Den som köper en bil från och med idag och framåt kommer förutom sin nya bil få hem ett brev från Autopedia. Bakom satsningen står marknadsundersökningsföretaget ScandInfo Marketing Research och tjänsten riktar sig mot nybilsköpare för att ta reda på hur nöjda de är med återförsäljaren som de köpt bilen av.
–Nyckeln är förstås att konsumenterna är med på tåget. Det finns ingen enhetlig helhetssyn i dag, de undersökningar som finns når oftast inte ut till konsumenterna själva, säger Jan-Inge Isacsson, vd ScandInfo Marketing Research till teknikensvarld.se.
Tjänsten är gratis och bygger på att kunderna skickar in svar via hemsidan autopedia.se så att bra återförsäljare premieras och sämre får incitament att bättra sig. Än så länge saknas underlag (tjänsten är ny) men Autopedia räknar med att tillräckligt många svar ska ha kommit in strax efter sommaren och räknar då kallt med att kunna utse Sveriges mest nöjda bilköpare.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.