Biltillverkarnas uppgivna förbrukningssiffror har länge varit kritiserade. Den nu utgående EU-körcykeln, mätmetoden NEDC, har producerat en siffra som visar sig skilja en hel del från bilens verkliga förbrukning. Detta på grund av att det med mätmetoden har varit möjligt för biltillverkarna att testa bilarna under optimerade förhållanden för deras ändamål. Exempelvis inomhus med perfekt temperatur, inget luftmotstånd, med minimalt med bränsle i tanken och med bilen olastad. Det säger sig självt att de siffror som produceras då skiljer sig från vad slutkonsumenten uppnår.
LÄS OCKSÅ: Så fuskar biltillverkarna
Vi som konsumenttidning kan inte acceptera detta och har därför lagt stora resurser på att utveckla en egen körcykel. En testmetod som vi har använt oss av sedan 2007. För att göra testmetoden repeterbar kör vi testet i labbmiljö under samma förhållanden för varje bilmodell. För varje testad bil redovisar vi även uppmätt förbrukning under testets gång, det vill säga den sträcka vi verkligen kör under testet som vanligtvis är omkring 100 mil under varierande vägförhållanden.
I genomsnitt kör svensken 1 200 mil per år och baserat på detta kan de missvisande förbrukningssiffrorna betyda en merkostnad om flera tusenlappar per år. Ett flertal av de testade bilarna under 2018 visade sig förbruka över 0,25 liter per mil mer än vad tillverkaren anger. Något som resulterar i en merkostnad på långt över 4 000 kronor per år. Baserat på ett genomsnittligt bensin- och dieselpris på 15 kronor per liter.
De två absolut värsta syndarna är tyskarna BMW 520d Touring och Mercedes C 220 d 4Matic Kombi som båda förbrukade 0,28 liter per mil mer än angett. En merkostnad på hela 5 040 kronor per år för bara drivmedel. Andra bilar skötte sig dock bättre, så som Honda Jazz, CR-V och Seat Leon Cupra R där skillnaden var några enstaka centiliter och därmed några hundralappar per år. Ärligast visade sig Opel Insignia vara som till och med var snålare i Sverigecykeln än vad Opel anger.
Nu när biltillverkarna tvingas anpassa sig efter den nya internationella körcykeln WLTP, som EU har tagit i bruk, torde vi få mer rättvisande förbrukningssiffror. Testförfarandet för WLTP är mer likt hur bilen brukas i verkligheten, alltså mer likt Teknikens Världs egenutvecklade Sverigecykel.
LÄS OCKSÅ: Detta är WLTP
Kolumnförklaring
1 = Förbrukning enligt tillverkaren
2 = Förbrukning enligt Teknikens Världs Sverigecykel
3 = Skillnad bränsleförbrukning
4 = Kostnad per år enligt tillverkarens*
5 = Kostnad per år enligt Teknikens Värld*
6 = Merkostnad per år*
* Baserat på körsträcka 1 200 mil/år och ett bränslepris på i snitt 15 kr/liter.
På vissa av bilarna kan Sverigecykeln ej genomföras på grund av bland annat drivlinor som inte fungerar i vår testmetod.
Kolumnförklaring
1 = Förbrukning enligt tillverkaren
2 = Förbrukning enligt Teknikens Världs test
3 = Skillnad bränsleförbrukning
4 = Kostnad per år enligt tillverkarens*
5 = Kostnad per år enligt Teknikens Värld*
6 = Merkostnad per år*
* Baserat på körsträcka 1 200 mil/år och ett bränslepris på i snitt 15 kr/liter.
Kolumnförklaring
1 = Förbrukning enligt tillverkaren
2 = Förbrukning enligt Teknikens Världs test
3 = Skillnad bränsleförbrukning
4 = Kostnad per år enligt tillverkarens*
5 = Kostnad per år enligt Teknikens Värld*
6 = Merkostnad per år*
* Baserat på körsträcka 1 200 mil/år och ett bränslepris på i snitt 15 kr/liter.
Kolumnförklaring
1 = Förbrukning enligt tillverkaren
2 = Förbrukning enligt Teknikens Världs test
3 = Skillnad bränsleförbrukning
4 = Kostnad per år enligt tillverkarens*
5 = Kostnad per år enligt Teknikens Värld*
6 = Merkostnad per år*
* Kostnad beräknad på ett schablonvärde om 1,30 kr/kWh och körsträcka om 1 200 mil/år.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.