110613-stöldskydd bilar Foto: Alicja M

Nya bilar allt svårare att stjäla

I dag presenteras en ny undersökning där totalt 120 nya bilmodellers stöldskydd testats. Undersökningen visar att stöldskyddet överlag har blivit bättre med åren. 40 bilar får höga betyg medan modeller från bland annat Peugeot och Subaru uppvisar ett svagt skydd.

Det blir allt svårare att stjäla nya bilar visar en ny undersökning som utgått ifrån brittiska stöldskyddsnormen NVSA som tagits fram i samarbete med polis och försäkringsbolag och som används sedan 2008.

 Förra året stals 13500 bilar i Sverige medan omkring 68000 bilinbrott ägde rum. Vad gäller bilstölderna är siffran en tydlig minskning jämfört med drygt tio år sedan. En av orsakerna är att alla nya bilar sedan 1998 är utrustade med elektronisk startspärr som gör stöld utan nyckel oerhört mycket svårare.

 I undersökningen som presenteras i dag, och som kompletterats med 50-talet nya bilar jämfört med förra året, hamnar 40 bilmodeller högt upp i listan. Modeller från Renault, Porsche, Saab, Seat, Volkswagen och Volvo står bra emot stöldförsök. Men det är bara en bil som får högsta betyget fem stjärnor i båda kategorierna ”stöld av bil” och ”stöld ur bil”, nämligen Citroën C5 Exclusive. Anledningen till detta är att den är enda testade bil med laminerade rutor runt om, något som alltså är krav för att uppnå fem stjärnor.

 De bilmodeller som i testet utpekas som undermåliga ur stöldskyddssynpunkt kommer från främst Mazda, Peugeot, Subaru och Suzuki men även delvis Toyota.

 Hela listan finns att beskåda i bildspelet nedan.

 Men tyvärr kan listan inte riktigt användas som utgångspunkt när man ska köpa ny bil. Dels för att alla nya bilmodeller ännu inte hunnit testas och dels för att alla biltillverkare inte väljer att ställa upp i stöldskyddstestet utformat enligt NVSA-normen. BMW, Honda, Kia, Mercedes och Nissan är biltillverkarna som därmed blir rödmarkerade och utdelas lägsta betyg, en stjärna.

 Varför dessa biltillverkare uteblir från det testet är okänt, men Anders Edvardssson, områdesansvarig på NVSA, tror att de sex biltillverkarna inte vill stödja en nationell stöldskyddsnorm utan i stället inväntar nya gemensamma riktlinjer från EU, helt enkelt en EU-norm. Det kan dock dröja innan EU sätter upp en ny, egen standard.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!