Bensinbil, dieselbil, hybridbil eller elbil – vilken är billigast att äga? Det får vi nu svar på! Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Elbil billigare att äga än bensin- och dieselbil

Små och medelstora elbilar har nu lägre totalkostnad än bensin- och dieseldrivna bilar i de flesta länder i Europa. Detta enligt en ny undersökning från LeasePlan. Sverige är på tredje plats.

LeasePlan gör årligen ett så kallat bilkostnadsindex och den innehåller en analys av totalkostnaden för att äga en bil. Det inkluderar bränsle/energi, värdeminskning, skatt, försäkring och underhåll i totalt 22 länder i Europa.

Sverige sticker ut som ett av de länder där det är mest kostnadseffektivt att köpa en elbil, jämfört med en bensin- eller dieselbil. Här är totalkostnaden för en elbil lägst i Europa, efter Tyskland och Grekland.

– Det är glädjande att Sverige hamnar högt upp på listan. Samtidigt ska vi komma ihåg att det finns väldigt mycket kvar att göra i Sverige för att vidare främja såväl företags som privatpersoners övergång till elbilar. Vår senaste undersökning bland svenska tjänstebilsförare visar till exempel att endast 2 procent anser att det finns tillräcklig med laddstationer i Sverige och bara 12 procent tycker regeringen gör tillräckligt för att främja övergången, säger Malin Malm, commercial director på LeasePlan Sverige. Hon fortsätter:

– Förarna ser även kritiskt på utbyggnaden av laddstationer runtom i Europa, bara 12 procent skulle känna sig bekväma att göra en längre bilresa i Europa med tanke på räckvidd och antal laddstationer längs med vägarna.

Vad kostar det då? I Europa skiljer sig kostnaden för att äga en bil mycket mellan olika länder. Från en genomsnittlig summa på 7 432 kronor i Grekland till 11 384 kronor i Schweiz. I Sverige är genomsnittskostnaden 8 893 kronor.

Det är billigast att äga en bensindriven bil i Polen och i Grekland är det billigast att äga dieselbil.

I undersökningen har man jämfört kostnaderna för att äga en så kallad premium mid-size-segment-bil (D2), alltså elbilar så som Polestar 2 och Mercedes EQA. Och en sådan bil är billigare att äga än motsvarande bilar med förbränningsmotor i 17 av de 22 undersökta länderna.

Man undersökte även mindre elbilar i det som kallas kompactsegmentet (C1), som Volkswagen ID.3 och Kia Niro. Där är det bara i 14 länder som totalkostnaden är lägre jämfört med motsvarande bensin- och dieselbilar.

I Sverige är det billigare att äga både en C1-bil och en D2-bil.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!