Bered dig på högre skatt på bilar – igen

Nästa år riskerar de flesta nya bilar högre årlig fordonsskatt – igen! Bakgrunden är en ny tuffare mätmetod för förbrukning och utsläpp. Den ger högre värden och därmed höjda skatter – om regeringen inte gör några justeringar i höst efter den översyn som nu ska göras. I en del fall slår förändringen extra hårt – Volvos laddhybrid XC90 T8 Twin Engine förlorar statusen som klimatbonusbil.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

NEDC och WLTP är mätmetoder för att se hur mycket nya bilar förbrukar och släpper ut innan de kan godkännas för trafik i EU. Det låter krångligt och är det också, men resultaten är viktiga att hålla koll på vid köp av ny bil.

NEDC har rötter ända tillbaka till 1980-talet då bilarna var betydligt enklare konstruerade. Att mäta en modern bils förbrukning med NEDC ger alldeles för låga värden. Skillnaden mellan uppmätta värden och verklig förbrukning har stadigt ökat i takt med att bilarna fått mer utrustning.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Teknikens Värld Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!