Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

25 frågor och svar om elbilar

När kommer billiga elbilar? Vilken ska jag välja som har dragkrok? Vågar man köpa begagnad? Vi svarar på läsarfrågor om allt det nya som elektrifierad bilkörning innebär!

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Har det gjorts några långmilstester på elbilar? Om jag väljer till exempel Skoda Enyaq som tjänstebil och kör 6 000 mil per år under tre år. Måste man räkna med att behöva byta batteriet då?

– De flesta tillverkare har en garanti på sina batterier på 8 år eller 16 000 mil. Då ska batteriet ha minst 70 procents kapacitet. Lexus avslöjade nyligen att de har en garanti på 10 år. De mätningar som gjorts visar att batterierna i regel klarar mer än garantin och tillverkarna är övertygade om att batterierna ska klara bilens livslängd.

Angivna räckviddssiffror framstår som glädjesiffror när man kör mest på landsväg. Varför uppmärksammas inte detta mer?

– Att köra elbil kommer att kräva en beteendeförändring. Vi kommer att behöva stanna och ladda oftare när vi kör långt och vi kommer att behöva sänka farten på motorvägen. Men det kanske det är värt när vi kan köra klimatvänligt, billigt och starta varje dag med en fulltankad bil. Vi får tänka om och tänka lite nytt helt enkelt. Tiden då vi kunde köra vår stora diesel-suv ut i skogen och ner till Paris på semester är över.

Hur fungerar hybrider och laddhybrider som dragbilar? Man kan tänka sig att orken är tillräcklig så länge batteriet är laddat, men vad händer sen?

– En stor och tung husvagn i många härliga semestermil – det är klart att vi vill göra det i en elbil. Men tyvärr finns det få alternativ i dag. Laddhybriderna har också en något begränsad dragvikt och det beror framför allt på att batteriet väger en del – räkna med cirka 7 kg/kWh. Om du ändå får ihop det med laddhybrid och husvagn så ska det inte vara några problem.

Hur ska man tänka kring begagnade hybrider och elbilar? Bör man vara orolig för att batteriet är dåligt eller går sönder helt om man köper en bil som är drygt 10 år?

– Just nu finns det inte många så gamla elbilar eftersom tekniken är lite nyare, men ja, det är dyrt att byta batteri så det ska man vara orolig för. Eftersom de inte funnits så länge så vet man inte riktigt hur länge de håller, å andra sidan är det jättedyrt att byta en vanlig motor i en ”vanlig” bil också.

När tror ni att majoriteten av bilmärkena kan erbjuda 60-70 mil verklig körning med elbil? Först då känns det aktuellt då man har en tjänstebil som rullar 6000 mil om året.

– Elbilar kommer att klara 60-70 mil på el inom en snar framtid – det finns de som klarar 80 mil i dag – men då batterierna fortfarande är dyra och då tillverkarna kan ta betalt för produkter med den typen av prestanda så kommer det att dröja. Tillverkarna kan ta betalt och gör det också – därför är bilar med lång räckvidd också allra dyrast. Så kommer det att vara i säkert fem år till. Det är också relativt få som behöver en räckvidd på 60-70 mil, speciellt om laddningen går snabbare. Kan du ladda cirka 20 mils räckvidd på 5 minuter behöver du inte ett lika stort batteri.

Vilken elbil skall man välja när man kör Göteborg nonstop, är 6 timmar i Stockholm med laddning på 230v uttag. Sedan nonstop Stockholm-Göteborg på kvällen?

– Ingen alls, om du ska ta dig mellan Göteborg och Stockholm utan att ladda måste du ha en bil med jättestort batteri, och den kommer inte ens att märka att du stoppar in en 230V-sladd i den.

Finns det några pickuper som är el- eller hybriddrivna?

– I USA sker en enorm utveckling av elektrifierade pickuper, bland annat Rivian, men även Hummer återupplivas och får elmotor. Det är än så länge oklart om de kommer till Sverige. Många ser ut att bli för tunga för att man ska få köra dem på B-kort.

Vilken elbil har bäst vinteregenskaper, minus 10 och snöiga vägar?

– Eftersom mycket handlar om räckvidd när det gäller elbilar, och räckvidden förkortas av kyla, så är de som har 90 kWh-batterier eller större bra om du vill åka längre än 18-20 mil mellan laddningarna. Audi e-tron har bra fyrhjulsdrift men lite för kort räckvidd i förhållande till vad den kostar. Tesla leder här, fyrhjulsdriften funkar bra även i deras bilar och de leder kampen om räckvidden med god marginal.

Kommer de äldre Tesla-modellerna att bli billigare som begagnade nu när Model S och Model X uppdateras?

– Nej tyvärr, Tesla är fortfarande marknadsledande vad gäller räckvidd, uppkoppling och infrastruktur, och utbudet är lägre än efterfrågan. De kommer att vara för dyra ett tag till helt enkelt.

