Bil Sweden stämmer verkstadskedjan Meca Foto: Meca

Bil Sweden stämmer verkstadskedjan Meca

Verkstadskedjan Meca kallar sig ”märkesverkstaden för alla märken” och att de endast säljer originaldelar. Dessa båda påståenden, bland flera andra, opponerar sig Bil Sweden mot som nu stämmer Meca.

Svenska verkstadskedjan Meca har verkstäder och butiker över hela landet, från Ystad i söder till Kiruna i norr. De har under 2000-talet vuxit så det knakar, mycket tack vare sin marknadsföring som ”märkesverkstaden för alla märken”.

 Bil Sweden, biltillverkares och bilimportörers svenska branschorganisation, stämmer nu Meca då Bil Sweden anser att följande påståenden i Mecas marknadsföring är vilseledande:

en Meca-verkstad är en märkesverkstad för alla märken.

en Meca -verkstad endast använder originaldelar.

en Meca -verkstad har rätt kompetens och utbildning för att ta hand om alla bilar.

en Meca -verkstad kan genomföra samma service och reparationer som en auktoriserad verkstad.

en Meca -verkstad erbjuder minst samma servicenivå, men i regel till ett mycket förmånligare pris.

alla biltillverkarens garantier och serviceavtal gäller även om en bil servats eller reparerats av en Meca -verkstad.

Som bakgrund till stämningen ligger en undersökning genomförd av Bil Sweden. Undersökningen fastställer, enligt Bil Sweden, att Meca-verkstäder har utfört service- och reparationsarbete på icke fackmässigt vis samtidigt som påståendena ovan anses vara oriktiga, något som vilseleder bilägare.

 I Bil Swedens stämningsansökan som lämnats in till Marknadsdomstolen yrkar Bil Sweden att Meca ska förbjudas att använda vilseledande påståenden i sin marknadsföring.

 – Bil Sweden är positiva till konkurrens på marknaden för service och reparationer av personbilar eftersom det ökar valfriheten för konsumenten. Konkurrens skall dock ske på lika villkor. Genom att Meca använder sig av vilseledande metoder föreligger stor risk för att konsumenten vilseförs att göra felaktiga val, säger Bil Swedens vd Bertil Moldén.

 – Driftsäkerhet, ekonomi, prestanda, miljöpåverkande egenskaper och trafiksäkerhet hos en bil påverkas i stor utsträckning av hur den servas och repareras. För Bil Swedens medlemsföretag, de svenska bilgeneralagenterna, är det av stor betydelse att bilägarna kan lita på företag som servar och reparerar bilar, att dessa lever upp till sina utsagor och att de arbetar fackmässigt. Det senare är en förutsättning för att nybils- och andra garantier ska gälla. I Sverige finns inte någon tillsynsmyndighet som kontrollerar att verkstäder utför arbetet fackmässigt, avslutar Bertil Moldén.

 Nu återstår att invänta Marknadsdomstolens utslag i ärendet.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!