20 frågor om bilar ingen vågar ställa

Många vill veta men törs inte fråga. De är helt enkelt rädda för att blotta sin okunskap. Men vi finns här och vi vill göra det lätt för er. Här är 20 frågor om bilar som ingen vågar ställa.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

1.

Kan ni förklara vad ”vridmoment” ­innebär på ett sätt som alla begriper?

Vridmomentet är kraften gånger avståndet. I bilmotorn den kraft som vrider runt vevaxeln, vars längd i sin tur är avståndet i ekvationen. Kolven trycks ned av bränslets förbränning, som via vevstaken får snurr på vevaxeln. Där mäts vridmomentet.

Effekten, som kan uttryckas i hästkrafter eller kilowatt, är en funktion av vridmomentet och varvtalet. Högre varvtal med samma vridmoment ökar alltså effekten. Ett högre vridmoment vid samma varvtal ökar också effekten.

Det som får hjulen att att snurra är alltså effekten, hästkrafterna om du så vill. Men ju högre vridmomentet är vid ett givet varvtal , desto högre blir effekten vilket ger en snabbare acceleration.

Dieselmotorer ger ett högt vridmoment redan vid låga varvtal på grund av turbotrycket, och detta ger alltså hög effekt vid låga varvtal. Därför upplever vi dieselmotorer som starka vid låga varvtal. Men dagens turboladdade bensinmotorer har minskat skillnaden. Dieselförbränningen går dock så långsamt att motorn inte kan varva lika högt som bensinmotorer, därför kan man ta ut högre max­effekt ur en bensinmotor, trots lägre vridmoment.

2.

När ni pratar om en bils ”drivlina”, vad menar ni då exakt?

Med begreppet drivlina avses motor och växellåda.

3.

Framhjulsdrift eller bakhjulsdrift? Vad spelar det för roll?

I dag när alla bilar har antisladdsystem så kan man tycka att fram- respektive bakhjulsdrift lite har spelat ut sin roll. Men vi tar det från början. Den framhjulsdrivna bilen är oftast inriktad på regelrätt transportkörning i vardagstrafik. Genom tvärställd motor och växellåda kan bilen byggas kompakt och genom framhjulsdrift slipper tillverkaren ta kraften från motorn hela vägen till bakhjulen. Historiskt sett var framhjulsdriften ett stort genombrott för stabilitet i framför allt halt väglag då kraften via de drivande framhjulen drog bilen bakom sig i stället för att skjuta hela bilen framför sig, vilket blir fallet med en bakhjulsdriven bil. Förvisso har det alltid gått att bygga snabba och roliga framhjulsdrivna bilar, men teoretiskt sett är de straffade från början då viktfördelningen blir sämre med den stora massan koncentrerad över de både drivande och styrande framhjulen. I dag ser vi i testerna oftast en fördelning som ger runt 56-62 procent av vikten fram och således 38-44 procent av vikten bak.

Med bakhjulsdrift är det (återigen teoretiskt sett) lättare att bygga en bil som maximerar sina prestanda i form av grepp, drivning och styrning samt även känsla. De styrande framhjulen slipper ta hand om drivkraften, vilket innebär en betydligt lugnare arbetsmiljö. Samtidigt kan bakhjulen helt fokusera på att få ner kraften i underlaget – med andra ord lämpar sig den här typen av drivning för sportigare bilar.
För elbilar är det en helt annan verklighet när det kommer till viktfördelning. Den stora vikten ligger oftast placerad i batteripaketet mellan fram- och bakaxel. Konsten att styra kraftutvecklingen i de starka elmotorerna är fortfarande något man som tillverkare tvingas arbeta mycket med och därför är fyrhjulsdriften det absolut bästa drivsättet än så länge.

4.

Exempel på framtvingad överstyrning. Foto: Jari-Matti Latvala / Les Kolczak

Ni skriver ibland att en bil är ”understyrd” eller ”överstyrd”, vad menar ni med det?

