Foto: Patrik Lindgren

Slut på reservdelar till Saab

Bagatellfel får nästan nya Saab-bilar att bli stående. ”Leta på skroten” råder Saab-handlaren den som letar efter reservdelar till sin Saab.

Den som krockar med sin Saab kan få problem med att få tillbaka bilen från bilverkstaden. Reservdelstillgången haltar och bagatellskador kan få nästan nya bilar att bli stående på obestämd tid.

Teknikens Värld ringde anonymt till Stockholms största Saab-handlare, Svenska Bil, och frågade efter en strålkastarinsats till en tre år gammal Saab 9-5. En standarddel som behöver bytas ut efter snart sagt varje småkrock mot fronten. Priset fick vi snabbt veta, 11 572 kronor för en xenon-insats, men hur var det med leveranstiden? 

– Vi har inga leveranstider, svarar reservdelsmannen.

– Finns de i lager alltså?

– Nej, det finns inga alls. Saab kan inte leverera.

– Hur ska då min Saab kunna repareras?

– Du får leta på bilskrotar. Har du tur kan du kanske hitta någon del. Vi brukar hitta en del delar på Upplands bildemontering, svarar reservdelsmannen lakoniskt.

Strålkastarinsatser är bara en av flera detaljer som är restnoterade. På oberoende reservdelshandlaren GKG Reservdelar i Stockholm bekräftar Kåge Karlevall (bilden ovan) att situationen är kritisk.

– Saab har problem att få fram alla möjliga delar. Värmefläkt, strålkastare, hjullager, servoslangar, exemplifierar Kåge Karlevall.

Situationen är problematisk både för 9-3 och 9-5. De auktoriserade Saab-handlarna verkar ha svårast att lösa problemen eftersom de är vana vid att bara jobba mot en originaldelsleverantör. Räddningen är fristående reservdelsfirmor som GKG Reservdelar och bilskrotar.

– Vi får många förfrågningar från Saab-verkstäder när de får nobben från sin egen organisation. Vi har ju andra leverantörer. Svårast är det med delar till den nya 9-5-modellen som såldes i litet antal. Den ska man inte krocka med. Det finns ju inga delar på skroten att ta av. Jag har hört att man plockar delar från bilar på bandet, säger Kåge Karlevall. 

Bilden bekräftas delvis av Lennart Ståhl, vd på Saab Parts AB, bolaget som håller i reservdelsdistributionen.

– På vissa komponenter som hör till modeller i produktion har vi haft längre leveranstider. Men det är tillfälliga problem. Vår målsättning är att leverera 97 procent av delarna från lager, säger Lennart Ståhl.

Leveransproblemen för delar till nya Saab 9-5 har faktiskt inneburit att man ibland har plockat delar av bilar på linan i fabriken.

– Att starta upp en tillverkning av en viss del skulle kosta för mycket.

Problemen ska enligt Lennart Ståhl inte beröra bilmodeller som har utgått.

– Så fort en bilmodell har gått ur produktion betraktas delarna till den som eftermarknadsdetaljer. Som regel har vi inga problem med reservdelstillgången, efterfrågan påverkas ju inte av att tillverkningen står still på fabriken. Vi har våra egna leverantörer. säger Lennart Ståhl.

Att det ändå finns problem med tillgången på vissa delar till förra generationen Saab 9-5 kan bero på hamstring, menar Lennart Ståhl.

– Alla våra kundföretag har inte förstått att Saab Parts är ett separat bolag, och ett mycket lönsamt bolag som aldrig har missat en betalning. Men man kan ändå tänka sig att kunder beställer extra av delar som de vet är åtgång på, säger Lennart Ståhl.

Saab Parts AB bildades i januari 2010. Aktierna ägs av Saab Automobile men är pantsatta hos Riksgälden för att fungera som säkerhet för statens borgensåtaganden till Saab Automobile.

Ytterst ska konstruktionen garantera en problemfri reservdelsförsörjning till Saab-ägare runt om i världen även om biltillverkaren Saab går i konkurs. 

Att det gnisslar redan 2012 bådar inte gott.

Reservdelar som det är brist på

• Strålkastarinsatser

• Värmefläktar

• Hjullager

• Servoslangar

• Xenon-ljus

• Delar till nya 9-5

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!