Orio AB, tidigare Saab Automobile Parts, gör allt för att försöka bromsa upp den negativa trend det svenska Saab-beståndet befinner sig i (se intilliggande faktaruta). I fjol lanserade Orio AB kampanjen ”Parts for life” som innebär livstids garanti på reservdelar till Saab. Orio AB är som bekant enda originalreservdelsleverantören till Saab-bilar.
Nu lanserar Orio AB en mobilapplikation som ska underlätta ägandet för alla de som kör Saab. MySaabCar heter appen som finns till både Android och iOS (klicka på länkarna för att komma till appens respektive sidor där den kan laddas ned kostnadsfritt).
Appen ger Saab-ägarna möjlighet att samla allt om sina bilar direkt i mobiltelefonen. Med appen kan ägaren exempelvis boka videosamtal med en Saab-rådgivare som ger handfasta tips, råd och lösningar på eventuella problem. Om problemen är av sådan art att verkstad måste uppsökas kan en service-/reparationstid på auktoriserad Saab-verkstad bokas – direkt i appen.
– Vi har haft en testgrupp på ungefär 400 personer som har testat appen skarpt. Vi har lyssnat på deras synpunkter och har tack vare det kommit fram till en riktigt bra app med användarvänliga funktioner. Det blir spännande att se responsen hos alla andra Saab-ägare nu när appen släpps, säger Peter Andersson som är projektledare för MySaabCar.
Appen håller även koll på när det är dags för service och besiktning samt har en loggfunktion som ska ge Saab-ägarna en överblick över betydande händelser. Dessutom är det möjligt att lägga till flera bilar i appen, om hushållet skulle äga mer än en Saab.
– Vårt mål är att genom ökad service och tillgänglighet behålla Saab-bilarna på våra vägar så länge som möjligt. Med MySaabCar vill vi hjälpa till att ta hand om dessa värdefulla bilar. Därför är det viktigt att kunna erbjuda en tjänst som verkligen underlättar Saab-ägandet, säger Jonas Tegström, vd för Orio AB.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.