Bensin eller diesel – vi jämför kostnaderna

Vilket bränsle är egentligen det bättre valet i Sverige år 2013? Teknikens Värld ställer de fem bäst säljande bilmodellerna mot sig själva rent ekonomiskt – bensin mot diesel.

1877 tog Nikolaus Otto patent för sin bensinmotor och fem år senare fick Rudolf Diesel patent för dieselmotorn.

Att säga att kampen mellan de båda personbilsdrivmedlen pågått sedan dess är aningen överdrivet.

En bättre beskrivning för svenska förhållanden är att kampen mellan drivmedlen intensifierats det senaste decenniet.

Dieselmotorerna har blivit mer effektiva, vibrationsfria och sofistikerade med ett härligt vridmoment vid låga varv. Skattemässiga lättnader har också bidragit till en kraftig ökning försäljningsmässigt.

Bensinmotorn har även den givetvis utvecklats det senaste decenniet med förfinad motorteknik. De senaste tre, fyra åren kanske ännu mer än dieselmotorn vad gäller effekt, förbrukning och goda köregenskaper.

En titt i försäljningsstatistiken visar att Rudolf Diesels skapelse firat stora framgångar de senaste åren i Sverige. 2007 var andelen dieselbilar 35 procent av den totala nybilsförsäljningen. 2012 landade andelen dieselbilar på 66,9 procent, nytt rekord. Nytt år innebär även nya förutsättningar i kampen mellan bensin- och dieselbilar. Sedan 1 januari har riksdagen beslutat om nya regler för både fordonsskatt samt vilka bilar som räknas till miljöbilar.

Om vi börjar med den nya skatten så räknas den ut enligt följande:

En bensindriven bil har alltid ett grundbelopp på 360 kronor. Utöver det beräknas fordonsskatten med ett koldioxidkomplement där varje utsläppsgram koldioxid per kilometer över 117 kostar 20 kronor per gram. En bensindriven Saab 9-5 2006 släpper ut 218 gram koldioxid per kilometer. Fordonsskatten blir då 2 380 kronor per år.

För nya dieselbilar gäller samma beräkning som för bensinbilen men med ett dieseltillägg på 2,33 + 250 kronor per år.

Teknikens Värld har tagit de fem bäst säljande bilmodellerna under förra året och i klassisk testanda räknat fram vad som är mest fördelaktigt – bensin eller diesel – när det gäller de bäst säljande motorerna av respektive bilmodell. Vi har räknat både med den vanliga testkörsträckan 2 000 mil per år men även utifrån den svenska medelbilens genomsnittliga körsträcka enligt Statistiska Centralbyrån. Det vill säga 1 218 mil per år.

Fakta: Så har vi räknat

Bilen står efter bostaden för den största posten i hushållens ekonomi. Därför lägger vi extra vikt vid att ta in reella uppgifter om uppskattat andrahandsvärde, försäkring, årsskatt, service och den verkliga bränsleförbrukningen när ekonomikalkylen sammanställs.

Uppgifter om bilens värdeminskning får vi från bilvärderingsföretaget Bilpriser.se. Dessutom hämtar vi in uppgifter på försäkring, årsskatt samt service och underhåll.

I ett vanligt Teknikens Värld-test räknar vi bränsleekonomin utifrån den verkliga bränsleförbrukningen – körcykeln vi mäter vetenskapligt på rullande landsväg, den så kallade Sverigecykeln.

De här tio bilarna har dock inte körts i Sverigecykeln utan beräkningen har skett utifrån tillverkarnas officiella uppgifter – den så kallade EU-körcykeln.

När det gäller beräkningen för 1 218 mil är samtliga kostnader beräknade med just denna körsträcka.

Fakta: De bäst säljande bilarna 2012

Volvo V70

21 845 sålda bilar – 81,6 % dieselandel.

Bensin: T4 (6,1 % av 21 845)

Diesel: D4 (39 %)

Volkswagen Passat

16 270 sålda bilar – 79,6 % dieselandel.

Bensin: TSI 211 DSG GT (1,1 %)

Diesel: TDI 177 DSG BMT GT(54,4 %, 170 TDI som såldes 2012)

Volvo S/V60

14 323 sålda bilar – 70,6 % dieselandel.

Bensin: T3 (7,1 %).

Diesel: D2 (29,6 %)

Volkswagen Golf

11 281 sålda bilar – 79,8 % dieselandel.

