Foto: Mattias Rabe

Ska du välja dubbdäck eller dubbfria vinterdäck? Här är svaret!

Att välja rätt vinterdäck är inte det lättaste, förutom att välja ett bra däck finns det även olika typer att ta hänsyn till. Vad passar just dig? Det ska vi nu hjälpa dig att ta reda på.

Först och främst, det finns tre typer av vinterdäck. Vi börjar med en beskrivning av dessa. Notera att dubbfria däck ofta även benämns som friktionsdäck med anledning av att gummit skapar högre friktion mot underlaget.

Foto: Patrik Lindgren

Dubbdäck
Från att tidigare ha varit vanligast med hastighetsklass Q (160 km/h) är dubbdäck numera vanligast med hastighetsklass T (190 km/h), även om det så klart finns både lägre R, 170 km/h) och högre (H, 210 km/h). Dubben har historiskt sett gett den lilla extra säkerheten på blankis som kan vara skönt att ha i reserv. Historiskt sett har även ett dubbdäcks prestationsnivå på just is försämrats snabbare än ett odubbat när det slits för att dubbarna tappar skärpan. Vi har även sett sämre komfort och mittemellan-prestanda på våta vägar samt att de tidigare har rullat tyngre.
Vill du redan nu veta vilka som är bästa dubbdäcken? Ta då en titt här!

Foto: Patrik Lindgren

Nordiska dubbfria däck
Däck oftast med hastighetsklass T (190 km/h), men hos denna typ av vinterdäck ser vi även R (170 km/h) och H (210 km/h). Vinteregenskaperna har utvecklats mycket de senaste åren. De rullar tyst, lätt och är ofta ett bra miljöval, men försämrar stabiliteten på barmark och brukar ha svårt att prestera på våta vägar. Samtidigt såg vi i fjolårets test att ett nordiskt dubbfritt däck hade bäst stabilitet av alla testdäck.
Vill du redan nu veta vilka som är bästa nordiska dubbfria däcken? Ta då en titt här!

Foto: Patrik Lindgren

Mellaneuropeiska dubbfria däck
Däck med vanligtvis lite högre hastighetsklasser, från H (210 km/h) och uppåt. Däcken är utvecklade för våt och slaskig väg samt torr asfalt, något eller ett par däck på marknaden har hyfsade vinteregenskaper – i övrigt brukar de vara usla på is och snö. Ju högre hastighetsklass, desto sämre är de. Men de är relativt tysta, hyfsade miljöval och ger bilen nästan samma stabilitet på barmark som sommardäck. Det är oftast denna däcktyp som är billigast när du söker runt på nätet, men samtidigt erbjuder just dessa däck sämst is- och snöprestanda.
Vill du redan nu veta vilka som är bästa mellaneuropeiska dubbfria däcken? Ta då en titt här!

Sveriges populäraste vinterdäcktest innehållandes 16 olika däck av samtliga tre däcktyper, kan du läsa online. Klicka på bilden för att komma till årets stora vinterdäcktest. Foto: Patrik Lindgren

Varning vid privatleasing
Det finns ytterligare en typ av ”vinterdäck”, nämligen året-runt-däck. Men dessa avråder vi dig kraftfullt från att välja då ett sådant däck inte har några spetskompetenser alls och därmed presterar sämre än både sommardäck och vinterdäck under respektive säsong.

Däck med denna märkning avråder vi starkt från att du köper och monterar på din bil.

Nere i Europa ökar användningen av året-runt-däck, alla de stora märkena har så kallade All Season-däck. De är märkta med MS (M+S) och en alptopp/snöflinga på däcksidan och är alltså godkända som vinterdäck. Just nu sprider sig en vinterdäcklag inom EU-länderna som säger att du måste ha däck efter väglag. Sommardäck duger alltså inte enligt lag vid ett plötsligt snöfall, men de här All Season-däcken är tillåtna både i snö och på barmark. Egentligen är det däck som är någonstans mitt emellan våra vinter- och sommardäck. Alltså, som ovan nämnt, inte speciellt bra på något. I Sverige börjar denna typ av däck dyka upp vid privatleasing. Det är ett sätt att sänka leasingpriset men ger utan tvekan avkall på säkerheten.

MISSA INTE: Årets stora vinterdäcktest

Olika typer av vinterdäck presterar olika bra på olika underlag, exempelvis är en typ bättre på våt vägbana än andra. Foto: Linus Pröjtz

Dessa däck ska du välja
Vilka däck ska just du ha på din bil? Den frågan besvarar du bäst själv, med hjälp av våra sex följande frågeställningar med tillhörande svar.

Vilken däcktyp rekommenderar ni om jag kör max 500 mil på vinterdäck, mestadels på mindre vägar och landsbygd. Ibland oplogat, ofta osandat?

Svar: Du ska ha dubbat. Vilka dubbdäck som är bäst hittar du här.

Vilken däcktyp rekommenderar ni om jag kör max 500 mil på vinterdäck och det blir mest runt större tätorter där det nästan alltid är barmark eller slask?

Svar: Mellaneuropeiska, möjligen nordiska. Vilka mellaneuropeiska och nordiska dubbfria däck som är bäst hittar du här.

Vilken däcktyp rekommenderar ni om jag kör mycket i Norrlands inland där vägarna är snö- och isbelagda i stort sett hela vintern?

Svar: Dubbat, nordiska dubbfria är ett alternativ. Vilka dubbdäck samt nordiska dubbfria som är bäst hittar du här.

Vilken däcktyp rekommenderar ni om jag kör mycket och långa sträckor på de stora vägarna. Det är nästan alltid barmark och snöar det så blir det snabbt slask och blött?

Svar: Du ska ha premium mellaneuropeiska. Vilka mellaneuropeiska dubbfria däck som är bäst hittar du här.

Vilken däcktyp rekommenderar ni om jag kör mycket. Mest i storstan. Ungefär som en storstadstaxi?

Svar: Du ska ha premium mellaneuropeiska eller nordiska odubbade. Vilka dubbdäck samt nordiska dubbfria som är bäst hittar du här.

Vilken däcktyp rekommenderar ni om jag kör till fjällen en gång om året och då är jag orolig för sista kilometern in till stugan. Där är det alltid snöigt och isigt och uppför. Ska inte jag ha dubbat?

Svar: Nej, du behöver bra framkomlighet sista biten och då är faktiskt snökedjor det bästa alternativet. Det finns bra snökedjor som är lätta att montera till de flesta bilar.

LÄS MER: Dessa vinterdäck ska du inte köpa!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!