Så mycket kostar din bil – kostnad per mil för 72 modeller

Värdeminskning och bränslekostnad är svåra att förutse. Och vad kostar det egentligen att köra en laddhybrid och blanda bensin med el? Är det verkligen sant som alla säger att elbilarna är så billiga att äga och att det är i det närmaste inga servicekostnader alls? Här redovisar vi totalkostnaden per mil för 72 olika bilmodeller – stor, små, lyxiga, el, diesel, hybrider och laddhybrider.

Att sitta ner och räkna ut vad din bil kost per mil är ingen lätt uppgift. Det är mycket att hålla reda på. Hur mycket kör du, vad kostar bilen att försäkra och vad kostar service och reservdelar?

Som tur är behöver du inte göra hela det här jobbet själv. Vi har gjort det åt dig. Tillsammans med berörda importörer, ledande försäkringsbolag och verkstäder sammanställer vi vid alla stora tester av bilar vad den specifika bilmodellen kostar.

LÄS OCKSÅ: Så mycket tappar 20 toppsäljande bilar i värde

Förutom att vi rådgör med flera experter sitter vi också en stund vid miniräknaren. Vi balanserar körning på el med körning med förbränningsmotor om det gäller en laddhybrid och vi balanserar antal kWh som snabbladdas med de som laddas hemma i laddboxen om det gäller en elbil. Vi använder de senaste priserna och håller koll på försäkringsbolag och olika skatter.

När allt är sammanräknat blir det en milkostnad som baserar på en körsträcka på 2 000 mil per år.

MISSA INTE: Så mycket kostar det att äga elbil, laddhybrid och hybrid

Foto: Patrik Lindgren

 I denna elbilstrio är det den längst fram som är den ekonomiska vinnaren. Faktiskt en av de absolut lägsta milkostnaderna vi någonsin registrerat. Hela testet läser du här.

Priset är ibland överraskande och inte sällan handlar det om att värdeminskningen är en betydande del av kostnaden.

Men bakom siffrorna döljer sig också strukturella saker. Elbilarna kostar fortfarande en hel del i service och underhåll och dyra snabbladdningar kan bli avgörande för en elbil i jämförelse med en annan som kanske har ett bättre grundavtal. Stora bilar kostar i regel mer än små – varje mil – och de allra dyraste lider av värdeminskningen de första tre, fyra åren.

LÄS MER: Så lång livslängd har elbilsbatterier

Foto: Patrik Lindgren

 I detta gäng är det bilen till vänster som är klart dyrast att köra. Den är faktiskt dyrast av samtliga bilar vi testat hittills i år. Testet läser du i sin helhet här.

Det kan också vara nyttigt att se att du kan köra minst tre Renault Clio för samma pris som en enda BMW X7, även om BMW:s sjusitsiga suv inte är dyrast. Det är i stället en svenskutvecklad sportcoupé.

Och hittar du inte exakt din bil på den här listan kan den ändå vara till stor hjälp. Du kan se ungefär vad motsvarande bilmodell kostar och använda det som en fingervisning. Lita också på att vi kommer att fortsätta testa bilar hela året och troligen kommer din nästa bil att dyka upp i nedanstående lista ganska så snart.

Alla bilar i listan är testade av Teknikens Värld, samtliga dessa test hittar du här.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!