”Bilstölderna kostar 100-tals miljoner varje år”

Johan Granholm, bilspecialist på försäkringsbolaget If, menar att spårningssystemen ger ägarna en mycket större chans att få tillbaka sina bilar.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Denna artikel är en uppföljning till vår tidigare artikel om de stulna lyx– och sportbilarna som, tack vare spårningsutrustning, hittades i en lastbil i Lettland.

Hur stor nytta gör spårsystemen?
– De är ett bra komplement till stöldskyddet och gör att vi har mycket större chans att hitta bilarna vid stöld än om bilen inte hade spårsystem. Ett bra exempel är Porschen som hittades efter några dagar som ni skriver om i artikeln.

Kopplar inte tjuvarna bort systemen med en gång?
– Vanligaste tillvägagångssättet är att tjuvarna stör ut spårsystemets signal under transporten/förvaringen men ibland fallerar deras utrustning någon gång på vägen och då kan vi få en signal om var bilen befinner sig och kan skicka ut polisen. Ibland kan de även ha sökutrustning som kan leta fram spårsystemet/trackern och sedan koppla bort den.

Ser tjuven att bilen han är på väg att stjäla är spårningsutrustad?
– Det är inget som syns, spårningssystemen är vanligtvis dolda men de professionella ligorna vet oftast att bilarna har standardmonterat spårningssystem.

Hur stort är problemen med stölder av exklusiva bilar för If?
– Bilstölderna går ofta i vågor och har gjort det under de senaste åren och man riktar ofta in sig på ett, eller ett par märken åt gången. Just nu är det mer exklusiva bilar som stjäls. Bilstölder är resurskrävande och kostar försäkringsbranschen och samhället flera hundra miljoner kronor per år. Bilägare drabbas av självrisker, tidsförluster som till exempel förlorad arbetstid och inkomstbortfall. Dessutom leder de till ökad otrygghet i samhället. Vi arbetar systematiskt tillsammans med flera partners för att försöka göra bilarna ännu svårare att stjäla.

Spårsystemen skyddar väl mot stöld av hela bilen, eller går det även att spåra enskilda reservdelar?
– Det går att ha spårsystem i enskilda reservdelar också, i till exempel xenon– eller laserljus som betingar ett högt värde.

1 av 2: Johan Granholm, bilspecialist på If.
2 av 2: Klas Wassberg är Sverigechef på på GSGroup. Foto: GSGroup

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!