Foto: Teknikens Värld

Teknikens Världs Stora Bilpris 2021 – och vinnaren är...

Bilnyheter som aldrig förr gör startfältet spretigt. Graden av elektrifiering är påfallande, hälften av finalisterna är rena elbilar plus en populär laddhybrid. Dags att kora vinnaren!

Bäst på något eller bra på mycket, det är kärnpunkten hos Teknikens Världs Stora Bilpris. Vi samlar de tio mest intressanta, spännande men även förnuftiga bilnyheterna på en och samma gång. Hade vi haft råd skulle samtliga platsa i ditt drömgarage år 2021.
Elbilar är högsta mode och Porsche Taycan, Honda e, Polestar 2, Volkswagen ID.3 samt helt färska BMW iX3 står för olika hörnpelare inom det allt mer växande segmentet. Bredden av elbilar visar att kunden inte längre behöver vara mångmiljonär även om vi fortfarande väntar på folk-elbilen med stort F.

Söker du en kompetent terrängbil är nya Land Rover Defender högintressant och koncernkusinerna Seat Formentor och Audi RS 6 Avant visar på effektiv snabbtransport för olika sorters portmonnäer. Ligger vardagen dig närmast – som hos de flesta av oss – finns mycket dugliga familjekombi i form av VW Golf Sportscombi och laddhybriden Kia Ceed SW.
Upplagt för ett drama alltså. Ska förnuftet vinna över fåfängan eller ska en eldriven uppstickare plocka åt sig guldmedaljen? Häng med på våra funderingar, analyser och förklaringar till årets vinnare!

10. Volkswagen Golf Sportscombi

1 av 4 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 av 4 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
3 av 4 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
4 av 4 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Söker man en vettig familjevagn som fixar vardagens pendling, semesterresor och alla andra transportjox har den svenske bilköparen ofta fallit för Volvos kombibilar. Men i takt med att göteborgsbilarna blivit allt snobbigare svarar Volkswagen upp med olika vanliga knäckebrödsvaror. Senast ut i raden är Golf 8 som i kombiversionen Sportscombi (som för övrigt var Saabs kombinamn) är så där friskt alldaglig som man egentligen önskar. Golfkombin är förlängd jämfört med vanliga halvkombin vilket gör både baksäte och bagageutrymme stora som hos mellanklassare. Till och med storebror VW Passat får se upp!
Än så länge saknas bredden av drivlinor som är tillgängliga hos övriga Golf 8-familjen. Mildhybriden 1,5 eTSI DSG7 på 130 hästkrafter är grönaste valet i nuläget men VW ID:s el-släktband gör att elektrifieringen snart även når Sportscombi. Testlaget dagdrömmer om fiktiva e-Golfkombi med ordentlig räckvidd eller åtminstone kommande laddhybridsversion GTE 1,4 TSI DSG6. Då ligger förstaplatsen i försäljningslistan i princip öppen för svenskarnas nya kombival.

Motivering: Volkswagens bästsäljare Golf 8 har slagit sig in bland Svensktoppens alla Volvo. Nya Sportscombi förenar bekväma köregenskaper och stora utrymmen. Snart väntas laddhybrider men vi hoppas även på en helt eldriven Golfkombi – borde vara perfekta kombon.

9. Honda e

1 av 4 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 av 4 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
3 av 4 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
4 av 4 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Teknikens Världs Stora Bilpris premierar ofta ny teknik även om samlingsbilden för att ta hem en totalseger är en mix av specifika kunskaper som förnuft, ekonomi, smartness och säkerhet.
Nya lilla Honda e charmar med en jättelik dos personlighet som ingen annan bil på marknaden. Bilen känns lite som när Mazda MX-5 Miata revolutionerade sportbilsmarknaden under tidigt 1990-tal. Rätt look, krispiga detaljer och en näpenhet som ingen annan. Vi önskar oss fler bilar i trafikmiljön som är lika lattjo! Nedsidan är en prislapp uppe i det blå men när vi blundar (jo, testlaget har också känslor) för denna så faller vi som furor för individualiteten hos Honda e. Dessvärre är batterikapaciteten svag så körningarna blir korta mellan alla laddningar. För den prislappen borde längre räckvidd vara en självklarhet.
Litenheten, smidigheten och personligheten är ändå saker som briljerar tillräckligt mycket och Honda e manifesterar på sitt egna vis att framtidens bilar visst kan vara kul vilket är befriande skönt att uppleva redan nu.

