Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Fynda bil hos Kronofogden

Hjälp! Vi köpte Kronofogdens billigaste bil, osedd. Är det en vinstlott eller en nitlott?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Det började oskyldigt. Jag satt i godan ro hemma i fåtöljen, med laptopen, som sig bör, i knäet.
Nej, jag tittade inte på Blockets bil-annonser. Vad tror du? Jag har väl andra intressen också, man är ju ingen bildåre.
Jag tittade på Kronofogdens hemsida. De har en väldigt intressant sajt där man kan lära sig mycket om skuldsanering och vikten av att betala räkningar i tid. Som av en händelse kom auktionstorget upp, sidan där alla utmätta saker säljs på internetauktioner.
Plötsligt fyllde en Ford Mondeo hela bildskärmen. En kombi från 2003, Ghia-versionen. Utrop på 5 000 kronor. Men budet låg på 2 800 kronor.
Lockande billigt. Det är en månadshyra av en urtråkig privatleasingbil i Lego-format. Här får jag en rymlig lyx-Mondeo för samma pengar, och efter en månad är den dessutom slutbetald. Sist men inte minst: Det är en Ghia, och jag har alltid varit förtjust i italiensk design.
Vad kan gå fel? Jag skickar iväg ett nytt bud, 2 900 kronor.

Detta är steg ett i den typiska auktionsaffären. Det impulsiva, ogenomtänkta beslutet.
Sedan infinner sig steg två i auktionspsykologin. Euforin. Tänk att jag kanske får köpa en Ghia kombi för 2 900 kronor. Vilket fynd!
Men eftersom det är några dagar kvar till klubbningen så finns det tid till eftertanke. Det är steg tre. Insikten sjunker in. Dagarna går. Ingen i hela Sverige bjuder över mig. Herregud, vad har jag gjort? Jag kollar vad skatten kostar, och så är den obesiktigad… ojdå, sedan sommaren 2017! Det var ju inte bra. Och hur ska jag få hem den, den står på sommardäck. I den här fasen infaller alltid en starkt inslag av ånger, och följaktligen ser jag om jag kan ångra mitt bud. Men det går inte. Lagt bud ligger.

1 av 4: Gör inte som jag! Köp en bil som är besiktigad, påställd och körklar. Då minimeras risken. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 4: Här kan vi snacka ytrost på skivorna. Men både skivor och belägg är i grunden ganska oanvända. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
3 av 4: Det märks att bilen har stått i naturen. Men lädret är inte mögelangripet, och kan återställas. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
4 av 4: Jag gillar italienska bilar och är glad över att jag har köpt en Ghia. Visst är det ett italienskt märke? Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Det slutar med att jag vinner budgivningen som aldrig kommer igång efter det att jag har lagt det enorma överbudet på 2 900 kronor. Trots internets globala räckvidd, trots räntor på 1,1 procent, trots Ghia-emblem på C-stolparna. Ingen i hela världen har lust att betala en krona mer än jag.
Steg fyra. Hämtning hos Kronofogden. Nu om inte förr är det dags att vara förutseende och genomtänkt. Bilen ska hämtas hos Kronofogden i Västerås. Packningen förbereds noga. Två batterier medtas, med polerna på olika sidor, man vet aldrig. Startkablar ifall att. Om allting jävlas – bogserlinor. Diverse verktyg. Silvertejp, bra till allt, och buntband. Motorolja, vattendunk, kylarglykol, olja till servostyrning, bromsvätska. I princip allt som kan läcka ur en gammal bil tas med.
Jag har efter köpet också sett att man via Transportstyrelsens hemsida kan få reda på vilka anmärkningar en bil har fått på Bilprovningen. Därför vet jag nu att bilen fick en ”2:a” på ”läckage bränslefilter”, och därefter ställdes av på en bondgård. Filtret är en bagatell, ett nytt filter kostar drygt 100 kronor och tar en kvart att byta. 

Jag och Patrik Lindgren, tidningens eminente fotograf, anländer till industriområdet utanför Västerås där Kronofogden hyr förrådsutrymme. Vi öppnar ett par portar och kan rulla ut en något dammig Mondeo Ghia. Det syns att bilen har stått utomhus i 3,5 år. Lövhögen mellan vindruta och huv har börjat förmultna. Ghia-märket har solblekts till en rosa ton.
En oljepöl under motorn skvallrar om en otäthet. Jag fyller på en skvätt 10W-40. Av billigaste sort, det kan ju vara bortkastat. Kylarvätskan är nästan okej. Invändigt är den väldigt smutsig, men den är hel. En rejäl tvätt kommer att göra den här fin igen. Skinnklädsel, elstyrd förarstol, elvämd vindruta.  

Vi skiftar batteri, och se på sjutton! Startar som ingenting. Ghia, det är något speciellt med en sådan i alla fall! Jag kör några vändor så att Patrik får sina panoreringsbilder. Motorn låter bra, kopplingen tar mjukt och bromsarna… ja, bromsarna finns där. De överröstar i princip motorn. Nåja, det kan bara bli bättre. Skivorna är ganska nya, och har nästan inga kanter. Men rejält med ytrost.
Jag tar adjö av fogden som bara vill ha min underskrift på kontraktet, sedan är det dags att köra hem.

Jag kör direkt till tidningens garage och hissar upp den på lyften. Mycket ytrost, men ingen gravrost. Oljeläckaget visar sig bara komma från oljefiltret. Färgen hade lossnat och plåten runt filtret hade börjat rosta i botten, och därifrån droppade det olja.  Bensinfiltret läcker lite men är lätt att byta.
Men är det en bra affär? Kanske, kanske inte. När underhållet av en bil har eftersatts under så många år kostar det att sätta bilen i drift. Mitt Kronofogde-fynd måste skattas för 1 500 kronor, sedan behövs ny olja och filter, ett begagnat batteri, nya torkarblad, en omgång begagnade vinterdäck. Allt adderas till slutnotan. Den här gången gick det bra. Bilen klarade besiktningen efter byte av bränslefilter, pris 94 kronor, och några mils körning som tog ned ytrosten på skivorna.

1 av 4: Ett nytt batteri kommer att göra susen. Det finns lackskador, men vad gör det – det är inte -plåten man kör med. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 4 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
3 av 4 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
4 av 4 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Så visst finns det möjlighet att fynda hos Kronofogden. Det finns två fördelar med fogdens bilar. För det första är auktionen gratis. Det tillkommer inga avgifter för köparen, det finns ingen slagavgift. För det andra är bilarna tagna mitt i språnget. Dock inte min bil, som hade stått still i 3,5 år. Men i de flesta fall är det bilar som används och som inte var tänkta att avyttras.
Nackdelen med att köpa hos fogden är att man köper grisen i säcken. Bilarna är inte testade och oftast inte ens tvättade. Det kan vara väldigt svårt att få en bild av lack- och plåtdefekter. Ibland hjälper det heller inte att se på bilen i levande livet, en genomsmutsig bil i ett halvmörkt garage blir man inte klok på. Provkörningsmöjligheterna är ringa, ibland obefintliga. Ibland ser man spår av att ägaren inte riktigt haft tid eller möjlighet att sköta bilen. Innan Kronofogden knackade på har man haft annat än bilservice att tänka på.

Du kan minimera riskerna genom att inte göra som jag. Buda på bilar som är i trafik, som har en godkänd, någorlunda färsk besiktning och som är startade av Kronofogden.
Då vet man – nästan – vad man köper.

Christian Söderqvist. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!