Plus testar olika bensin – skiljer det i förbrukning?

Sveriges Televisions konsumentprogram Plus testar i kväll om Statoils Miles 95-bensin verkligen är så mycket bättre som marknadsföringen vill få det till.

De olika bensinbolagen slåss om kunderna. Tillvägagångssätten är många och ett av de populärare är att lansera bränslen under tjusiga namn. Dessa bränslen sägs innehålla allehanda förbättringar för längre livslängd på motorer och lägre förbrukning, något som i slutändan ska leda till lägre milkostnader för kunderna.

Statoil har exempelvis sin 95-oktaniga bensin som går under namnet Miles 95. Den utlovas ge upp till 2,7 procent lägre bränsleförbrukning tack vare ”ett multifunktionellt tillsatsmedel som håller motorn ren och är friktionsnedsättande”. Men gör den verkligen det?

Konsumentprogrammet Plus i SVT ville undersöka om Statoils 95-oktaniga bensin verkligen sänker förbrukningen och tog därför hjälp av Nevs ingenjörer i Trollhättan för att utföra exakta mätningar i kontrollerad miljö.

Med hjälp av en chassidynamometer (rullande landsväg) och en automatväxlad Saab 9-3 Aero Sedan av årsmodell 2014, en bil med en turbomatad 2,0-liters bensinmotor på 220 hästkrafter, mätte Plus hur mycket två olika bensinsorter krävde förbrukningsmässigt.

Personalen hos Nevs visste inte mer än att två olika bensinsorter skulle testas, alltså hade de ingen kunskap om vilka sorter det handlade om. Under tolv dagars tester i september kördes tre olika bränslen i nämnda bil. För att ”nollställa” bilen kördes först bensin från Preem under tio mil, därefter i etapper om 20 mil i 70 km/h under tre dagar i följd (totalt 60 mil). Därefter gjordes samma sorts testkörning på den rullande landsvägen med provbränsle ett som var Statoil Miles 95. Först tio mils inkörning i 70 km/h för att motorn ska anpassa sig till det nya bränslet, därefter själva förbrukningstestet med totalt 60 mil under tre dagar i etapper om 20 mil per dag i 70 km/h.

Sedan gjordes återigen en nollställning enligt ovanstående mönster, än en gång med Preems 95-oktaniga bensin. Till sist var det dags för provbränsle två (OKQ8:s 95-oktaniga bensin), först tio mils inkörning i 70 km/h, som inte ingår i testdatan, och därefter totalt 60 mils testkörning med etapper om 20 mil per dag  i 70 km/h under tre dagar.

De totalt fyra olika körningsmomenten utfördes på exakt samma sätt med en datorstyrd robot bakom ratten. Alla etappkörningar påbörjades med kall motor.

För att få exakt noggrannhet i mätresultaten vägde Nevs ingenjörer bensinen efter varje körning, man mätte alltså inte volymen då exaktheten inte är densamma. Resultatet blev att provbränsle två, det vill säga OKQ8:s 95-oktaniga bensin, gjorde bilen marginellt snålare än när den kördes med Statoil Miles 95, provbränsle ett, i tanken. 0,13 procent lägre förbrukning uppmättes med OKQ8:s bensin. En skillnad som ligger inom felmarginalen och dessutom kan anses vara försumbar.

Statoils svar till Plus-redaktionen och deras mätning är att Plus testade förbrukningen under 60 mils körning. Statoil framhåller att deras siffra, upp till 2,7 procent lägre förbrukning med Miles 95, baseras på sammanlagt 9 000 mils körning med flertalet bilmodeller och att man måste använda deras bensin regelbundet för att uppnå fördelarna.

Slutsatsen skulle kunna sägas vara att du inte tjänar något på att köra med Statoil Miles 95 om du inte tankar just det bränslet regelbundet och kör längre sträckor med det i tanken.

Missa inte att se hela bränsletestet i Plus i kväll klockan 21.00 i SVT1.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!