Foto: Dmitry Kalinovsky/Shutterstock

Så klarar din bilverkstad coronakrisen

Det är högtryck på svenska bilverkstäder inför vårsäsongen. Samtidigt skapar coronakrisen helt nya förutsättningar med mekaniker som tvingas vara hemma i stället för att jobba. ”Ska vi se något positivt i det här så är det att alla hjälps åt när det är kris”, säger Bilias kommunikationschef Anders Rydheimer.

Allt fler tvingas stanna hemma från jobbet, antingen på grund av egen sjukdom eller på grund av att någon i familjen är sjuk. Sjukskrivningar skapar oro i samhället och en bransch som står inför den allra mest krävande perioden, även i normala fall, är bilverkstäderna. Service och reparationer måste göras före sommaren och till det kommer skiftet från vinter- till sommardäck. Att förlänga perioden då det är tillåtet att använda dubbdäck med två veckor har skapat en viss lindring.

Tillsammans med sin verkstadskedja Meca erbjuder Mekonomen att verkstäder hämtar och lämnar bilar i kundernas hem. Det ska göra att fler vågar använda sin bilverkstad. Verkstadskedjan Meca berättar att beläggningen sjunkit med 50 procent och att tjänsten att hämta och lämna bilar ska rädda en del av beläggningen.

Mekonomens kommunikationschef Gabriella Granholm bekräftar att verkstäderna har vissa sjukskrivningar, precis som på andra företag, men enligt Granholm är verkstäderna väl rustade för vårsäsongen.

Meca berättar att så gott som alla deras verkstäder har öppet som vanligt, med undantag av någon enmansverkstad. Även Mekonomen håller öppet som vanligt.

Foto: Glenn Lindberg

Bilias kommunikationschef Anders Rydheimer säger att de står inför en period med så gott som full beläggning.

– Vi arbetar väldigt proaktivt med bokningar för till exempel däckbyten och det fungerar bra. Vi har inte full bemanning och vi följer så klart de strikta restriktioner som finns i samhället i övrigt. Skolorna är stängda och det betyder att fler är hemma och vårdar sjuka barn. Men vi hjälps åt.

Bilia har verksamheter i flera andra länder i Europa och ser en stor skillnad i hur de olika ländernas myndigheter agerar i viruskrisen.

– Vi håller fortfarande öppet i Norge men i andra länder får vi inte ha öppet. Vi har några anläggningar där vi kan göra några enstaka saker, eller bara lämna ut hyrbilar.

Bilia har inte märkt någon stor nedgång på bokningarna i Sverige och inte heller någon stor efterfrågan på en tjänst där verkstäderna hämtar och lämnar bilarna.

– Verkstäderna ligger öppet till, vi har möjlighet att ta emot kunderna utomhus och det går att betala digitalt. Kunderna visar också en stor förståelse och vi hjälps alla åt. Är det något positivt i det här så är det att människor hjälps åt i kristider. Kanske är det också så att människor vill använda bilen lite mer nu i stället för att trängas i kollektivtrafiken.

Flera bil- och motororganisationer har föreslagit billigare parkering och sänkt trängselskatt för att fler ska kunna ta bilen och undvika kollektivtrafiken under coronakrisen.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!