Foto: Patrik Lindgren

Mercedes gör om och gör rätt – anger verklig vikt

I slutet av förra året angrep vi Mercedes för deras felangivna tjänstevikter och redan nu kommer resultatet – Mercedes skapar nya rutiner för att i framtiden kunna ange rättvisande tjänsteviktsuppgifter.

Felangivna tjänstevikter har varit ett utbrett problem inom fordonsindustrin under de senaste 10-15 åren. Avvikelser på 80-100 kg har vi fått anse vara acceptabla, men bland annat Volvo och Mercedes har visat på betydligt större avvikelser än så. Något som vi påtalat under årens lopp, vilket bland annat ledde till att Volvo gjorde om i sina rutiner.

Så från att ha varit nästan värst i branschen är man nu ett riktmärke – Volvos viktuppgifter går att lita på. Under de senaste testerna har uppgifterna stämt helt, eller så har bilen i fråga vägt mindre än vad tillverkaren angivit. Då blir det fel åt rätt håll i alla fall.

I Mercedes fall har problematiken varit synlig för oss under väldigt lång tid. Så sent som i våras vägde en testad S 400 Hybrid nästan 300 kg mer än vad den skulle och när den C 220 BlueTEC som testades i i höstas (testet publicerat i Teknikens Värld nummer 25/2014, du kan ladda ned det här) rullade upp på vågen blev resultatet 245 kg mer än vad tillverkaren angivit som tjänstevikt. Ett testresultat som nu får direkt resultat i form av förändrade rutiner hos Mercedes.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!