071116-ny-bil-halva-pris

Ny bil till halva priset!

På internet kan man fynda nya bilar till samma pris som en begagnad. Hur? Enkelt – välj bland de osålda bilarna av utgångna modeller. Vi guidar dig i Europas rabattdjungel.

Vid varje modellskifte blir den ersatta modellen en ”föredetting”. Kanske i sitt livs bästa form, men trots det en bil som är gammalmodig jämfört med efterträdaren. Bilarna säljs därför med generösa rabatter.

 Men till och med efter rabatter blir det några kvar. Ibland flera tusen. För att bli av med dem måste handlarna sätta nya prislappar. Vi talar om extremrabatter.

 Det är en sådan bil du är ute efter om du vill ha en ny bil till priset av en begagnad.

 I Sverige är utbudet inte särskilt stort. I alla fall inte officiellt. På kontinenten sker däremot marknadsföringen mer öppet.

 Ofta hittar du bilarna hos speciella outlet-handlare. Orsaken är att en märkeshandlare inte gärna skyltar utgångna modeller med gigantiska rabatter. Det kan få kunden som ska köpa en ny bil att känna en viss tvekan inför märkets värdebeständighet…

 På autoscout24.de och mobile.de hittar vi många i princip nya bilar till toklåga priser. Vad sägs om en ny Hyundai Sonata diesel för 150 000 kronor? Listpriset i Sverige är 240 000 kronor. Eller en Alfa Romeo 159 1,9 JTS kombi för 207 000 kronor? Listpris i Sverige är 297 500 kronor (i alla priser är inräknat svensk moms).

 Det här handlar ändå om eftertraktade bilar som fortfarande tillverkas. Att bilarna dyker upp till lågpris hos vissa EU-handlare beror på att det finns ett överskott av bilar.

 – Vi köper upp bilar i hela Europa. Finns det stora osålda lager av en viss modell blir priset lågt, berättar Thomas Rieck på Hoffmann Auto.

 En anledning till att överskotten exporteras är att man inte vill störa den inhemska prisbilden. Störst rabatt är det på bilar som har gått ur produktion. Till exempel förra modellen av Kia Magentis. Priset är 115 900 kronor med luftkonditionering och andra godsaker.

 Sedan har vi udda fynd för halva nybilspriset. Själv har jag lust på en läckert gul Fiat Stilo Abarth, lyxutrustad med navigationssystem och klimatanläggning. Utomlands kostade bilen ny 220 000 kronor. Nu erbjuds den hos en handlare i lilleputtstaten San Marino för 109 200 kronor, inklusive svensk moms. Det är mer än 50 procent rabatt på nybilspriset, och fortfarande står det noll kilometer på vägmätaren.

 Uppsidan av köpet är just vad rubriken säger – du har fått en splitterny bil till priset av en begagnad.

 Baksidan är att det inte är landets mest eftertraktade modell som står på garageuppfarten. Men det vägs upp av nybilsdoften som med lite tur forfarande sitter i kupén.

 Exempel på bilar med bra priser hittar du i bildgalleriet längre ner på sidan.

Så går det till att köpa ny bil utomlands

Registrering

 Är bilen inte tidigare registrerad krävs ett så kallat COC-dokument (Certificate of Conformity) för registrering i Sverige. Registreringskostnaden är 530 kronor.

 Tas bilen in som begagnad räcker det med en registreringshandling. Bilprovningen kräver att bilen måste ha varit tagen i trafik i ett EU-land. Enligt Bilprovningen ser man det lättast på att bilen har fått ett registreringsnummer.

 Om bilen inte har varit påställd (=tagen i trafik) utan bara förregistrerad måste du kräva att den ställs på i Tyskland innan den importeras till Sverige. Annars kan du inte registrera den i Sverige. COC-dokument är bra att visa upp även för begagnade bilar för att ge den rätt bilskatt. I papperet står nämligen bilens koldioxidutsläpp.

Moms

 Momspliktiga bilar är de som har gått mindre än 600 mil eller är mindre än sex månader gamla. När du har betalt svensk moms och bilen är registrerad i Sverige får du tillbaka den moms du har betalt i EU-landet där bilen köptes.

 För att få fram svenska priset måste du räkna bort utländsk moms och sedan lägga på svensk moms på 25 procent. Tysk moms är 19 procent, i Italien är det 20 procent.

Transporten

 Från kontinenten kan du köra hem bilen eller ta den med lastbil. Ett åkeri tar cirka 7 000 kronor för transporten från Tyskland. Kör du hem själv kostar tillfällig tysk registrering och försäkring cirka 1 500 kronor. Tyska försäkringsbolag erbjuder endast trafikförsäkring. Svenska försäkringsbolag erbjuder både halv- och helförsäkring under hemresan.

Gammal/ny

 I Tyskland och Sverige gäller samma regler. En bil anses som ny bara så länge som den aktuella produktionen är oförändrad. När det har gått tolv månader efter tillverkningsdatum anses bilen inte längre ny.

Priser

 Alla priserna i artikeln är inklusive svensk moms.

 Tillkommer gör transport- och resekostnad samt registreringskostnad i Sverige. Registreringsbesiktning för en ny bil kostar 530 kronor och för en begagnad bil 2 170 kronor. Utländska bilar har inte vagnskadeförsäkring som är standard på svensksålda.

Hitta fynden på Internet

Att hitta lagerbilar till toklåga priser är lätt. Vi sökte på www.autoscout24.de och på www.mobile.de. Sätt gränsen för körsträcka till högst 5 000 km. Bilarna som kommer upp är ”gamla” lagerbilar av utgångna modeller eller aktuella bilmodeller som av olika skäl har registrerats. Många bilhandlare är specialiserade på parallellimport. Tyska märkesbilhandlare har relativt stora marginaler och därför finns ett stort antal bilhandlare som köper in nya bilar från andra länder och säljer till lågpris. ”EU-wagen” brukar det då stå i annonserna. Glöm inte att ta hänsyn till värdet av vagnskadeförsäkringen och särskild svensk utrustning när du jämför priser.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!