Motivering: Klarsyntheten och den iver som Honda e förmedlar är värd att ta i beaktande. Att de uppfinningsrika japanerna borta i öster vill ha alldeles för mycket betalt för jobbet samt att räckvidden är onödigt kort är tyvärr besvärande stora minusposter i betygsprotokollet.

8. Cupra Formentor

1 av 4 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 4 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
3 av 4 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
4 av 4 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Födslar är spännande att se fram emot och när VW-gruppen knoppar av sig i form av spanskt styvsyskon till Seat i form av nya Cupra luktar det som att man vill åstadkomma ett eget Alfa Romeo. Med sportighet och fräsig design i första ledet är Formentor först ut utan att vara en varumärkesändrad skvader på gemensam delningsteknik. Formentor är en crossover som (än så länge) inte går att hitta igen hos vare sig VW, Audi, Skoda eller för den delen Seat. Bilen riktar sig till den personliga föraren/ägaren – hen ska gilla attityd och digga att sticka ut ur mängden. Lite som storebror Volkswagens raka motsats.
Den flashiga karossen döljer en praktisk familjebil – baksätet rymmer till och med tre vuxna, ryggstödet bak är delbart 40/20/40 och lastvolymen är tillräckliga 420 VDA-liter. Gimmickar som ljudförstärkningen av motorljudet genom de inre högtalarna, eget app-gränssnitt i infotainmentmiljön och krallig racing-liknande interiör är Cupras sätt att skilja sig från mängden. Ogillar man liknande design/marknadsförings-påhitt är Formentor definitivt inte din kopp. Samtidigt som andra köpare sporras av utanpåverket, lite av kejsarens nya klädedräkt.    

Motivering: I sitt vassaste utförande, håll i er nu – VZ 2,0 TSI 310 DSG7 4Drive – är nya Formentor både busig och praktisk. Körd aktiv ger den vissa kickar tillbaka till sin förare. Eventuell ”succé” för bilen lär dock dröja tills laddhybriden med 245 hästkrafter lanseras.

7. Land Rover Defender

1 av 4: Händer en gång per mansålder, en ny Defender! Glenns drömbil nummer ett år 2021. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 4 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
3 av 4 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
4 av 4 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Som vi väntat. Alla bilnördar har någon gång suktat efter Solihulls krigar-/storviltsjakt-/forsknings-/äventyrs-terrängbil med rötterna i andra världskriget. Varumärket Land Rover är faktiskt årsbarn med Teknikens Värld – båda debuterade 1948 – och gemensamt är ”inte ändra ett vinnande koncept”. Men nu så har Defender kommit i en helt ny modell, väsensskild från urtypen men givetvis besudlad med hälsningar till forntiden. Designen är närmast som en pastisch av originalformspråket men nykomlingen märks och tar för sig. Det stora flertalet faller som furor vid okulär besiktning medan Land Rover-puritanerna grymtar saker som ”plastig, trendputtig, citymässig”.
Bakom ratten känner man sig som styrman i hightech-stridsvagn, riktningsstabiliteten är superb såväl på asfalt, grusväg som i terrängen. Defender har inneboende upplevelsekänslan som nästan går att ta på. Även den kortaste skolhämtning blir till ett vardagsäventyr.
Fyrhjulsdriften använder mycket elektronik och man häpnas över vilken kapacitet drivlinan erbjuder. Höj chassit, knappa in lågväxel, gasa och styr in i vegetationen. Rejält tilltagna frigångsvinklar fram, bak och under bilen gör sitt till att man inte buklandar pladask.

Motivering: En ny Defender, det var nästan så att man inte trodde en sådan skulle komma. Nykomlingen kommer inte att tillverkas lika länge som ur-Land Rovern men flörtar med den äran med finförortsfamiljer med en mer än stabil ekonomi.

