Foto: Patrik Lindgren

Kia förklarar varför Cee’d gick dåligt i älgtestet

I vårt golklasstest nyligen visade sig nya Kia Cee’d vara riktigt usel i Teknikens Världs undanmanöverprov älgtestet. Kia har undersökt den testade bilen och ger nu sin förklaring.

Testet med nya Kia Cee'd, där den ställs mot nya Volkswagen Golf, Volvo V40 och Ford Focus kan du ladda ned redan i dag.

Det var i Teknikens Värld nummer 25/2012 som vi testade nya Kia Cee’d mot nya Volkswagen Golf, Volvo V40 och Ford Focus. I testmomentet älgtestet, där vi simulerar en plötslig undanmanöver, visade nya Cee’d upp sig från en riktigt dålig sida. Vid undanmanövern saknades grepp och antisladdsystemet (ESP) arbetade undermåligt vilket medförde att bilen sladdade brett. I konbanan som utgör älgtestet kom nya Cee’d upp i låga 64 km/h, sedan klarade inte bilen mer. De tre konkurrenterna klarade mellan 72 och 75 km/h samtidigt som de gick väldigt tryggt genom själva testet.

 Det beteende Cee’d visade upp dög inte ens på 1990-talet.

 – Greppet är undermåligt trots bra däck från Continental. En bra referens till greppnivån i däcken är bromssträckan från 100 km/h till stillastående. 37,8 meter är ett bra resultat och i paritet med de bästa i testet, sa Linus Pröjtz, testansvarig reporter, vid testtillfället.

Kia Motors Sweden överraskades när de mottog vårt resultat från älgtestet men tog det samtidigt på största allvar och skickade ned bilen till Kia Motors Europes forsknings- och utvecklingscenter i Tyskland för granskning. Nu återkommer Kia med sin förklaring.

– Vi blev naturligtvis ytterst bekymrade av resultatet som Teknikens Värld kom fram till. Våra tekniska experter har noga testat och analyserat den aktuella bilen såväl som ett stort antal andra jämförelsebilar av samma modell, säger Benny Oyen som är vice vd för Kia Motors Europe och fortsätter:

– Vi fann att en av de bakre stötdämparna på den specifika bilen låg betydligt utanför de acceptabla toleranskriterierna. Det resulterade i en ökad instabilitet i bakaxeln och därmed aktiverades också ESP tidigare än vad det borde. Vi bytte stötdämparen och vid omtest fungerade bilen mycket väl.

Daniel Frodin, chefredaktör på Teknikens Värld, kommenterar Kias förklaring:

 – Kia agerar ansvarsfullt genom att undersöka det farliga beteendet på Cee'd som vi upptäckte. Deras slutsats är dock något märklig eftersom problemet var att ESP jobbade alldeles för lite när vi körde bilen. Vi återkommer självklart med ett nytt älgtest av Cee’d och hoppas att Kia har rätt när de hävdar att detta inte är modellrelaterat utan endast ett fel på den här bilindividen.

Så fort vädret tillåter torr vägbana kommer Teknikens Värld att åter testa nya Kia Cee’d i älgtestet.

 Hela testet där nya Kia Cee’d testas mot bland annat nya Volkswagen Golf kan du ladda ned här.

Kia Swedens pressmeddelande

Vi har nu fått svar från Kia Motors Europe avseende den bil som testades av Teknikens Värld och som fick dåligt resultat i älgtestet.

Benny Oeyen, vice vd för Kia Motors Europe säger att ”vi blev naturligtvis ytterst bekymrade av resultatet som Teknikens Värld kom fram till. Våra tekniska experter har noga testat och analyserat den aktuella bilen såväl som ett stort antal andra jämförelsebilar av samma modell.

Vi fann att en av de bakre stötdämparna på den specifika bilen låg betydligt utanför de acceptabla toleranskriterierna. Det resulterade i en ökad instabilitet i bakaxeln och därmed aktiverades också ESP tidigare än vad det borde. Vi bytte stötdämparen och vid omtest fungerade bilen mycket väl”.

På grund av väderförhållanden har inte Teknikens Värld kunnat utföra ett nytt test men det kommer tidningen självfallet att göra så snart det är möjligt.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!