När kommer en elbil som vanligt folk kan köpa utan att gå i konkurs?

– I år ska Dacia presentera sin nya elbil som ser ut att kunna bli den allra billigaste på marknaden. Men nybilspriset är långt ifrån det enda viktiga här. Det finns bra leasingerbjudanden för elbilar och du behöver räkna in bränsle, service och lite annat. I våra stora tester har vi en ekonomidel där vi räknar ut milkostnaden för en bil under de första tre åren (6 000 mils körning). Där ligger så gott som alltid elbilarna allra bäst till, de är alltså billigast.

Vad kostar det att snabbladda på stationer längs vägen?

– Det är i dag väldigt olika prissättning och relativt krångligt om vi jämför med att tanka bensin eller diesel och betala med vanligt kort. Regeringen har krävt att branschen presenterar en lösning och vi väntar på något slags uttalande i frågan vilken dag som helst. Vi har gjort beräkningar på snabbladdning och det kan bli flera gånger dyrare än att tanka diesel. Men olika laddoperatörer har olika priser och det kan också bero på vilken bil du kör. Nätverket Ionity har olika priser för olika märken – det är tillverkarna som äger Ionity och de har förhandlat fram olika priser. Om du betalar 8,90 kr/kWh utmed vägen men 1,20 kr/kWh hemma så är det bara att ta fram miniräknaren för att se totalkostnaden för bränsle. Tänk då också på att bilen drar betydligt mer i motorvägsfart än hemma i normaltrafiken.

Drar laddhybrider mer bensin om batteriet laddas under körning jämfört med om jag bara fortsätter köra med tomt batteri, utan att ha laddningsfunktionen på?

– Ja, den drar lite mer eftersom det krävs belastning på motorn för att skapa energin som laddar batteriet. Sen är det inte en allenarådande sanning att alla laddhybrider kan ladda batteriet under färd. Konstigt nog så har en del bilar inte den funktionen.

Vågar man köpa en elbil om man bor i lägenhet? Kan man förvänta sig att ladd­infrastrukturen byggs ut inom kort?

– Har du inte möjlighet att ladda hemma så är elbilen inte ett bra alternativ. En gasbil är då det mest klimatvänliga. Regeringen har bett Energimyndigheten att komma med förslag på hur vi ska lösa elbilsladdning på vanliga parkeringar och utmed vägen. De ska presentera sitt resultat senast i augusti. Det här blir en viktig rättvisefråga i framtiden och det finns tekniska lösningar – bland annat större batterier som kan placeras på parkeringsplatser. Men det kräver lite nytänkande och att vi bryter upp dagens i vissa fall stela regelverk.

Hur mycket energi förlorar ett batteri när det inte används? Mobiltelefoner verkar ju tappa väldigt mycket vid kyla.

– Det är lite olika och beror på storlek på batteri och temperatur. Men det här är ett väldigt intressant test att göra framöver och framför allt i riktigt kallt väder. En tendens vi sett är att bilar med lite större batterier tappar mer energi än de med mindre batterier. Däremot har vi märkt under tester att det inte handlar om något större energitapp.

Blir det problem med förbränningsmotorn, som bara går någon gång ibland, på en laddhybrid? Med en elräckvidd på 10 mil kan det bli ganska glest mellan tillfällena då den behöver startas.

– Det är förstås olika från bil till bil. Vi har sett fall där laddhybrider körts mest på el och fått vatten/kondens i oljan i bensinmotorn på laddhybriden eftersom den nästan aldrig användes, så visst kan det ske. Tillverkarna är dock noga med att lösa sådana problem, så det blir förhoppningsvis mindre sådant i framtiden.

Är Volkswagen ID.4 den mest prisvärda elbilen för en barnfamilj med behov av lastutrymme?

– Det finns i dag flera konkurrenter i samma prissegment som ID.4, bland annat Kia e-Niro. Det blir mer en fråga om hur stort utrymme du behöver och hur det är utformat. Har du barnvagn? Är det sex, sju sittplatser? Behöver du kunna ha takbox och/eller dragkrok? ID.4 är helt ny på marknaden och ett riktigt bra alternativ – men som sagt, det finns fler och konkurrensen kommer att hårdna.

Om man behöver en stor elbil är utbudet begränsat. Det finns i stort sett bara Tesla Model X, hur dyr blir den att äga?

– I Teknikens Världs senaste test av Model X kom man fram till en ägandekostnad per mil under de tre första åren – 6 000 mils körning - på 76,32 kronor. Då är även värdeminskning och kapitalkostnad inräknat. Tesla är billigare på el i sina laddstolpar än flera konkurrenter. Laddar du hemma är det samma pris oavsett bilmärke. Model X testades mot en Audi Q7 och en BMW X5. Då var Teslan något dyrare i service medan försäkringen var ungefär lika dyr. Allt avgörs egentligen av andrahandsvärdet där Tesla ligger väldigt bra till.