6. Audi RS 6 Avant

1 av 4: Fullstor kombi som enkelt rastar superbilar? Audi RS 6 Avant är svaret på ickefrågan. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 4 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
3 av 4 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
4 av 4 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Sjätte plats går till den sexigaste familjekombin på marknaden, RS 6 Avant är supersportbilen med plats över för din kära plus tre barn, vovven och all er packning. Fyraliters V8-dubbelturbomaskin på 600 hästkrafter och 800 newtonmeter är from som ett lamm när så önskas med sin cylinderavstängning men som inget hellre vill än att tokvarvas, skjuta dig upp för serpentinbackarna högst upp i snöklädda bergskedjor. Kraften är outsinlig och klippet i drivlinan, greppet från quattro-driften magisk. Ändå är komfortnivån snudd på lyxklass. RS 6 Avant är en sann kameleont även om den yttre designen med sina utbankade karosskärmar verkligen snackar slagskämpe. Här kommer mer sifferexercis att lägga på minnet: acceleration 0-100 km/h på 3,6 sekunder, toppfart 280 km/h, bagagerumsvolym 550 VDA-liter, släpvagnsvikt 2,1 ton och tillåten taklast 100 kg. Försök att kombinera all denna data i någon annan bil om ni kan!
Givetvis är all teknik långtifrån gratis men grundpriset 1,1 miljoner kronor är inte ohemult. En, två eller rent utav tre bilar i en gör att man bara har behov av RS 6 Avant i sitt lyxgarage. Ett multiverktyg som vi gärna önskar oss i vår verktygslåda.

Motivering: Testlaget brukar sammanfatta bilar som är duktiga på att kombinera flera fält som ”schweizisk armékniv”, frågan är nu om vi inte måste skifta uttryck till ”tyskt multiverktyg” i stället? Vi bugar oss ödmjukt inför all renodlad ingenjörskonst.

1 av 4: Testlaget vänder kameran ryggen i sin iver att plocka fram rätt slutsegrare. Chefredaktör Marcus Engström grubblar över teamets ”arbetsmetodik”. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 4: Arvet från Volvo är tydlig hos Polestar 2, baksätet är endast fällbart i 40/60-sektioner. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
3 av 4: Hedberg hävdar att det går att vada i djupt vatten med luftsnorkel. Glenn är skeptisk. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
4 av 4: Honda e erbjuder dubbla panoramapekskärmar, Mikael Stjerna låter sig imponeras. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

5. Volkswagen ID.3

1 av 3: Lär bli en vanlig syn på svenska vägar. Snart kommer billigare versioner av VW ID.3. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 3: Ungefär lika stor som Golf lär ID.3 plocka VW-kunder internt. Upplagt för släktfejd! Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
3 av 3: Sikten snett framåt störs av bred a-stolpe plus fönsterkarm. ID.3 är lättsam att köra. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Först ut av Volkswagens bombardemang av nya elbilar är golfklassaren ID.3, som bygger på helt ny arkitektur, batteriteknik och drivlinor. Nya för VW alltså, när vi jämför med konkurrenter upptäcker man snart att ID.3 inte är bäst eller spjutspets inom något, mer en allround elbil från det väletablerade tyskmärket. Och det är det som är grejen med nya ID.3, VW-märket bidrar till att fler kunder kommer att våga välja elbil före likvärdiga – eller bättre – konkurrenter från Sydkorea, Japan eller Frankrike.
Enkelheten och vanligheten genomsyrar ID.3, stora breda dörrar ger enkelt insteg, platt golv innebär rymdkänsla och när den kortvariga första aha-känslan klingat av känns bilen som (nästan) vilken VW-produkt som helst. Det är också styrkan, att tyskarna valt att inte göra en flaggskeppsmodell som sticker ut, utan i stället erbjuder en vardagshjälte. Inte helt olikt urkonceptet med Typ 1 ”Skalbaggen” faktiskt. Folkvagn i dess rätta bemärkelse.
Under 2021 kommer svagare drivlinor med mindre batteripaket i enklare utrustningsnivåer. Volkswagen har lovat oss den nya ”Folkan” för 300 000 kronor, då kommer även Svensson att få råd med elbil.

