Bluffmakarna på Blocket

Privatsäljarna dominerar, men hur privata är säljarna på Blocket? 20 procent av ”privatsäljarna” har ägt bilen mindre än en månad när Teknikens Värld undersöker.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Jag är på jakt efter en billig, begagnad bil. Prisklass mellan 10 000-20 000 kronor. Jag tittar igenom annonserna på Blocket och hittar en försvarlig mängd bilar till salu i Stockholm. Rätt eller orätt, men jag väljer att begränsa urvalet. Medvetet väljer jag bort bilfirmorna, cirka 40 procent av utbudet, eftersom jag tänker att handelsvinsten som ett företag måste göra blir en så oproportionerligt stor del av priset i det här prissegmentet. Återstående bilar är de som säljs av privatpersoner. Men hur mycket privatsäljare är de här aktörerna på Blocket?

Den första bilen jag klickar på är en Seat Ibiza. Registreringsnumret syns på bilderna och via bilregistret kan jag snabbt få fram att killen som säljer har ägt bilen i en månad och under den tiden redan hunnit ställa av bilen. Enligt säljaren är bilen ”extremt billig att äga och köra”. Hur vet han det? Han har väl rimligen inte kört slut på första tanken innan bilen annonserades. Säljaren skriver att han har köpt en större bil och därför säljer den gamla. Behovet kom kanske plötsligt på.

Jag klickar på nästa bil, en Citroën C1. En liten stadsbil som passar mig perfekt. Enligt bilregistret har säljaren ägt bilen två veckor. ”Jag köpte den av en kompis”, säger säljaren när jag ringer upp, utan att gå närmare in på varför han bara står ut med bilen i 14 dagar.

Det fortsätter på samma sätt. Av de 40 första bilarna som hittas i sökningen har nio bilar – 22 procent – ägts av säljarna mindre än en månad. Att byta bil ofta är inte kriminellt – inte minst bilintresserade ägare håller ett högt tempo för att hinna med allt man är nyfiken på. Men jag är förvånad över volymen ”korta” ägare. Var femte säljare har knappt hunnit köpa bilen innan den läggs ut på annons igen. Hälften har ägt den några månader innan den säljs.

Snabba byten gör i sig inte bilen sämre. Men säljaren som har ägt bilen bara en månad har ofta ingen kunskap om bilen, han vet inte när den är servad senast eller vad som har reparerats historiskt. Dolda fel är alltid en riskfaktor, säljaren måste gå med vinst och har uppenbarligen kunnat köpa in den billigare – kanske av en anledning som han inte berättar.

Sökning: Bilar 10 000-20 000 kronor, årsmodeller 2002-2013, Stockholm. Ägartid bland de 50 första träffarna. Nio annonsörer hade dolt registreringsplåten. På 41 bilar har en ägartid noterats via bilregistret.

På MRF, Motorbranschens riksförbund, menar man att det är förtäckt näringsverksamhet som i slutändan lurar kunderna.

– MRF står bakom sunda och lika villkor där kunden ska känna sig trygg i sin affär, detta speglar raka motsatsen. Vi har lyft frågan med vissa inblandade parter utan större respons. Jag vill dock poängtera att vårt ställningstagande inte är riktat mot seriösa privatpersoner som vill sälja sin bil privat, den möjligheten ska givetvis finnas kvar, utan detta är just riktat mot personer som vill bedriva handel med bilar men gör det på ett mindre tryggt sätt, säger Klaus Silfvenius, bilhandelsansvarig på MRF.

Klaus Silfvenius, bilhandelsansvarig på MRF. Foto: MRF

Vad missar jag som bilköpare på att köpa av en privatbilhandlare jämfört med en riktig bilhandlare?

– Allt konsumentskydd, bland annat möjligheten till att reklamera om fordonet inte motsvarar vad säljaren uppgett och möjlighet att reklamera fel på varan, säger Klaus Silfvenius.

Är den oreglerade handeln omfattande?

– Jag har inget underlag i frågan. Men min bedömning är den samma som du antyder, att dessa ”snabba” ägarbyten troligen är en omfattande oreglerad bilhandel, säger Klaus Silfvenius.

På bilannonssajten Wayke som finansierats av MRF kollas alla annonser innan publicering. På Wayke stoppades totalt 1 969 bilannonser under 2019, och 363 var privatannonser. Av dessa stoppades 22 annonser enbart på grund av att annonsören egentligen var ett företag.

