I Sverige startar V40 på 213 000 kronor för en basutrustad modell med bensinmotor på 120 hästkrafter. Men det svenska premiummärket säljs till betydligt lägre pris utomlands.
I Tyskland erbjuder specialiserade EU-importörer Volvo V40, årsmodell 2014, med en prislapp på 149 800 kronor inräknat den högre svenska momsen. Lägg till den svenska registreringsavgiften och den är din för 151 800 kronor. En prisskillnad som definitivt är värd en resa till Tyskland.
Detta är priser för den enkla basmodellen. Förmodligen vill du ha en med Kinetic-utrustning. I Sverige kostar den 225 000 kronor i prislistan. Hos Autohaus Bühler hittar vi den annonserad för 17 250 euro. Men det är inte det du betalar när du importerar den till Sverige.
— Köper du bilen för att exportera den till Sverige betalar du ingen tysk moms. Då är priset 14 496 euro, säger bilhandlaren Daniel Bühler.
Det blir 126 152 kronor översatt till vår valuta. Billigt, men sedan måste du anmäla importen till skatteverket och betala moms på 25 procent senast en månad efter hemförseln. Momsen blir 31 538 kronor, tillsammans 157 690 kronor.
Sätt din signatur på ett tyskt papper och du kan spara 60 000 kronor eller mer.
Bilen saknar stolvärme trots att den är Kinetic-utrustad.
— Stolvärme får du beställa som tillval och det kostar 235 euro. Men annars tror jag att bilen är likadan som svensksålda V40. Du får själv studera vår utrustningslista, förklarar Daniel Bühler. Bilen står inte på lagret, utan är en beställningsvara med omkring tre månaders leverans.
— Vi köper bilar där de är billigast i Europa. Volvo V40 köper vi billigt i östra Europa, till exempel Slovakien, eller i Italien, säger Daniel Bühler.
Kunden hämtar dock alltid bilen hos bilfirman i Sasbach, längst ner i södra Tyskland inte långt från Strasbourg i Frankrike. Du tar hem bilen med en lastbilstransport som kan gå på 7 000 kronor och uppåt. Du kan också köra hem den själv.
— Vi erbjuder exportskyltar som med försäkring kostar 250 euro. De gäller i hela Europa i 15 dagar och man kan ta en semester samtidigt som bilen hämtas, säger Daniel Bühler.
När man har kommit hem med bilen skickar man in bilens identitetshandling, det så kallade COC-dokumentet (Certificate of Conformity), samt en kopia av köpekvittot till Transportstyrelsen tillsammans med en ansökan om ursprungskontroll. Där kontrolleras att bilen inte är anmäld stulen någonstans.
Efter två veckor får du en godkänd ursprungskontroll och sedan är det dags för registreringsbesiktning som görs av Bilprovningen eller av någon av de nya, privata aktörerna.
När de nya svenska skyltarna kommer med posten har din nya V40 T2 Kinetic kostat dig 164 374 kronor och en semesterresa i Tyskland. 60 000 kronor mindre än listpris i Sverige.
Det du inte får är vagnskadeförsäkringen, som ingår i tre år i det svenska priset. Men jag kan garantera dig att den inte kostar 60 000 kronor.
Två avslutande råd på vägen: För det första – även om du köper din Volvo i Sverige, visa kalkylen för Volvohandlaren och pruta på priset. För det andra – om du köper din nästa Volvo hos Autohaus Bühler i Sasbach: Glöm inte att ta en tur längs vinrutten i Alsace, det är nästgårds.
Pris på Volvo V40 Sverige <-> Tyskland
Prisexempel Volvo V40 T2 Kinetic 120 hk
Modellår 2014. Pris från Autohaus Bühler i Sasbach.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.