Foto: Gargantiopa / Shutterstock / Teknikens Värld

Privatleasa eller köpa bil – så väljer du rätt!

Privatleasing växer i popularitet. Vi berättar varför det är smart att privatleasa och vilka fällorna är.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Privatleasing har aldrig varit större.
I höst är hälften av alla nya privatköp privatleasingavtal. Men egentligen är det inte ”köp”. Att leasa en bil innebär att man hyr den över en längre tid, normalt 2-3 år. Ingen kontantinsats krävs, och efter avtalstiden är det bara att lämna tillbaka bilen.
Enkelheten lockar. Med ett leasingavtal slipper man lägga ut 150 000-250 000 kronor för en ny bil. Man slipper också oroa sig för värdeminskningen, allt är inräknat i leasingavgiften.
Privatleasing kan också vara riktigt billigt ibland. Speciellt när importörerna har ansträngt sig för att få ner en bil i golfklassen till en månadshyra på under 2 000 kronor per månad. Då har de förmodligen räknat ner ingångspriset mer än vad du som privatperson hade kunnat pruta på priset hos bilhandlaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Teknikens Värld Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!