Understyrning innebär, enkelt uttryckt, att bilen vill fortsätta rakt fram trots att du vrider på ratten när vägen svänger. Det finns med andra ord ingen självroterande kraft i den här bilen, som snarare är balanserad för att gå rakt och fint.
Den överstyrda bilen vill rotera mer än vad du befaller genom din rattrörelse – vi kan även kalla denna bil för sladdbenägen. Bakvagnsgreppet går förlorat och bilen svänger mer än vad vägen gör – då är bilen överstyrd. Att en bil är medstyrande innebär att den har en mild överstyrning, men utan att greppet går förlorat och den blir sladdbenägen.

5.

En längsmonterad V12-motor i Rolls-Royce.

Vad spelar det för roll om en motor är ”rak”, ”längsmonterad” eller ”tvärställd”? Och vad är en ”boxermotor”?

En rak motor eller radmotor har cylindrarna placerade på en rad i cylinderblocket och den arbetar, sett till kolvarnas rörelsemönster, i stort sett alltid lodrät. En V-motor har två cylinderblock som förenas i ett gemensamt vevhus där motorns vevaxel huserar. De bägge cylinderblocksdelarna är vinklade med vanligast 90, 65 eller 60 graders vinkel från varandra. Genom att bygga en V-motor får man, teoretiskt sett, plats med dubbelt så många cylindrar på längden jämfört med en rak radmotor. Men V-motorn tar betydligt större plats i sidled. 

Boxermotorn har likt V-motorn två cylinderblock som förenas i ett gemensamt vevhus, med skillnaden att blocken ligger 180 grader ifrån varandra. Med andra ord arbetar kolvarna i en boxermotor horisontellt i stället för vertikalt som i en radmotor. Vi kan kalla det en liggande motor vars konstruktion gör den lägre än alla andra motortyper, men även klart bredare.

Motorns placering bestämmer hur tillverkaren kan paketera olika funktioner. För moderna framhjulsdrivna bilar är det absolut mest utrymmesbesparande att montera en radmotor på tvären. När Mini lanserades 1959 var det av yttersta vikt att motor och växellåda kunde monteras på tvären under huven fram. Annars hade det aldrig gått att få till det extremt kompakta resultatet.
För bakhjulsdrivna bilar med motorn fram är det mest logiskt att montera rad-, V- eller boxermotorn på längden, för att sedan ansluta växellådan direkt efter motorn. Vi ska nämna begreppet transaxel, som enkelt uttryckt är en sammanbyggd bakaxel och växellåda. Från början satt denna teknik i exklusiva sportbilar såsom Ferrari 275 där avsikten var att flytta mer vikt bakåt i bilen och på så sätt ge den bättre väguppträdande. 

Hos Audi med deras ursprungliga fyrhjulsdriftsystem quattro krävdes en längsmonterad motor monterad helt framför framaxeln. På liknande sätt med Porsche 911, där hela motorn är monterad bakom bakaxeln.
Mittmotorplacering har varit att föredra för att kunna bygga riktigt snabba och effektiva super- och hypersportbilar. Här vill man ha så mycket vikt som möjligt mellan fram- och bakaxel för att få till bästa möjliga viktfördelning. Förvisso hade Lamborghini Miura och Ferrari 308/328 tvärställda V12 respektive V8-motorer, men de är undantagen som bekräftar regeln om att denna typ av bilar har motorer monterade på längden mitt i bilen.

6.

Foto: AUDI AG

När ni skriver att en motor är på till exempel två liter, vad menar ni då med ”liter”?

Det som avses med cylindervolym är mer exakt den totala slagvolymen för alla motorns cylindrar. Alltså kolvbottens area x slaglängden x antalet cylindrar. Matematiskt uttryckt är det Pi x radien upphöjt till 2 x höjden.

7.

En V4-motor i Saab Sonett. Foto: Patrik Lindgren

V4, V6, V8, V10, V12. Vilken roll spelar antalet cylindrar?

Ju fler cylindrar, desto tätare gångkultur då du får fler detonationer per varv som vevaxeln snurrar. Teoretiskt sett, givetvis. Det kräver ju att motorn i sig är bra balanserad och så konstruerad att den går mjukt och fint, vilket inte alltid är av yttersta prioritet. 

När det gäller kraft – om varje cylinder har samma storlek (låt oss säga 0,5 liter för enkelhetens skull) så innebär varje ny cylinder mer kraft – om motorn i övrigt är likadant konstruerad. Varje ny cylinder ger motorn större kapacitet att bygga kraft och inte sällan har vi sett tillverkare som återvinner teknik från olika motortyper och på så sätt skalar upp och ner motorstorleken med liknande eller samma beståndsdelar.

8.

Är det sant att rätt växlad så drar en manuell låda mindre bensin än en automat?

Det beror på vilken manuell låda vi talar om och vilken typ av automatlåda vi jämför med. Historiskt sett har automatlådar alltid varit rejält mycket törstigare än manuella lådor. Detta på grund av oljepumpen och momentomvandlaren innebär energiförluster. Sedan kom automatlådor med lock-up-funktion, som normalt låser lådan i högsta växeln vilket eliminerar förlusterna i momentomvandlaren för stunden. Dubbelkopplingslådor (DCT, Double Clutch Transmission, eller DSG som VW benämner dem) fungerar som automatlådor men är egentligen manuella växellådor med datorstyrd växling och två kopplingar. Oljepumpen finns kvar. Många växlar (åtta eller nio) i moderna automatlådor och DCT-lådor gör att de oftare kan arbeta i ett mer optimalt varvtalsområde vilket gör att förbrukningen kan vara lägre jämfört med en manuell låda som i dag oftast har fem eller sex växlar. Vikten har dock ökat kraftigt för dessa komplicerade automatlådor. En tredje typ av automatlådor är så kallade steglösa automatlådor (CVT, Continuosly Variable Transmissions) som med hjälp av en rem eller kedja mellan två konformade hjul steglöst ändrar utväxlingen. I teorin borde CVT-lådan spara bensin men i praktiken kan vi inte påstå att de sticker ut som snåljåpar.

9.

Mercedes nioväxlade automatlåda 9G-Tronic.

Automatlådor ­verkar kunna vara 6, 7, 8 och 9-växlade, hur märkar jag skillnaden som bilist?

Är det en bra automat så märker du inte skillnaden. Fördelen med många växlar i automatlådan är att du under en större del av körtiden kan ligga närmare den optimala, mest effektiva utväxlingen. Däremot behöver automaten med nio växlar inte nödvändigtvis ha en högre utväxling på den högsta växeln än vad en automat med åtta växlar har.

10.

Foto: Glenn Lindberg

Vad är skillnaden mellan diesel och bensin? ­Varför finns det överhuvudtaget olika ­fossila drivmedel?

Diesel och bensin är helt enkelt två olika bränslen för två olika motortekniker. Diesel används till dieselmotorer där bränslet självantänds på grund av hög kompression. Detta till skillnad från bensinmotorn som arbetar med gnisttändning. Diesel framställs vanligen av råolja men kan även framställas av vegetabiliska oljor och så kallade HVO (Hydrogenated Vegetable Oil, en slags paraffinolja), som i grunden är modifierade vegetabiliska oljor.

11.

Varför finns det både 95 och 98 oktanig bensin och vad är skillnaden? Och vad betyder oktan?

Oktantalet anger bensinens förmåga att motstå temperatur eller tryck utan att självantända, ”spika”. Spikningar vill man undvika, det försämrar förbränningen och kan fördärva motorn. Ju högre oktantal, desto mer tryck klarar bränslet utan att självantända. Med hög kompression kan man utveckla mer effektstarka och effektiva motorer. Det var GM i USA som 1921 kom på att man kunde minska självantändningen genom att tillsätta bly i bensinen. Snart upptäcktes de stora hälsoriskerna detta medförde, och blyhalten begränsades för att sedan helt förbjudas. I dag är det olika kemiska tillsatser och etanol som höjer oktanhalten.

12.