Motivering: Skadeskjutna efter Dieselgate beslutade Volkswagens högsta ledning att något stort måste göras, all energi och ekonomi styrdes över till elbilsutveckling och ID.3 är toppen av detta isberg. Vi opponerar oss för högt introduktionspris även om modellen just nu reas ut för fulla muggar med förmånliga leasingkontrakt.

4. BMW iX3

1 av 4: Visst är nyhetsvärdet stort hos iX3 men konstruktionen känns redan halvgammal. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 4: Vi provkörde iX3 i Teknikens Värld nr 26/2020. Notera att iX3 saknar fyrhjulsdrift xDrive. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
3 av 4: Nya iX3 tillverkas i Kina hos samarbetspartern Brilliance. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
4 av 4 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

När Tesla Model S visades 2009 drog Elon Musk i princip ner byxorna på alla de tyska premiumbiltillverkarna. I stället för en femsitsig familjebil – med sportbilsprestanda! – ville tyskarna marknadsföra elbilstekniken i superdyra superbilar. BMW:s konceptbil Vision EfficientDymanics visades 2009 och blev produktionsklara laddhybridssportbilen i8 först 2014. Då hade Tesla redan hunnit cementera sin syn på elbilsframtiden. Nya iX3 är bayrarnas första svar på en familjeanpassad ren elbil, minstingen i3 var mest en nischbil. Baserad på konventionella X3 är iX3 stark konkurrent till Audi e-tron och Mercedes EQC men även Volvo XC40 P8 Recharge. Trots sitt X3-ursprung är iX3 endast bakhjulsdriven, elmotorn på 286 hästkrafter sitter placerad baktill. Hela golvet är packat med ett 529 kg tungt batteripaket på 80 kWh som enligt WLTP-körcykeln räcker till 45,9 mils körning (45,3 mil om bilen har den högre utrustningsgraden Charged Plus). Toppfarten är begränsad till 180 km/h, så det gäller att hålla till höger på Autobahn. Mycket fin upplevd byggkvalitetskänsla och härliga köregenskaper.

Motivering: Trots enbart bakhjulsdrift är iX3 stabil och en härlig bil att köra med mycket mekanisk ”bilkänsla”. Det konservativa utförandet gillas även om designen känns passé. Intressant är att även ”tyska” iX3 tillverkas borta i Kina hos BMW:s samarbetspartner Brilliance.

3. Porsche Taycan

1 av 5: Porsche fick inte misslyckas med Taycan och bilen är därför fullmatad med rätt sorts känslor. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 5 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
3 av 5: Calle ”Jr” Engström vill inte åka i skuffen framtill. Pappa håller låda i vanlig ordning. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
4 av 5: Taycan är ingen halvkombi trots fastback-looken. Fällbara ryggstöd ökar flexibiliteten. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
5 av 5 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

De finns få bilföretag som är lika renodlade som Porsche. Trots massproduktion och ett brett modellprogram genomsyrar det sportiga samtliga modeller, från minsta suven Macan upp till fullblodsversioner av 911. Så när man bestämde sig att göra sin första elbil skruvades förväntningarna upp ordentligt, både internt och hos publiken. Fyrdörrarscoupén Taycan är först ut i raden av el-Porschar och givetvis satte Teknikens Värld den på stenhårda test så fort det bara gick. Vare sig underlaget är sjöis, sommarvarm racingbana eller allra helst oändlig landsväg häpnar testlaget över slutresultatet. Trots matchvikt på drygt två ton beter sig Taycan närmast som en 911 i köregenskaper och uppförande. De spelar ingen roll vare sig versionen är 4S, Turbo eller Turbo S – Taycan är en fullträff för Porsche och sportbilsvärlden.
Smakar det så kostar det och ”billigaste” 4S för 1 180 000 kronor i naknaste grundpris är givetvis hutlöst mycket pengar. Nackdel nummer två för Taycan är elförbrukningen. Även om man inte buskör (vilket man gör) slukar drivlinan orimligt mycket batteri-el. I test mot ”gamlingen” Tesla Model S Performance har Taycan Turbo cirka en tredjedel högre snittförbrukning vid liknande körning. Tur då att Taycan med sin 800-voltsarkitektur går att ladda extra snabbt.

