Foto: Voyata/I make photo 17

Regeringens örfil till bilköparna: 50 procent mer i skatt

Nyligen höjdes fordonsskatten kraftigt för väldigt många bilar, och regeringen har nu lagt fram ett förslag att återigen kraftigt höja skatterna som drabbar bilköparna. Här får du exempel på hur hög skatten för flera populära bilmodeller kan bli nästa år.

Bonus-malus-skatten både höjs och sänks nästa år. Bonusen höjs från 60 000 kronor till 70 000 kronor för renodlade elbilar, medan laddhybrider får mindre bonus. För en Volkswagen Passat GTE innebär de nya reglerna att bonusen sänks med nästan en tredjedel, från 37 800 kronor till 27 000 kronor.

För alla andra bilar innebär den nya malusskatten att skattetrycket höjs de första tre åren efter första registreringen.

Räknat per gram ser ökningen beskedlig men i kronor blir det en örfil som känns. Vi har tittat på vad den nya skatten betyder för våra mest sålda bilar. För populära Volvo XC60 med den snåla, fyrcylindriga tvålitersdieseln går malusskatten upp från 9 567 kronor till 12 177 kronor per år. Det betyder att Volvo-ägaren ska betala 36 531 kronor i malusskatt under de tre första åren eftersom det är en törstig bil.

De nya riktlinjerna innebär att gränsen för när bilar drabbas av maluskatten sänks med fem gram, från 95 gram till 90 gram.

Det betyder flera tusenlappar extra i skatt även för relativt snåla bilar. Toyota Corolla med lilla hybriddrivlinan på 1,8 liter drar under halvlitern vid blandad körning. För några år sedan hade vi betraktat detta som en otroligt snål bil. Nästa år betyder det 2 714 kronor per år i malusskatt, eller totalt 8 142 kronor under tre år.

Gränsen för när det börjar svida är individuell och olika för varje hushåll. Men gissningsvis infinner sig ett visst köpmotstånd när bilarna drar mer än 0,55 liter bensin per mil och kostar mer än 4 000 kronor per år i malusskatt.

LÄS OCKSÅ: Nya bonus-malus ger mindre stöd till laddhybrider – mer malus till övriga

För dem som siktar in sig på fyrhjulsdrivna modeller i mellanklassen blir skatten väldigt påtaglig, speciellt om bilen drivs av en dieselmotor. Väldigt snabbt leder koldioxidutsläppen till en total skatt på närmare 40 000 kronor under treårsperioden som skatten tas ut.

Högst procentuella ökning blir det för de snålaste bilarna eftersom gränsen sänks för när skatten börjar tas ut.

I tabellen nedan utgår vi från de tio mest sålda modellerna i Sverige, och vad de drar med relativt snåla drivlinor. Men man behöver inte leta bland extrema modeller för att hitta riktigt högbeskattade modeller. Audi A6 allroad med en treliters diesel drar 0,77 liter per mil och släpper ut 202 gram koldioxid per kilometer. Skattekostnaden för denna Audi-kombi blir 17 125 kronor per år, sammanlagt 51 375 kronor efter tre år.

Sportiga suvar kostar ännu mer. BMW X5 xDrive40d drar 0,85 liter per mil och straffas med 20 181 kronor i malusskatt. Det blir över 60 000 kronor på tre år.

Regeringen menar att bonus-malus-systemet är självfinansierat, att de höga skatterna på malussidan balanserar bonusutbetalningarna. Men flera regeringar har underskattat konsumenternas vilja att lyssna till plånboken. I Frankrike, som var första land att introducera bonus-malus-skatter, blev systemet underfinansierat redan första året.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!