Begagnad elbil nästan lika billig att äga som bensinbil

Försäljningen av nya elbilar ökar kraftigt och stadigt och samma utveckling kan nu ses på begagnatmarknaden. Antalet begagnade elbilar till salu dubblades 2020. Det är inte svårt att förstå varför. Vår uträkning visar att en begagnad elbil får nästan samma driftkostnad som en betydligt billigare bensinbil.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Allt fler nybilsköpare tar steget över till eldrift. Sverige hade den högsta andelen laddbara bilar bland nyregistreringarna i EU 2020 och sett över hela året ökade de laddbara bilarna med 132 procent jämfört med 2019. Det var framför allt laddhybriderna som drev på med en ökning på 166 procent, men även elbilarna ökade kraftigt med 79 procent.
Motsvarande utveckling kan ses på begagnatmarknaden. Enligt statistik från blocket. se ökade antalet annonser för elbilar med 102 procent år 2020 jämfört med 2019. Spekulanterna sökte mest på BMW när de letade elbil men den mest sålda elbilen blev Renault Zoe, tätt följd av Nissan Leaf och Tesla Model S.

Är det då bara att hoppa på vågen och köpa en begagnad elbil? Nej, precis som vid ett nybilsköp krävs det att man tänker till och funderar på sitt bilbehov. Om man ska köpa en 3-4 år gammal elbil har den med stor sannolikhet mindre batterikapacitet och därmed kortare räckvidd än de elbilar som ­lanseras nu. Den Nissan Leaf som säljs nu har till exempel en räckvidd på upp till 38 mil medan första generationen Leaf som kom 2013 nådde max 17 mil på en laddning. I bästa fall. BMW i3 har genomgått samma utveckling. Från cirka 13 mil till dagens knappa 28 mil.
Trots de tidiga elbilarnas begränsade räckvidd är priserna höga. Billigaste Nissan Leaf på blocket. se just nu är en Leaf 24 kWh från 2014 som har gått hela 16 000 mil. Den kostar 90 000 kronor.

Stefan Brala, motorexpert på Trygg-Hansa. Foto: Trygg-Hansa

Hur ska man resonera kring en elbil som är så ­gammal och har gått så långt? Forskning har visat att elbilens batteriprestanda påverkas mer av ålder än av ­miltal. Titta därför hellre på en nyare elbil som har rullat längre än en gammal med lågt miltal.
De flesta elbilar säljs med en garanti som säger att batteriet ska kunna leverera 80 procents lagringskapacitet upp till 16 000 mil eller 8 år. Vågar man köpa en elbil som är äldre eller har gått längre? Även om den begagnade elbilen har batterigarantin kvar är det bra att vara noggrann som elbilsköpare.
– Det är svårt för en elbilsköpare att kontrollera skicket på batteriet, därför är det viktigt att i stället säkerställa att det finns skriftlig information kring batteriet och dess garanti. I vissa bilar går det dock att läsa ut batteriets återstående kapacitet i bilens informationsmeny, säger Stefan Brala, motorexpert på försäkringsbolaget Trygg-Hansa.

För att ta reda på om en elbil kan vara ekonomiskt fördelaktig som begagnad räknar vi ut en milkostnad på samma sätt som vid nybils­tester. Med uppdaterade priser för service och uppskattad värdeminskning från år tre till sex får vi fram en totalkostnad per månad och mil för eldrivna Nissan Leaf och bensindrivna Volkswagen Golf.
– Procentuellt är pristappet stort på den eldrivna Leaf och sett i kronor och ören ligger Leafen högre än Golfen. Driftskostnaderna för en elbil som redan gjort det stora värdetappet är oslagbart jämfört med övriga drivmedel. Servicebehovet torde vara litet och enda orosmolnet är i så fall vad som händer i framtiden när batterierna börjar bli utslitna, säger Karl Wahlin, analytiker på bilpriser. se.

Vår uträkning, där bränslekostnaden baseras på av oss uppmätt förbrukning, visar att elbilen Nissan Leaf blir endast marginellt dyrare att äga och köra än bensinbilen Volkswagen Golf 1,4 TSI. Den totala månadskostnaden är 4 582 respektive 4 268 kronor till Golfens fördel. Detta trots att Golfen är i genomsnitt drygt 60 000 kronor billigare att köpa som begagnad, enligt statistik från bilpriser. se. Totalekonomin för Leaf tyngs av värdeminskningen som spås bli stor. Leaf väntas tappa i genomsnitt 30 000 kronor per år medan Golf tappar hälften så mycket i värde. Det kompenseras till stor del av besparingen man gör genom att köra på el jämfört med bensin. Räknat på 1 500 mil per år är Leafs bränslekostnad bara en fjärdedel av Golfens.

Volkswagen Golf 1,4 TSI 150 DSG

Nissan Leaf 40 kWh

Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!