Är fyrhulsdrift och fyrhjulsstyrning samma sak?

Fyrhjulsdrift innebär att bilen konstant eller vid behov driver på alla fyra hjulen. Fyrhjulsstyrning innebär att alla fyra hjulen styr. Bakhjulen styr mot framhjulen i låg fart för att minska vändradien. Nya S-klass styr upp till 10 grader med bakhjulen vilket får bilen att svänga runt på 10,5 meter, lika snävt som A-klass. I hög fart styr bakhjulen med i samma riktning som framhjulen vilket ökar stabiliteten. Det handlar dock om små styrvinklar.

13.

Kallgarage eller varm­garage? Vad är bäst för bilen i längden?

Ska bilen stå still över vintern är ett torrt varmgarage bäst för bilen. Ett kallt garage är dock inte mycket sämre om du håller det torrt. Ska du använda bilen, köra in och ut ur garaget varje dag, lär ett kallgarage vara att föredra. Det rostar mindre då. Ställs den snöiga, frusna bilen i varmgarage smälter all snö och is, det bildas kondens och allt sammantaget kan leda till ökad förekomst av rost.
Men om man har tillgång till ett varmgarage så kanske man ändå ska passa på att njuta av möjligheten att sätta sig i en varm bil på morgonen. Man lever bara en gång! Din bil lär klara det. För övrigt, kallstarten blir inte lika kall om bilen har övernattat i ett varmt garage.

14.

Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Vad är det för skillnad på klimatanläggning och luftkonditionering?

Båda systemen kyler kupéluften. Skillnaden är att en klimatanläggning (ACC, Automatic Climate Control) arbetar automatiskt, du ställer bara in en temperatur, sedan reglerar systemet fläkthastighet och värme/kylning. En luftkonditionering (AC, Air Conditioning) kräver att du manuellt ökar eller minskar värme/kyla och ställer in önskvärd fläkthastighet. Detta är den betydelse begreppen har i dag, men tidigare i bilhistorien har begreppen haft andra betydelser.

15.

Ska jag dra i handbromsen varje gång jag parkerar eller inte? Vad är bäst för bromsens livslängd?

Handbromsvajerna bör motioneras då och då för att inte riskera att rosta fast. Att ha för vana att dra åt handbromsen är inte dumt. Men om du lämnar bilen under en längre period vintertid bör handbromsen inte vara åtdragen, detta för att inte riskera att vajern fryser fast i åtdraget läge.

16.

Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Hur högt däcktrycket ska vara är väldigt specifikt beroende på hur tungt lastad bilen är. Men ibland åker jag ensam och ibland åker vi fem. Ibland med last och ibland utan. Hur noga kan det vara?

Du ska vara noggrann och följa instruktionerna i bilen. Det där är inget bil- och däcktillverkare har kommit på för att reta gallfeber på bilägaren – förutsättningarna för att däcken ska kunna arbeta optimalt förändras när vikten på fordonet går upp eller ner. Så ta inga genvägar – justera däcktrycket efter hur du lastar.

17.

Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Vad är skillnaden på tjänstebil, förmånsbil, leasingbil och företagsbil?

I dagligt tal har gränserna suddats ut så till grad att den som skriver om en tjänstebil egentligen kanske menar en förmånsbil. Men om man ska vara petig så finns det skillnader.
Det enkla först. En leasingbil är en bil som är leasad, det vill säga hyrd av leasetagare av en leasegivare. Leasetagaren äger alltså inte bilen. Om du har en tjänstebil så är det din arbetsgivare som ofta har hyrt bilen, som är leasetagaren. 

Begreppet företagsbil eller firmabil används oftast ganska brett och den som säger ”firmabil” menar förmodligen helt enkelt att det inte är hans bil, utan att det tillhandahålls av hans arbetsgivare. Men när den renlärige pratar om en företagsbil menas ett arbetsfordon som typiskt sett hämtas på arbetsplatsen och parkeras där efter arbetsdagens slut. Oftast är det skåpbilar, pickups. andra typer av arbetsfordon. Den får inte användas för privat bruk mer än tio gånger per år, under totalt 100 mil, annars handlar det om en förmån som ska beskattas.
Vissa personer sätter likhetstecken mellan företagsbil och tjänstebil, men jag vill påstå att begreppet tjänstebil i dagligt tal har mer och mer blivit synonymt med ”förmånsbil”, en bil som man disponerar privat och betalar förmånsskatt för.