Bensin: TSI 122 MultiFuel BMT (4,8 %)

Diesel: TDI 105 BMT (72,8 %)

Kia Cee'd

7 175 sålda bilar – 93,4 % dieselandel.

Bensin: 1,6 (6,6 %).

Diesel: 1,6 CRDi (93,4 %)

Statistik från Bil Sweden samt respektive bilmärke.

Så mycket kostar ägandet vid 1 218 mil/år

Beräknat på tre års ägande, körsträcka 1 218 mil per år, totalt 3 654 mil på tre år.

Volkswagen Golf
Bensin 42,59 kr/milDiesel 43,41 kr/mil
TSI 105 BMT MastersTDI 105 BMT Masters
Grundpris183 400 krGrundpris212 900 kr
Värdeminskning27 467 krVärdeminskning28 633 kr
Kapitalkostnad6 419 krKapitalkostnad7 452 kr
Service och underhåll2 581 krService och underhåll2 636 kr
Fordonsskatt360 krFordonsskatt1 089 kr
Försäkring6 169 krFörsäkring6 224 kr
Bränsle8 881 krBränsle6 841 kr
Totalkostnad per månad4 323 krTotalkostnad per månad4 406 kr
Milkostnad första 3 åren42,59 krMilkostnad första 3 åren43,41 kr
Kia Cee'd
Bensin 48,75 kr/milDiesel 46,25 kr/mil
Sportswagon 1,6 EX KomfortSportswagon 1,6 CRDi EX Komfort
Grundpris198 900 krGrundpris208 900 kr
Värdeminskning31 300 krVärdeminskning31 300 kr
Kapitalkostnad6 961 krKapitalkostnad7 311 kr
Service och underhåll2 711 krService och underhåll2 840 kr
Fordonsskatt940 krFordonsskatt1 089 kr
Försäkring5 684 krFörsäkring5 684 kr
Bränsle11 780 krBränsle8 101 kr
Totalkostnad per månad4 948 krTotalkostnad per månad4 694 kr
Milkostnad första 3 åren48,75 krMilkostnad första 3 åren46,25 kr
Volvo V60
Bensin 54,88 kr/milDiesel 53,24 kr/mil
T3D2
Grundpris246 000 krGrundpris261 000 kr
Värdeminskning35 667 krVärdeminskning36 000 kr
Kapitalkostnad8 610 krKapitalkostnad9 135 kr
Service och underhåll2 615 krService och underhåll2 743 kr
Fordonsskatt800 krFordonsskatt1 129 kr
Försäkring8 274 krFörsäkring7 740 kr
Bränsle10 874 krBränsle8 101 kr
Totalkostnad per månad5 570 krTotalkostnad per månad5 404 kr
Milkostnad första 3 åren54,88 krMilkostnad första 3 åren53,24 kr
Volvo V70
Bensin 65,29 kr/milDiesel 63,05 kr/mil
T4D4
Grundpris279 000 krGrundpris313 000 kr
Värdeminskning45 000 krVärdeminskning47 333 kr
Kapitalkostnad9 765 krKapitalkostnad10 955 kr
Service och underhåll2 615 krService och underhåll2 821 kr
Fordonsskatt1 160 krFordonsskatt1 182 kr
Försäkring8 662 krFörsäkring6 410 kr
Bränsle12 324 krBränsle8 101 kr
Totalkostnad per månad6 627 krTotalkostnad per månad6 400 kr
Milkostnad första 3 åren65,29 krMilkostnad första 3 åren63,05 kr
Volkswagen Passat
Bensin 72,33 kr/milDiesel 64,58 kr/mil
Variant TSI 211 DSG GTVariant TDI 177 DSG BMT GT
Grundpris306 000 krGrundpris312 000 kr
Värdeminskning49 000 krVärdeminskning46 000 kr
Kapitalkostnad10 710 krKapitalkostnad10 920 kr
Service och underhåll3 318 krService och underhåll3 264 kr
Fordonsskatt1 680 krFordonsskatt1 974 kr
Försäkring9 065 krFörsäkring7 145 kr
Bränsle14 318 krBränsle9 361 kr
Totalkostnad per månad7 341 krTotalkostnad per månad6 555 kr
Milkostnad första 3 åren72,33 krMilkostnad första 3 åren64,58 kr

Så mycket kostar ägandet vid 2 000 mil/år

Beräknat på tre års ägande, körsträcka 2 000 mil per år, totalt 6 000 mil på tre år

