Foto: Patrik Lindgren

Ladda elbil snabbt och billigt – vi jämför laddnätverken

Var laddar man snabbast och billigast? Vi jämför de olika nätverkens tariffer. En djungel som elbilsägaren tvunget måste sätta sig in i.

Är du på resa med en elbil måste du använda dig av de publika laddstolparna som har kommit längs vägarna, vid hamburgerhak, rastplatser och stormarknader. De är den nya tidens bensinmackar. Men med några väsentliga skillnader.

För det första kan du inte räkna med att kunna betala med kontanter eller med kreditkort på den nya tidens bensinmack. Det är snarare ett undantag. I stället förväntas du som elbilsägare att i förväg registrera dig som kund och skaffa ett konto. För den som bara kör lokalt är det ett mindre problem. Men den som kör i olika nordiska länder och kanske någon gång till Tyskland måste ha ett dussin olika laddbrickor kopplade till olika avtal för att kunna använda bilen.

För det andra varierar laddhastigheten stort. Inte alla laddplatser har snabbladdning, många laddare erbjuder en ”långsamladdning” på 3,7 kW vilket förutsätter stort tålamod hos bilisten och många timmar på parkeringsplatsen om du ska ladda mycket. Snabbladdning växer dock snabbt på marknaden. Men snabbladdning är ett töjbart begrepp. Än så länge betyder det oftast 50 kW. I praktiken behöver man då ladda en timme om elbilen bara har lite kvar i ”tanken”. Men de senast introducerade laddarna är betydligt snabbare. Teslas Superchargers laddar med 145-250 kW och både Eon och Ionity har laddare som ger upp till 350 kW (Eons 350 kW-laddare ger dock maximalt 150 kW i dagsläget). Då är det bilen, inte laddaren, som sätter gränsen för hur lång tid laddningen tar.

För det tredje varierar priserna kraftigt beroende på vilken laddstation du står på och på laddhastigheten. Men även på vilken bil du har, och vilket abonnemang du har köpt. Ionity har märkesrabatter paketerade i olika former av månadsabonnemang. Generellt gäller att ju mer du betalar för månadsabonnemanget, desto mindre kostar elenergin per kWh.

Foto: Patrik Lindgren

Sammantaget framstår laddmarknaden fortfarande som en omogen marknad. Att resa långt, framför allt utomlands, kräver planering och ett antal avtal med olika laddoperatörer. Det har därför uppstått en ny tjänst på marknaden, ofta kallade Mobility Service Provider, MSP. Ett företag som samlar olika laddnätverk och erbjuder elbilsresenären en samlingsfaktura för många nätverk. Använder man den MSP som Volvo rekommenderar, Plugsurfing, har man tillgång till 200 000 laddare i Europa. Men det kostar. Snabbladdningen på Bee blir till exempel väldigt dyr när den tar omvägen via Plugsurfing. I Stockholm blir laddningen mer än dubbelt så dyr, och kostar plötsligt 13,50 kr/kWh i stället för 5,00 kr/kWh. Det ger en milkostnad på runt 30 kronor per mil bara för elektriciteten.

Samma fenomen ser vi hos till exempel Audi. Använder man Audis ”Charging Service”-app blir laddningen billigare hos laddkedjan Ionity men dyrare när man laddar hos Bee. Hos Bee ökar priset från 5,00 kr/kWh till 8,10 kr/kWh när man betalar via Audi. Dessutom kostar Audi-appen nästan 190 kronor per månad.

Det finns ett undantag på marknaden och det är Tesla. De har sitt eget nätverk av snabbladdare som erbjuder snabb laddning till lågt pris. Men bara för Tesla-ägare.

Foto: Glenn Lindberg
Foto: Tesla

Bee

Billigt

Det hette tidigare Clever men bytte namn 2019. Bee ägs av tre kommunala energibolag, Öresundskraft, Jämtkraft och Tekniska verken i Linköping.

Antal laddpunkter: 1 800
Avtal: Ja.
Betalkort: Nej.
Snabbladdning (DC): 5,00 kr/kWh (50 kW och 100 kW).
Destinationsladdning (AC): 3,00 kr/kWh.

Abonnemang: Bee Around; 399 kr/mån, fri laddning upp till 450 kWh/månad. Endast privatpersoner. 60 dagars bindningstid. Bee Ahead 999 kr/månad, fri laddning upp till 900 kWh/månad. Privat och företag. Abonnemangen är personliga, får inte delas med andra användare och gäller bara för en bil. Laddar du mer än 133 kWh per månad vid en laddstolpe så lönar sig abonnemang. Laddar du 450 kWh blir medelpriset 30 öre per kWh, vilket är betydligt billigare än vad du betalar hemma. Snabbast laddaren i Bee-kedjan är på 100 kW.

Eon

Smidigt

Eon är ett tyskt energibolag med stor internationell verksamhet.

