Holiday Autos hyrbil hyra bil problem

Holiday Autos hyrbil fördärvade semestern

Hyrbilen stannade, kunden fick ta taxi men Holiday Autos kräver skadestånd av kunden.

Familjen Brodin hyrde bil, en Peugeot 5008, av Holiday Autos på sportlovet. Bilen hämtades på flygplatsen i Milano på februarilovet och sedan bar det iväg 17 mil till den lilla skidorten Vermiglio.

Bilen fick stå på hotellet fem dagar innan det den sjätte dagen blev dags att vrida om startnyckeln. Då startade den men den gick bara några kilometer innan den gick ned i nödläge och knappt tog sig uppför backen till liftarna. Nervöst, eftersom det var näst sista dagen på semestern och familjen skulle köra tillbaka till flygplatsen dagen därpå.

– Vi ringde till Holiday Autos som rekommenderade oss att ringa efter en bärgningsbil. Vi skulle kunna få en ny hyrbil om jag tog mig till deras kontor i Bergamo men det skulle i så fall ta hela dagen med olika tåg- och bussbyten. Vi bestämde oss därför för att ta en busstaxi till flygplatsen. Det kostade 300 euro, berättar Per-Olov Brodin.

Väl hemma skrev Per-Olov Brodin till Holiday Autos och frågade om de kunde stå för en del av taxikostnaden. Men svaret var inte vad han hade räknat med. Holiday Autos skriver:

”Vi har nu fått svar från vår leverantör Sicily by Car. De meddelar att du har debiterats 4300 kronor för skada på bilen. Enligt verkstaden som kontrollerade bilen så skylldes problemet med att bilen stannade för att dieselbränslet hade frusit.”

I stället för att få tillbaka en del av taxikostnaden slutar nu hyrbilsresan på 10000 kronor.

Holiday Autos friskriver sig från ansvar i de finstilta villkoren: 

”OBS: Om man tänkt köra till platser med risk för minusgrader och om hyrbilen är försedd med en dieselmotor är det viktigt att tänka på att använda ett så kallat antifrysmedel för dieselbränsle (finns att köpa på de flesta bensinstationer och verkstäder). Eventuella skador på bilen och/eller merkostnader som uppkommer på grund av fruset dieselbränsle täcks ej av någon försäkring”.

Per-Olov Brodin är besviken på responsen.

– Vi har ju inte ens tankat bilen. Det var full tank i bilen och det gick åt knappt tio liter innan bilen stannade. Det är ju deras bränsle som har orsakat problemen, inte något jag har hällt i. Informationen på vouchern tolkar jag som att jag ska blanda i frostskydd när jag tankar. För övrigt körde jag inte ”till en plats med risk för minusgrader”, det var minusgrader och vinter i hela Milano-området, säger Per-Olov Brodin.

Det som har hänt är förmodligen att hyrbilsfirman har transporterat upp en bil från södra Italien med sommardiesel i tanken. 

– Inga av våra vänner som också hade dieselbilar med sig hade problem. Det var inte särskilt kallt, omkring fem minus på dagen och lite under tio minus på natten. Det duger inte att lämna över en lapp och sedan tycka att man går fri från ansvar. Vi har ju inte ens bokat en dieselbil, man bokar ju en bil i en viss storleksklass, berättar Per-Olov Brodin.

Teknikens Värld har frågat Holiday Autos om de verkligen menar att det är kundens uppgift att direkt efter att ha hämtat en bil kontrollera vätskornas fryspunkter – till och med i ett vinterklimat?

– Normalt sett nej. De bilar som vi förmedlar ska vara klara att köra med exempelvis spolarvätska. I detta fall handlar det om en lokal rutin där biluthyrningsföretagen ger kunden ansvar för antifrysmedel, svarar Eva Magnusson-Bowring, marketing manager på Holiday Autos.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!