18.

Ibland skriver ni att komplett ifylld servicebok är livsviktigt, för att i nästa stund skriva att de ändå bara byter olja och filter på service. Vad gäller egentligen?

Att bilen har fått service är viktigt för bilens väl och ve, men bilen bryr sig inte alls om vem som har hällt i oljan eller om denne har stämplat servicehäftet eller loggat in on-line och kryssat för oljebytet.
Komplett ifylld servicebok har däremot en betydelse när du säljer bilen. Hur avgörande det är och hur mycket det påverkar priset beror på bilens pris och ålder. Den som köper en bil för 5 000 kronor bryr sig inte särskilt mycket om serviceboken, om den överhuvudtaget finns. Det är långt viktigare att det är riktigt lång tid till nästa besiktning. 

Köper man en bil för 100 000 kronor så har det större betydelse att bilens underhåll har blivit dokumenterat. För vissa bilar och märken är det här med historiken viktigare än för andra. Importbilar utan historik kan vara svårsålda. Bilar med erkänt dyra servicebehov, nyare Range-Rover till exempel, säljes med fördel med dokumentation på alla åtgärder som har ruinerat säljaren. Köparna lever alltid i tron att ”nu händer inget mer”! Andra bilar är lättsålda även utan servicebok, det enda som brukar efterfrågas är tidpunkten för kamremsbytet.

19.

När ska jag gå från helförsäkring till halvförsäkring och från halvförsäkring till trafikförsäkring?

Det bestämmer du själv. Alla försäkringar innebär en kostnad. Utslaget på försäkringskollektivet tar bolagen in mer i premier än vad skadekostnaderna uppgår till. Vinsten för den försäkrade är förutsägbarheten, att man vet vad skadekostnaderna kommer att uppgå till, det vill säga försäkringspremien. Vilken grad av försäkringsskydd man väljer beror för de flesta inte på hur stor risken är att råka ut för en olycka utan på vad den skulle kosta. Kan hushållet ta skadekostnaden? Därför har i princip alla en villaförsäkring. Även om om risken för att huset brinner upp är försvinnande liten vill man ha skyddet eftersom man inte har råd att bygga ett nytt hus. Har du råd att betala reparationen av en teve är det däremot oekonomiskt att betala för en försäkring bara för att få teve-reparationskosnaden periodiserad. Det eftersom det blir dyrare för dig. Har du en bil som är värd 50 000 kronor och kan klara av att ersätta den med en ny bil om en totalskada skulle inträffa bör du nöja dig med trafikförsäkring. Om din ekonomi är tight och du är i behov av bil så räknar du kanske på ett annat sätt och väljer en högre försäkringsskydd för at vara på säkra sidan om en stöld eller skada skulle inträffa. Strikt ekonomiskt köper de flesta svenskar för mycket försäkringar till sina bilar. Många 60-åringar med stabil ekonomi väljer mot allt förnuft att helförsäkra sina tio år gamla bilar. Detta kan förklaras av känslomässiga skäl. Många människor söker en trygghet i ekonomiska frågor trots att det är irrationellt.

20.

Foto: SlackerJr & Sardinelly

Vilken är den optimala hastigheten när man kör för att minimera förbrukning för bensin-, diesel- respektive elbil?

En elbil, som är enväxlad och har en helt rak vridmomentkurva, drar mer ju snabbare du kör. Luftmotståndet är den största faktorn som påverkar, eftersom den kraften ökar med en faktor upphöjt till fyra. Andra faktorer spelar in också. För en bensin/dieselbil måste hänsyn tas till ännu fler faktorer, till exempel utväxlingen. Därav drar de ofta mindre på landsväg.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!