Antal laddpunkter: 570.
Avtal: Ja.
Betalkort: Ja, endast DC.
Snabbladdning (DC): 4,95-5,95 kr/kWh (50 kW), 6,50 kr/kWh (150 kW).
Destinationsladdning (AC): 2,75-3,30 kr/kWh.

Eon är en stor kedja och är en av få som på vissa laddstolpar även har läsare för vanliga kreditkort. Betalar man med vanligt kreditkort är priset dock 20 procent dyrare än om du betalar med Eons laddkort. Tillsammans med Clever har man även startat några snabbladdare med 350 kW-laddning på fem platser i landet, men i dagsläget levererar de endast 150 kW. Förutom priset för laddningen tar Eon även en ”trängselavgift” på 3 kr/minut om man står längre än 45 minuter på en snabbladdare. Den som laddar mer än 25-30 kWh lär behöva betala denna trängselavgift.

InCharge

Dyrt

Vattenfalls nätverk.

Antal laddpunkter: 75.
Avtal: Ja.
Betalkort: Nej.
Snabbladdning (DC): 2,40 kr/min (50 kW).
Destinationsladdning (AC): 3,00-3,50 kr/kWh.

InCharge heter Vattenfalls nätverk som fungerar på 15 000 laddstolpar i Sverige, Tyskland, Holland och England. Betalar du via en app så dras betalningen direkt från ditt konto. Betalar du via bricka eller InCharge-kort får du en faktura. Snabbladdning med 50 kW-laddare kostar oftast 2,40 kronor per minut. Om din bil klarar den laddeffekten så får du i 50 kWh på en timme. Men eftersom laddningen inte är linjär så får du inte i så mycket. I början tar det några minuter innan laddningen kommer upp i effekt, och när batteriet är halvfyllt går laddningen betydligt långsammare. Dessutom påverkas effekten av hur många elbilar som laddar på stationen samtidigt. Pris per minut kan alltså bli dyrt. Om du har fyllt 30 kWh på en timme har laddningen kostat 144 kronor, det vill säga 4,80 kronor per kWh. Gissningsvis blir det inte billigare än 3,60 kronor per kWh.
Långsam AC-laddning kostar cirka 3,00-3,50 kronor per kWh.

Ionity

Snabbt

Ionity är en internationell kedja med snabbladdare, ägd av ett konsortium av biltillverkare. Delägare är BMW, Hyundai/Kia, Volkswagen-gruppen, Ford och Mercedes.

Antal laddpunkter: 78.
Avtal: MSP.
Betalkort: Nej.
Snabbladdning (DC): 8,70 kr/kWh* (350 kW).
Destinationsladdning (AC): Finns ej.

Ionity erbjuder laddning via ”direktbetalning” med telefon – mer direkt än så blir det inte. Då är priset 8,70 kronor per kWh. Men man säljer också elkraft via så kallade MSP, Mobilty Service Providers. På svenska är det mellanhänder som har avtal med Ionity, till exempel de biltillverkare som är delägare. Mercedes-ägare som är medlem i Mercedes me Charge betalar 3,10 kr/kWh om de har betalt ett medlemskap för 1 099 kr/år. För Audi-ägaren är kostnaden 3,30 kr/kWh om de betalar medlemskap för 2 273 kr/år. För Audi-ägaren betyder det att om denna laddar mer än 420 kWh per år i snabbladdare så är medlemskapet lönsamt.

* Märkesrabatter
Audi 3,30 kr/kWh. Kräver medlemskap i Charging ServiceTransit för 189,45 kr/månad. Minst 12 månader.
Mercedes 3,10 kr/kWh. Kräver medlemskap i Mercedes me Charge för 1 099 kr/år
Volkswagen ID.3 6,29 kr/kWh. Kräver medlemskap Volkswagen We Charge 85 kr/mån. Minst 12 månader.
Volkswagen ID.3 3,40 kr/kWh. Kräver medlemskap Volkswagen We Charge Plus 199 kr/mån. Minst 12 månader.

Tesla Supercharger

Snabbt och billigt

Teslas egna snabbladdare. Finns över hela Europa, dock inte alls i lika stor omfattning som andra snabbladdare. Är bara till för att ladda Tesla-bilar. Förutom snabbladdare finns långsammare laddning på 250 platser i Sverige, så kallade Tesla Destination Charger.

Antal laddpunkter: 444.
Avtal: Ja.
Betalkort: Nej.
Snabbladdning (DC): 2,56 kr/kWh (150 kW och 250 kW).
Destinationsladdning (AC): Finns på 250 platser med varierande pris.

Tesla tar ut en trängselavgift på 4,40 kr/min om bilen inte flyttas efter fem minuter efter det att laddning är klar samtidigt som minst hälften av laddplatserna är upptagna. Superchargers är inte avsedda för kommersiella elfordon. 38 stationer har laddare som ger upp till 150 kW och två stationer ger upp till 250 kW (de nya V3-laddarna som nyligen invigdes i Sverige).

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!