Volkswagen Golf
Bensin 31,71 kr/milDiesel 31,43 kr/mil
TSI 105 BMT MastersTDI 105 BMT Masters
Grundpris183 400 krGrundpris212 900 kr
Värdeminskning30 133 krVärdeminskning31 633 kr
Kapitalkostnad6 419 krKapitalkostnad7 452 kr
Service och underhåll5 625 krService och underhåll5 105 kr
Fordonsskatt360 krFordonsskatt1 089 kr
Försäkring6 305 krFörsäkring6 361 kr
Bränsle14 582 krBränsle11 233 kr
Totalkostnad per månad5 285 krTotalkostnad per månad5 239 kr
Milkostnad första 3 åren31,71 krMilkostnad första 3 åren31,43 kr
Kia Cee'd
Bensin 37,56 kr/milDiesel 33,21 kr/mil
Sportswagon 1,6 EX KomfortSportswagon 1,6 CRDi EX Komfort
Grundpris198 900 krGrundpris208 900 kr
Värdeminskning36 633 krVärdeminskning33 633 kr
Kapitalkostnad6 961 krKapitalkostnad7 311 kr
Service och underhåll5 130 krService och underhåll5 284 kr
Fordonsskatt940 krFordonsskatt1 089 kr
Försäkring6 114 krFörsäkring5 806 kr
Bränsle19 344 krBränsle13 302 kr
Totalkostnad per månad6 260 krTotalkostnad per månad5 535 kr
Milkostnad första 3 åren37,56 krMilkostnad första 3 åren33,21 kr
Volvo V60
Bensin 39,57 kr/milDiesel 38,51 kr/mil
T3D2
Grundpris246 000 krGrundpris261 000 kr
Värdeminskning38 667 krVärdeminskning39 000 kr
Kapitalkostnad8 610 krKapitalkostnad9 135 kr
Service och underhåll4 986 krService och underhåll6 770 kr
Fordonsskatt800 krFordonsskatt1 129 kr
Försäkring8 216 krFörsäkring7 690 kr
Bränsle17 856 krBränsle13 302 kr
Totalkostnad per månad6 595 krTotalkostnad per månad6 419 kr
Milkostnad första 3 åren39,57 krMilkostnad första 3 åren38,51 kr
Volvo V70
Bensin 46,54 kr/milDiesel 44,40 kr/mil
T4D4
Grundpris279 000 krGrundpris313 000 kr
Värdeminskning48 000 krVärdeminskning50 333 kr
Kapitalkostnad9 765 krKapitalkostnad10 955 kr
Service och underhåll5 050 krService och underhåll5 746 kr
Fordonsskatt1 160 krFordonsskatt1 182 kr
Försäkring8 872 krFörsäkring7 287 kr
Bränsle20 237 krBränsle13 302 kr
Totalkostnad per månad7 757 krTotalkostnad per månad7 400 kr
Milkostnad första 3 åren46,54 krMilkostnad första 3 åren44,40 kr
Volkswagen Passat
Bensin 52,81 kr/milDiesel 46,18 kr/mil
Variant TSI 211 DSG GTVariant TDI 177 DSG BMT GT
Grundpris306 000 krGrundpris312 000 kr
Värdeminskning52 333 krVärdeminskning49 333 kr
Kapitalkostnad10 710 krKapitalkostnad10 920 kr
Service och underhåll7 795 krService och underhåll7 454 kr
Fordonsskatt1 680 krFordonsskatt1 974 kr
Försäkring9 284 krFörsäkring7 310 kr
Bränsle23 510 krBränsle15 371 kr
Totalkostnad per månad8 801 krTotalkostnad per månad7 697 kr
Milkostnad första 3 åren52,81 krMilkostnad första 3 åren46,18 kr

Fakta: Uppfinnarna

Nikolaus Otto (1832-1891)

Presenterade 1876 en förbränningsmotor som ­arbetade enligt fyrtaktsprincipen, ottomotorn. Den patenterades 1877 och blev en stor försäljningsframgång och förebild för den fortsatta utvecklingen av förbränningsmotorer. 

Rudolf Diesel (1858-1913)

Tysk ingenjör som uppfann dieselmotorn. Motorn lanserades dock för tidigt och Diesel drabbades av både ekonomiska och psykiska problem. Först mot slutet av sitt liv kunde han åter bidra konstruktivt till det tekniska arbetet.

Källa: Nationalencyklopedin

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!