Motivering: Elektrifieringen går på full fart inom bilindustrin och Porsche Taycan visar att det går att göra en sportbil med den rätta körkänslan. Körposition som hos 911 och baksäte som Panamera i kombination med den nya tekniken lär hitta många nya Porschekunder.

2. Polestar 2

1 av 4: Polestar 2 kommer på andra plats och blir därmed årets bästa elbil! Högt pris och klen räckvidd. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 4: Testbilen har stenhårt sportchassi Performance (+60 000 kr). Skippa helst detta! Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
3 av 4 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
4 av 4: Under fronthuven finns ett grunt lastutrymme. Perfekt för laddsladd, anser Hedberg. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Svensk-kinesiska – utvecklad i ­Sverige, tillverkas i Kina – Polestar med huvudkontor i Göteborg är det som inte Volvo får vara. Som en spralligare och sportigare lillebror. Polestar 2 är XC40 P8 AWD Recharge Pure Electric i smärtare kostym, utformningen är crossover i stället för suv. Polestar 2 började sitt liv som Volvo-konceptbilen ”Concept 40.2” (2016) men Geely Group ville annorlunda och PS2 konkurrerar i första hand med Tesla Model 3 samt ett helt koppel av nya snabba elbilar i mellanklassen.
Att Polestar är ett extra designdrivet bilföretag märks i stort som smått. De flesta betraktare gillar de spänstiga karosslinjerna och inredningen är betydligt mer fräsch än liknande Volvo. Dessvärre har Polestar 2 drabbats av flera återkallningar i rask takt, bland annat kvalitetsproblem och teknikstrul.
Men Polestar 2 är mer än bara yta. Drivlinan är kraftfull med dubbla elmotorer, senare kommer även en enbart tvåhjulsdriven version, till något lägre pris. Köregenskaperna är spänstiga och PS2 är oerhört inspirerande och underhållande att köra, man tar den gärna på en nöjesrajd, bara för att. Faktiskt kommer chassi och drivlina att delvis delas med Lotus kommande elsuv (lansering 2022), det brittiska sportbilsmärket ägs sedan 2017 också av kinesiska Geely.

Motivering: Med svenskutvecklad teknologi och konstruktionsidéer från Volvoleden i Göteborg är Polestar 2 en kompakt modern familjebil. För den som har råd. Alltför högt prissatt får PS2 svårt att nå den breda massan, men det dyra priset kan locka tjänstebilsfolket till en trevlig tur.

1. Kia Ceed SW Plug-in hybrid

1 av 6: Familjefädernas favorit. I alla fall om förnuftet får regera. Höga lägstapoäng ger Kia guldpengen. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 6 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
3 av 6 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
4 av 6 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
5 av 6 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
6 av 6 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Som en katt bland hermeliner. Kia Ceed SW Plug-in Hybrid har det svårt bland de tio finalisterna, med slätstruket yttre och minst sagt milt maskineri hamnar den gärna i bakersta raden. Men alla bilar som är uttagna till tio-i-topp har något som är ”det”, men i fallet Kia Ceed SW Plug-in Hybrid är det prekärt att trycka fingret på något känslofyllt karaktärsdrag. I stället är det vardagen som gör sig påmind med hushållsbudget, samhällsansvar och miljösamvete. Ett sätt att få ihop verklighetens bilpussel erbjuder nämligen den ”tråkiga” sydkoreanska kompaktkombin, nu med ny laddhybridsteknik.
Räckvidden på el är drygt fem uppmätta testmil, något som är perfekt eftersom sträckan räcker till familjens flesta köruppdrag om du som flertalet svenskar bor i större tätort och kör 3-4 mil per dag. Även testförbrukningen (bensin) på 0,57 l/mil är trivsamt låg vid längre resor. Drivlinan är okonstlad med bensinmotor plus elmotor som synkar bra, total systemeffekt är blygsamma 141 hästkrafter. Acceleration 0-100 km/h går ändå på hyfsat raska 9,5 sekunder. Än bättre är uppträdandet vid vår undanmanöver älgtestet – hela 78 km/h är i överklass och distanserar de flesta mellanklassare.

