Mercedes B 170 NGT gastankar Foto: press foto, do not use for advertising purposes

Gasbilar är rullande bomber

Är det ingen som tänkt på att gasbilarna är tickande bomber som rullar runt på våra vägar? Varför ska inte dessa bilars gastankar besiktigas som alla andra gastuber?

Bilar som tankas med biogas och naturgas har blivit våldsamt populära och är ekonomiskt fördelaktiga att både köra och att äga.

 Att gasen kommit för att stanna torde ingen tvivla över, och hur bra är det inte att vi i Sverige kan tillverka vår egen gas av allehanda restprodukter.

 Men det finns ett stort men som få verkar ha tänkt på. När dessa bilar har fått låt säga tio år på nacken, vilket många av de gasdrivna bilarna redan har uppnått, vem besiktigar och provtrycker gastuber i bilar? Svaret är – ingen. Och då talar vi om tryck på upp till 200 bar i tuber som sitter i en aggressiv miljö, under bilen.

 Bilprovningen utför bara så kallade täthetsprover vilket innebär att de har utrustning som avslöjar ett eventuellt läckage.

 Har du en dykartub, svetstub, en brandsläckare eller liknande tryckkärl så måste de besiktigas med regelbundna intervaller efter krav från Arbetsmiljöverket.

 I USA är det däremot krav på besiktning av gastankarna i bilar. Var 36 000 miles (knappt 6000 mil) eller vart tredje år, vilket som inträffar först.

 Exploderande gastankar är visserligen inte vanligt men om ingen tar ansvar och besiktigar dem lär det börja smälla både här och där. Det är bara en tidsfråga.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr