Jeep Grand Cherokee Foto: Glenn Lindberg

Jeep vilseleder sina kunder

Jeep Grand Cherokee misslyckades totalt i Teknikens Värld älgtest på grund undermåligt antivältsystem samt viktfusk. Detta försöker Jeep-återförsäljarna vifta undan samtidigt som de förvränger bilden över hur krocksäker bilen är.

Resumé

 Det var sommaren 2012 som vi tog ut fyra fyrhjulsdrivna bilar för test, varav en var Jeep Grand Cherokee av senaste generation. När det var dags för älgtestet, undanmanöverprovet som simulerar en plötsligt väjning, klarade sig tre av de fyra bilarna bra. För den fjärde bilen fungerade det inte alls. Jeep Grand Cherokee gick upp på två hjul och var extremt nära att slå runt – redan vid låg fart. Detta visade vi på film i somras och i dagsläget har ett par miljoner människor sett den.

 En stor anledning till att Jeep Grand Cherokee gick upp på två hjul genom älgtestet är att de båda hjälpsystemen antivält (Rollover Mitigation) och det konventionella antisladdsystemet (ESP) inte reagerade alls – trots den extremt farliga situationen. De stora hjulen gav bilen en greppnivå som den inte klarade av att hantera samtidigt som säkerhetssystemen satte sig själva ur spel genom att vara helt passiva. Detta är det absolut farligaste uppträdande vi har stött på i modern tid, inte minst då bilen säljs under förespeglingen att den ska ha alla nödvändiga säkerhetssystem. Men som ni förstår så fyller systemen ingen funktion. I stället fick testförarens erfarenhet och skicklighet se till att bilen landade på fyra hjul igen och inte slog runt och lade sig på taket.

 Till saken hör också att vi testade Jeep Grand Cherokee med 502 kilos last, alltså 100 kilo under bilens officiella siffra för maxlast: 602 kilo (den siffra som går att läsa i bilens registreringsbevis utställt av Transportstyrelsen baserat på Jeep-Chryslers uppgifter). Detta då vi redan vid första testkörningen märkte att Jeep Grand Cherokee inte skulle klara full maxlast. Den krängde onaturligt. Därmed sänkte vi lastvikten med 100 kilo, ändå gick det som det gick – upp på två hjul.

 Vi påtalade testresultatet för Jeep-Chrysler flertalet gånger, dock utan något gehör. Vi har som praxis att kontakta och be om ett officiellt uttalande från den berörda biltillverkaren. Till sist fick vi publicera testet i tidningen utan några uttalanden från Jeep-Chrysler. Älgtestmisslyckandet med Jeep Grand Cherokee blev över en natt en världsnyhet och först då hörde Jeep-Chrysler av sig till Teknikens Värld.

 Jeep-Chrysler skickade sina ingenjörer till Sverige för att tillsammans med Teknikens Värld återigen genomföra älgtestet på den tidigare testade bilen samt ytterligare två exemplar. De ville kontrollera att alla parametrar så som last, däcktryck och luftfjädringsinställning (Quadra-Lift) följdes till punkt och pricka. Här påstod Jeep-Chrysler att vi hade lastat bilen med 50 kilo för mycket last. De tog inte hänsyn till att vi hade följt bilens registreringsbevis och officiella siffror till punkt och pricka, de enda siffror som konsumenten har tillgång till, samt att vi hade lastat ur 100 kilo last på grund av bilens farliga uppförande i älgtestet.

 Vid testet där Jeep-Chryslers ingenjörer närvarade lastade vi på deras begäran ur ytterligare 30 kilo (lasten vägde alltså nu 470 kilo i stället för tillåtna 602 kilo) samt lät deras ingenjörer koppla in sig i bilens datorsystem – som bland annat styr antisladdsystemet samt antivältsystemet.

 Med 132 kilo för lite last (enligt bilens officiella maxlastuppgifter) gick Jeep Grand Cherokee upp på två hjul ännu en gång och ett antal gånger studsade den oregerligt genom testbanan samtidigt som däcken exploderade och fälgar förstördes (totalt sju däckexplosioner). Däckexplosioner är ett livsfarligt beteende i sig – en fälgkant som griper tag i asfalten kan lätt leda till rundslagning.

 Jeep-Chryslers ingenjörer åkte hem igen och basunerade ut att Teknikens Värld hade 50 kilo för hög maxlast vid det första testet, vilket alltså är ett direkt felaktigt påstående.

 I själva verket var bilen lastad med 100 respektive 130 kilo för lite sett till Jeep Grand Cherokees officiella siffra för maxlast som står att läsa i registreringsbeviset.

 I övrigt var Jeep-Chrysler tysta. De kommenterade över huvud taget inte uppträdandet där bilen återigen gick upp på två hjul, studsade farligt och att däcken exploderade på löpande band, trots att hela världen kunde ta del av det i en ny film.

 Kort efter Teknikens Världs älgtest lät Jeep-Chrysler och en tysk motortidning undanmanövertesta Jeep Grand Cherokee. Jeep-Chrysler basunerade ut över hela världen att deras bil klarade tyskarnas test. Men vad de inte nämnde är att tyskarnas test inte är detsamma som Teknikens Världs älgtest med flera årtionden på nacken. Tyskarnas test skiljer sig på flera punkter.

 En viktig punkt som tyskarnas test skiljer sig från Teknikens Världs älgtest är testbanans bredd, det vill säga utplaceringen av konerna. Medan Teknikens Värld alltid använder sig av samma banlayout, som ska simulera en landsväg, ändrar tyskarna bredden på sin banlayout beroende på hur bred bilen som ska testas är. Men i verkligheten är en väg alltid lika bred oavsett vilken bil som kör på vägen. Säg den väg som ändrar bredd beroende på vilken bil som kör på den.

 Att det test som tyskarna genomförde finns i dag beror på rundslagningen med Mercedes A-klass i Teknikens Världs älgtest 1997.

 Teknikens Värld har älgtestat tusentals bilar genom åren. Vi började med det på 1970-talet och årligen blir det minst ett 70-tal bilar som genomgår vårt välkända undanmanöverprov. Vi har alltså en stor databas över och stor erfarenhet i hur bilar beter sig vid en plötsligt väjningsmanöver. De flesta bilar klarar älgtestet utan större problem. Som referensbilar i samband med Jeep Grand Cherokee-älgtestet använde vi oss av två populära konkurrenter: Volkswagen Touareg och Volvo XC90. Båda två klarade älgtestet utan några som helst problem i hastigheter kring 69-70 km/h. Jeep Grand Cherokee gick upp på två hjul redan vid låga 63,5 km/h.

 All tidigare information vi har publicerat kring älgtestet med Jeep Grand Cherokee finner du via ”Relaterade artiklar”-länkarna nedan.

 Jeep-återförsäljarna för kunderna bakom ljuset

 Många Teknikens Värld-läsare har sedan i somras hört av sig angående Jeep Grand Cherokees misslyckande i älgtestet och berättat för oss hur Jeep-återförsäljarna försöker sopa älgtestresultatet under mattan för att kunna sälja sina bilar. Vi har fått telefonsamtal från både Sverige och Norge och i båda länderna kör återförsäljarna med samma fula säljknep.

 Jeep-återförsäljarna förvränger verkligheten till sin fördel och hävdar att älgtestet där Jeep Grand Cherokee misslyckades var riggat, det vill säga samma älgtest som Jeep-Chryslers egna ingenjörer var på plats för att granska och bevittna.

 Dessutom har andra ansvarsfulla biltillverkare gjort rätt för sig vid tidigare misslyckanden i älgtestet. Exempelvis Toyota när deras pickup Hilux gick upp på två hjul. Toyotas ingenjörer var snabbt på plats och analyserade det farliga beteendet och det dröjde inte lång tid innan de kom fram till vad felet var och åtgärdade det. Sådan ansvarskänsla borde alla biltillverkare besitta.

 Utöver Jeep-återförsäljarnas undanviftande av fakta vilseleder de även kunderna om hur krocksäker Jeep Grand Cherokee är. När Euro NCAP krocktestade bilen 2011 fick den fyra stjärnor av fem möjliga, ett betyg som får ses som ett misslyckande när konkurrenterna, oavsett bilklass, allt som oftast belönas med fem stjärnor för bra säkerhet vid krock.

 Trots fyra stjärnor i krockbetyg så har vi genom våra läsare fått uppgift om att Jeep-återförsäljarna hävdar att Jeep Grand Cherokee har fått fem stjärnor i Euro NCAP. Hur utbredd denna förvrängning av sanningen är vet vi inte, men det är illa nog att vissa av återförsäljarna inte kan krocksäkerhetsdetaljerna kring sina egna bilar, något som i detta fall finns tillgängligt för vem som helst genom att surfa in på euroncap.com.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!