Den som lider av modern skärmallergi kan känna sig säker med Kia Ceed, här är det alltjämt många funktioner som styrs via knappar och vred även om standardiserad plattskärm givetvis finns mitt på instrumentbrädan.
Vi sparar det bästa till sist. Ekonomin. Milkostnad på 33,57 kronor är rekorderligt lågt, tack vare låg förbrukning och högt andrahandsvärde. Låt gå för tråkstämpeln som Kia i allmänhet och kanske Ceed i synnerhet lider av, som bil betraktat gör den sitt värv utan klander. Söker man lite mer spänning finns ju shooting brake-versionen ProCeed eller crossovern Xceed. Visste ni förresten att Ceed SW tillverkas i Slovakien uteslutande för Europa och att modellnamnet är en lek med ”CE” (Community of Europe - europeiska gemenskapen) och ”ED” (som står för Europeisk Design)?

Motivering: Ovanligt hög lägstanivå. Det sammanfattar arbetssegern för Kia Ceed SW Plug-in Hybrid, något av vår tids antibil som inte går att blunda för. Med mycket god ekonomikalkyl, hög säkerhetsnivå, goda utrymmen och bra ur miljösynpunkt plockar den hem Teknikens Världs Stora Bilpris 2021. Några charmpoäng plockar den inte, men ekonomin gör att du har råd även med en kul hobbybil!

Kias laddhybrid otippad etta

Kia Sveriges vd Peter Himmer på coronasäker dator. Foto: Marcus Engström / Teknikens Värld

Andelen laddbara bilar ökar i rask takt i Sverige. Efter isbrytarna Volvo V60 och VW Passat GTE har flera nya alternativ etablerat sig. Kia Ceeds storebror Optima SW med laddhybridteknik belönades redan 2018 med Teknikens Världs Stora Bilpris för sina smarta lösningar. Nu när Kias tekniker filat vidare på det vinnande konceptet och försett Kia Ceed SW med laddhybriddrivlina upprepar sig historien.
Bilvänner höjer säkerligen både ett och två ögonbryn när Sveriges bästa biltestarlag tilldelar en golfklasstor högst ­ordinär familjekombi vårt käraste pris. Men det går inte att blunda för den rättframma samt ärliga förpackningen Kia Ceed SW Plug-in Hybrid välkomnar en med. Det galnaste året i mannaminne blir det en seger baserad på sunt förnuft, helt enkelt.
Ceeds milkostnad är så låg att ”vinsten” kan räknas till 15 kr/mil! Annars är bra räckvidd på el och anmärkningsvärt låg bensinförbrukning i övrigt skönt för plånboken och grönt för miljön.
– Vi är väldigt stolta och glada för utmärkelsen! Det borde väl vara omöjligt att få Teknikens Världs Stora Bilpris två gånger? säger Kia Sveriges vd Peter Himmer när vi når honom på en coronasäker datorskärm.
– Vårt mål är att få volym på laddhybriderna för att hjälpa svensken i övergången till elektrifierad bilkörning. Här har man ju tryggheten i en förbränningsmotor, men att man verkligen kör så mycket som möjligt på el är både uppenbart och glädjande. Laddhybriden lägger grunden för framtiden, fortsätter han.
– Nu hoppas vi på att regeringen kommer med striktare riktlinjer till Boverket om att göra laddning tillgänglig även för de som inte äger villor. Laddmöjlighet hemma för alla är en ­förutsättning för att omställningen till elektrifierad bilism ska lyckas, och då måste även befintliga fastigheter uppgraderas – inte bara de nybyggda, säger Peter Himmer.

Juryns utlåtande om vinnarbilen:
”I stenhård konkurrens där finalutmanarna överglänser varandra sticker den vardagliga Kia Ceed SW Plug-in Hybrid ut ur mängden Praktisk, funktionell, säker, ekonomisk och framförallt rätt miljömässigt år 2021 balanserar bilen sig säkert ända fram till förstaplatsen. Kia Ceed SW Plug-in Hybrid är alltid redo som en hjälpsam extra familjemedlem – med rätt räckvidd till rätt pris!” 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!