar laddaren snällt på att tvätten och disken är klar och du har stängt av ugnen, och då börjar den ladda bilens batteri. Lastbalansering är alltså en funktion för att huset elsystem inte ska överbelastas.

Vilken effekt ska man välja på sin laddbox vid hemmaladdning?

Har du en laddhybrid – satsa på enfas 16A (3,7kW), en elbil – satsa på trefas 16A eller trefas 32A (11 kW/22 kW). För att framtidssäkra för kommande elbil eller laddhybrid som stödjer snabbare laddning rekommenderas trefas. För att få en uppfattning om hur hög effekt man behöver kan man räkna om det till antal mil man får på en natts (12 timmar) laddning:

2,3 kW = ca 10 mil/natt
3,7 kW = ca 20 mil/natt
11 kW = ca 65 mil/natt
22 kW = ca 130 mil/natt

Kan man ha en laddbox hemma som kan ge högre laddeffekt än vad bilen kan ta emot?

Ja. Även om du har en laddhybrid som max kan ta emot enfas 16A (3,7kW) kan du ändå ladda genom en box med trefasfas 16A. Det som händer är att bilen tar emot det som är max, det vill säga 3,7 kW. Att köpa en kraftig laddbox kan vara en bra investering för framtiden när du kanske har en elbil med större laddkapacitet.

Kan jag ladda i motorvärmaruttag?

Motorvärmaruttaget är ett vanligt 220-voltsuttag, vilket gör att du kan ladda (långsamt) i det, men det är inte att rekommendera eftersom du riskerar att överbelasta husets elsystem.

Vad betyder Mode 3?

Mode 3 är namnet på en säkerhetsnivå som innebär att kabeln gör det möjligt för bilen och laddstationen att kommunicera med varandra. Detta för att kabeln ska vara strömlös ända tills bilen och laddstationen är överens. Först då slås strömmen på i laddstationen. Mode 3 är lagstadgad laddstandard inom EU sedan 2017.

Får man bidrag om man installerar laddbox hemma?

Ja, både privatpersoner och bostadsrättsföreningar kan få ekonomiskt stöd vid installation av en laddbox. Man kan ansöka om att få bidrag för hälften av kostnaderna för material och installation. Som mest 10 000 kronor. Ansökan görs till Naturvårdsverket som har en pott avsatt för det.

Vad betyder destinationsladdning?

Begreppet destinationsladdning myntades av Tesla som kallar sina stationer för långsammare laddning Destination Chargers. En så kallad destinationsladdare är helt enkelt en laddbox med lägre effekt än en snabbladdare och finns ofta vid mataffärer, träningsanläggningar eller köpcenter.

Hur påverkas en elbils batteri av ålder och miltal?

Studier har visat att prestandan i elbilsbatterier påverkas mer av ålder än av miltal och antal laddcykler. De flesta elbilar levereras med en batterigaranti som garanterar att batteriet ska hålla en viss prestanda, det vill säga kunna lagra en viss mängd energi, under åtta år eller 16 000 mil från det att bilen är ny.

Är en elbil lika säker som en vanlig bil?

Moderna elbilar har samma säkerhetssystem och krocksäkerhet som bensin- och dieseldrivna bilar. Vid en eventuell olycka kan batterierna dock försvåra räddningsarbetet. Elbilar kan, precis som bilar med bensin- och dieselmotorer, börja brinna vid olycka. Elbilsbränder anses dock vara mer nyckfulla i och med de stora litiumjonbatterierna. De kan börja brinna vid själva olyckan, de kan explodera och vid brand utvecklas gaser som kan vara dödliga.

Vad menas med nettokapacitet och bruttokapacitet när man pratar om batterier?

Kapaciteten för ett elbilsbatteri anges ofta i både brutto- och nettokapacitet. Bruttokapaciteten beskriver batteriets totala fysiska kapacitet. För att skydda batteriet är det teoretiskt tillgängliga energiinnehållet begränsat. Det faktiska energiinnehåll som kan utnyttjas för att driva bilen framåt kallas nettokapacitet. Nettokapaciteten utgör ofta 80-90 procent av bruttokapaciteten.

MISSA INTE: Skaffa laddbox hemma – så går det till 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!