Drar en laddhybrid väldigt mycket bensin när batteriet inte är laddat?

– De drar mer, visst, men tester visar att det inte handlar om en så väldigt mycket högre förbrukning. En laddhybrid är främst byggd för att användas som ett pendlarfordon där du kör kortare sträckor på el och då och då lite längre sträckor.

Hur tror ni att regeringens förslag om förändrade regler för tjänstebilar kommer att påverka utvecklingen mot en fossilfri bilpark?

– Tjänstebilssystemet har under många år drivit utvecklingen framåt mot en mer ­fossilfri bilpark, dels genom att vi får ut fler moderna och elektrifierade bilar på vägarna och dels för att de bilarna efter 2-3 år kommer begagnatköparna till gagn. De nya reglerna kommer att göra det närapå lika dyrt att ha förmånsbil som att ha en privatägd bil, och vips så väljer fler en billig dieselbil i stället för en dyr elbil.

Varför lanseras det fortfarande så många nya modeller helt utan miljövänliga motoralternativ?

– Den normala utvecklingstiden – inklusive att förbereda en bil för produktion – är fyra till fem år. Den tiden kommer att kortas framöver när det blir fler modeller på samma grundplattform. Utvecklingen mot elbilar har gått snabbare än många kunnat ana och efterfrågan på batterier är stor. Samtidigt har biltillverkare långa kontrakt med underleverantörer om köp av bensin- och dieselmotorer. Det säljs också fortfarande betydligt fler bilar med förbränningsmotorer än elmotorer och batterier. Biltillverkarna behöver alltså balansera efterfrågan med krav på låga utsläpp, tillgång till delar och plats i produktionen.

Är det smart att vänta något år med att köpa hybrid då många fabriker kommer med nya modeller och möjligheterna för laddning kommer att öka?

– Både hybrider och laddhybrider är relativt välutvecklade i dag så man behöver inte vänta. Flera tillverkare har gjort analysen att en räckvidd på 6-10 mil för en laddhybrid kommer att vara en lagom nivå och kostnadseffektiv. Elbilarna har utvecklats mycket de senaste åren och även där kan vi se en nivå på 30-50 mils räckvidd som en slags standard de kommande 5-10 åren. Tekniken är alltså väl utvecklad. När det gäller möjlighet att ladda är trenden tydlig: regeringen och de olika aktörerna gör allt för att utbyggnaden ska ske snabbt.

Jag vill gärna köra elbil men behöver dragkrok. Vad har jag för alternativ?

– Det finns flera som har det. VW ID.3 fick kritik för att den inte kan dra släp men du kan ha en krok för väska och cykelhållare. VW ID.4 kan ha krok. Och Tesla Model X. Vi tycker att de borde vara ett krav på nya bilar – att de ska kunna dra till exempel ett obromsat släp på 750 kg. Sverige är ett av få länder där det verkligen efterfrågas dragkrok.

Det finns ett stort problem att laddinfrastrukturen inte är utbyggd och att den som finns underhålls dåligt. Om gränserna mot Norge öppnas i sommar så kommer det vara många norrmän med elbilar på vägarna tillsammans med de nya svenskägda elbilarna. Det finns få laddare och det är långt mellan dem och det är ofta som de är trasiga. Kan det bli kaos på vägarna i sommar?

– Trasiga laddstolpar är ett stort problem och något som branschen måste ta på allvar. Det är fortfarande en omogen bransch och det syns på lite olika sätt. Regeringen har tagit flera initiativ för att röja upp och ett är att det ska bli billigare och enklare att ladda både snabbt och långsamt. Om inte branschen klarar det på egen hand har politikerna hotat med lagar och regleringar. Tesla har helt klart ett övertag och det viskas då och då om att de ska öppna sina stationer för andra märken. Vi gissar att det handlar om att Tesla vill ha bra betalt för det.

El/hybrid/elbils-utbudet är tämligen skralt bland mindre bilar, speciellt om man har specifika önskemål såsom fyrhjulsdrift. Vilka alternativ finns i de mindre klasserna med priser upp till 250 000 kr?

Renault Captur och Jeep Renegade finns till exempel, båda relativt små laddhybrider. När batterierna blir billigare och tekniken mer utvecklad kommer det att dyka upp fler billiga hybrider. Men att bygga två olika drivlinor i en och samma bil är dyrt och det går inte att tjäna pengar på allt för billiga laddhybrider. Men som sagt, det kommer fler och fler.

Är det sant att elbilar får upp värmen bättre än fossilbilar på vintern?

– Det är stor skillnad på värmen i elbilar, beroende på om de har värmepump eller inte, och också beroende på om värmen funkar bra eller dåligt. Det är inte generellt så att elbilar har bra värme. Vissa har det, andra inte.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!