Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Privatleasing nästan lika billigt som att äga begagnad bil

Bilauktionsföretaget Kvdbil har räknat ut vad genomsnittkostnaden är för att äga åtta olika begagnade småbilar. Det är billigt, men en ny privatleasad småbil visar sig vara ett nästan lika förmånligt alternativ.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Bilauktionsföretaget Kvdbil ha räknat ägandekostnader för åtta vanliga, begagnade småbilar. Förutsättningarna är att de är tre år gamla och körs 1 500 mil per år under tre år. Milkostnaderna ligger enligt kalkylerna på mellan 22,60-27,00 kronor per mil, alltså ungefär 3 000 kronor per månad, inklusive bensin, försäkring och skatt. Många skulle nog mena att det här är så billigt man kan komma undan om man vill ha en bekymmersfri bil där fem personer får plats. En tre år gammal bil har tappat en stor del i värde, men är ändå modern och pålitlig. 

Men skillnaden jämfört med att köra en fabriksny bil är inte stor. Teknikens Värld har jämfört kalkylerna för de begagnade bilarna med hur mycket det kostar att privatleasa samma bilar, men då fabriksnya i stället för tre år gamla. Vi har tagit de bästa leasingpriserna för 1 500 mil, och lagt på samma bensinkostnad som för den begagnade bilen och den nya bilens skatt och försäkring, vilket inte ingår i leasinghyran.

Enligt kalkylerna är privatleasing av de nya bilarna bara något dyrare, skillnaden ligger på några hundralappar per månad. Utslaget på totala körsträckan landar milkostnaden för de privatleasade nya bilarna på 25,70-28,93 kronor. Kostnadsskillnaden är med andra ord ca 2-3 kronor per mil.

Billigaste begagnade bilen att äga är Hyundai i20 med en totalkostnad i på 22,60 kronor per mil. De dyrare småbilarna förlorar jämförelsen på grund av främst höga försäkringskostnader och hög värdeminskning. För de privatleasade bilarna blev rangordningen annorlunda och prisspannet betydligt mindre. Billigast privatleasade bilen blev Ford Fiesta med en milkostnad på 25,70 kronor.

Avgörande för hur bra driftsekonomin för de begagnade bilarna är värdeminskningen samt försäkringskostnaden. Att köpa bilen till ett bra pris och sälja med så låg värdeminskning som möjligt är avgörande. Att köpa av en bilhandlare och efter innehavstiden lämna tillbaka bilen som inbyte till en bilhandlare bäddar för hög värdeminskning och hög milkostnad. Privatköp lär vara den vinnande vägen. Försäkringskostnaden varierar också stort i kalkylen från Kvdbil. Vi sätter dock ett litet frågetecken för försäkringspremierna som Kvdbil har fått av försäkringstjänsten Insplanet.se. Så stora skillnader får inte vi fram när vi jämför bilar i samma prisklass. 

Att jämföra privatleasingbilar är betydligt lättare eftersom värdeminskningen ligger inbakad i månadshyran. I stället får man ge akt på skatten som leasetagaren betalar. Den 1 april höjdes malusskatten, och är nu högst påtaglig till och med för småbilar. Lilla Kia Rio kostar till exempel 4 212 kronor per år i malusskatt från och med 1 april. Eftersom den höjda skatten bara drabbar nyregistrerade bilar är det en nackdel som bara drabbar nybilskalkylen. Försäkringskostnaden väger å andra sidan till leasingbilens fördel. Alla nya bilar säljs med vagnskadegaranti och bilen behöver därför bara halvförsäkras för att man ska ha ha skyddet från en helförsäkring.

Begagnatkalkyl från Kvdbil. Bränsleförbrukning enligt gamla NECD-körcykeln, som ger orealistiskt låga bränslekostnader. Leasingpriser är de lägsta på hemsidor/Blocket, för 1 500 mil per år inkl service.

* Observera att samtliga bilar är inte av samma generation, detta gäller Toyota Yaris, Peugeot 208, Hyundai i20 och Renault Clio som vid nybilsköp är av en annan, nyare generation än vid köp av begagnad. Då samma motor i vissa fall inte finns på båda sidor generationsskiftet har likvärdig motor jämförts, exempelvis Peugeot 208 med 82 hk från 2018 med Peugeot 208 med 75 hk från 2021.

** Volkswagen Polo och Skoda Fabia erbjuds inte av generalagenten för privatleasing i mitten av mars 2021 i och med att nya generationer är på väg att lanseras.

Utöver ovan nämnda finns det en lång rad olika skillnader mellan att äga bil och att privatleasa bil, exempelvis får du inte betala extra för övermil om du äger bilen, inte heller betala extra för skönhetsfel vid återlämnande. Det är alltid en avvägning för dig som spekulant, vilket du ska välja.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!