– Detta är bilar som ofta har många år och mil på nacken, det har hunnit hända en hel del på vägen och vi ratar dem av fler anledningar. Jag antar också att handlare som utger sig för att vara privatpersoner även är benägna att ljuga om annat i annonsen och att bilarna därför ratas redan innan vi hinner upptäcka detta, säger Martin Fransson, vd på Wayke.

Wayke menar också att det förekommer att bilhandlare registrerar bilar på privatpersoner trots att det egentligen är ett företag som äger och säljer bilen.

- Vi kan inte komma åt de här fuskarna fullt ut i dagsläget. Men många andra, Skatteverket till exempel, borde vara intresserade av att få ett stopp på detta, säger Martin Fransson.

Jag ringer upp Blockets presschef Tero Marjamäki och frågar vad han tror om de korta innehavstiderna. Är säljarna egentligen förklädda bilhandlare?

– Vi vet att många har bilen väldigt kort tid. Speciellt är det vanligt norröver i landet, där bilen i högre grad är en hobby och man byter bil för att det är roligt. Det följer förstås också prisnivån, dyra bilar byts inte lika ofta. Det är också säsongsbetonat. Många har bil över sommaren och säljer den sedan, säger Tero Marjamäki.

Tero Marjamäki, presschef på Blocket. Foto: Blocket

Han understryker att Blocket har bra kontroll över vilka som annonserar.

– Vi har telefonnummer och en identitet på säljarna, vi har bra kontroll på annonsörerna, säger Tero Marjamäki.

Informationen som de tidsmässigt korta ägarna ger är oftast knapphändig. De som har haft sin bil länge berättar oftare vilka reparationer som har gjorts de senaste åren. Ägare som har ägt bilen ett par veckor gör som bilhandlare, de skriver en lista på utrustningen. Vilket inte är det mest intressanta om bilen är mer än 15 år – då hänger bilvärdet på skicket, inte utrustningen.

Blocket försöker ta in mer fakta.

– Blocket har infört möjligheten för säljarna att ange registreringsnumret. Då plockar vi in fler uppgifter från bilregistret om bilen. Datum för första registrering, effekt, cylindervolym och mycket annat. Även miltalet som anges är baserat på uppgiften vid senaste besiktningen, förklarar Tero Marjamäki.

Men datum för senaste ägarbytet anges dock inte.

– Nej, för närvarande anger vi inte det senaste ägarbytet. Men vi tittar närmare på det och får be att få återkomma om och när det kan bli verklighet, säger Tero Marjamäki.

Inte heller registreringsnumret syns. Det är upp till annonsören att bestämma om det ska synas. Varför är det så?

– Många säljer dyra bilar och vill inte skylta med adressen, förklarar Tero Marjamäki.

När fakta saknas – kolla car.info

En av de bästa sajterna att kika på när man är ute efter en begagnad bil är sajten car.info. På sajten skriver man in den aktuella bilens registreringsnummer. Ännu enklare är att ladda ner appen. Då räcker det med att ta en bild på bilens registreringsnummer. Sedan får man en ocean av fakta i retur. Dels alla fakta bilregistret sitter på – besiktningssituationen, hur mycket skatt som återstår, hur mycket bensin den drar i körcykeln, vikt- och måttuppgifter. Men för en spekulant är det kanske ännu roligare att se vad bilen har annonserats ut för. Car.info läser av vad bilen har annonserats för på alla stora annonssajter, till exempel Blocket, BytBil, Wayke. Den informationen är mycket värd om man är intresserad av en bil som bytte ägare nyligen.

På car.info kan man få all möjlig information om en bil, bland annat historik om mätarställning, försäljningar och mycket annat.

Vill man veta ännu mer om bilmodellen klickar man på ”+” och ett hundratal andra uppgifter dyker upp på skärmen. Mätarställningshistoriken är intressant för alla bilköpare. car.info.se noterar mätaravläsningar gjorda vid kontrollbesiktningen.

Ägarhistoriken kommer också med. Och det är inte bara de tre senaste ägarskiftena jag ser. Alla tillgängliga noteringar sedan tillverkningsmånaden anges.

Dessutom ser jag vad andra liknande bilar som är till salu kostar. Och antalet bilar av samma modell som finns i Sverige just nu. Informationen är fullmatad och minskar definitivt behovet av andra liknande tjänster, till exempel Carfax.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!