Foto: Teknikens Värld

Bilarna som är billigast och dyrast att äga

Elbilen Seat Mii är i särklass billigast att äga av alla Teknikens Värld-testade bilar under 2020. Även laddhybrider sticker ut som förmånliga att äga – om de passar din körprofil. Här redovisar vi hur mycket det kostar – utslaget per mil – att äga 97 olika bilmodeller.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Det blev elbilen Seat Mii som blev allra billigast att äga när vi sammanställde alla våra omfattande biltester som genomfördes under under fjolåret, det vill säga 2020.
Totalkostnaden för att äga en eldriven Seat Mii är 21,16 kronor per mil. Att den är en överlägsen vinnare illustreras av att den näst billigaste bilen, bensindrivna Renault Clio, kostar 41 procent mer. Milkostnaden inkluderar elkostnad, värdeminskning, kapitalkostnad, däck, reparationer och service. Även miljöbonusen räknas in i kalkylen. 

Seat Mii är en liten stadsbil och den kanske inte klarar av att uppfylla alla de behov en svensk bilägare har på sin bil. Men det finns vinnare och billiga bilar att äga även i andra kategorier. Och skillnaden i kostnad per mil varierar kraftigt.

Vinnaren. Klicka på bilden för att läsa testet med Seat Mii Electric. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Laddbara bilar har blivit en stor del av nybilsmarknaden. Det märks på försäljningen, där laddbara bilar står för en tredjedel av marknaden, och det märks också på urvalet av testbilar. Det är fler elbilar och laddhybrider än någonsin, och de kommer ofta bra till. Mest märks det i den stora och viktiga golfklassen. Där intar eldrivna Mazda MX-30 förstaplatsen, men laddhybriderna från Kia och Hyundai kommer tätt efter. Det är framför allt elbilar med litet batteri och något lägre pris som kommer ned i milkostnad. Stort batteri ger högre användbarhet men betyder också högre pris och högre värdeminskning.

Förloraren. Klicka på bilden för att läsa testet med Polestar 1. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Modellerna i golfklassen utan premiumpåslag på prislappen kostar 30-40 kronor per mil. Många modeller är dock svåra att klassa. Hur ska nya Volkswagen ID.3 definieras? Golfklass eller mellanklass? Prislappen för ID.3 närmar sig halvmiljonen, långt över klasskamraterna, vilket också får milkostnaden att sticka iväg. Men många privatköpare torde fastna för privatleasing av ID.3, som erbjuds för 3 500 kronor per månad. Det ger en lägre milkostnad än ett renodlat köp, förutsatt att villkoren passar användandet. 

Det enkla receptet för ett billigt billiv är att köpa så billigt som möjligt, och helst laddbart. En ekvation som hittills inte har lösts av så många tillverkare, men Seat Mii Electric – med trillingkamraterna Volkswagen e-Up och Skoda Citigo-e – är något på spåren. När Dacia lanserar sin nya elbil Spring Electric nästa år får de konkurrens i budgetklassen.

Det är värdeminskningen som betyder allra mest för milkostnaden men det är intressant att även titta på enskilda kostnader för själva driften. Elbilar har inte avsevärt mycket lägre servicekostnad under de tre första åren än andra bilar, inte än, och hur du laddar din elbil eller laddhybrid betyder mycket för bränslekostnaden. Snabbladdning kan bli dyr och en laddhybrid behöver mycket hemmaladdning för att bli lönsam.

Våra kalkyler bygger på kostnader under de tre första åren och förutsatt att bilen rullar cirka 2 000 mil per år. Kör du mindre än så påverkar värdeminskningen milkostnaden ännu mer. 

När vi räknar ut milkostnaden för laddhybrider görs en uppskattning av antalet mil på el respektive bensin eller diesel beroende på bilens räckvidd på el. Laddhybrider som kan köras långt på el får en lägre andel bensin/diesel-förbrukning.

För elbilar gäller att de både snabb- och långsamladdas. 

Det är alltid dagsaktuellt bensin- respektive dieselpris som ligger till grund för bränslekostnaden och kostnaden för försäkringen anges för en och samma typ av person.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!