090106-värdeminskning-bil

Värdeminskningen för 112 bilmodeller – superlista

43 000 kronor per år. Så mycket kan det skilja mellan den bil som tappar mest respektive minst i värde i mellanklassen. Teknikens Värld har räknat fram vad värdeminskningen kostar på 112 bilmodeller inom olika klasser.

Att nya bilar rasar i värde är inget nytt, men likväl något som de flesta bilköpare blundar för. Här försvinner många tusenlappar varje månad utan att det märks i plånboken. Först när det är dags att byta går det upp för en hur mycket av investeringen som egentligen försvunnit. Värdeminskningen är den enskilt tyngsta ekonomiska posten i nybilsägandet och utgör ungefär halva årskostnaden. Bilarna vi har granskat, samtliga testbilar under 2008, har tre år efter nybilsköpet tappat 32 till 52 procent av bilens värde. Skillnaderna är stora mellan ”finare” och mer vardagliga märken inom samma storleksklass. Mercedes C320 4-Matic har inte bara tre gånger så stor prislapp som en Skoda Octavia Greenline, den tappar också dubbelt så mycket i värde varje år – 67 300 mot 24 666 kronor. Största värderaset i procent har Renault Laguna, Skoda Superb, Citroën C5 och Alfa Romeo 159.

Den som vill förlora så lite pengar som möjligt innan det är dags att byta bil väljer med fördel Toyota Aygo, som har en årlig värdeminskningskostnad på 11 667 kronor. Ingen annan ny bil faller så lite. Kia Picanto Eco är en jämförbar miljöbil som kostar ungefär lika mycket som Aygo i inköp, men Kia-ägaren får räkna med att värdet faller snabbare, 3 966 kronor mer varje år. Generellt gäller att billiga småbilar är vettiga investeringar sett till andrahandsvärdet. Men då gäller det att välja rätt modell. Citroën C3 med stora 1,6 HDI-motorn tappar 25 300 kronor per år, i paritet med ovan nämnda Skoda Octavia. Toyota Prius och Honda Civic Hybrid tappar minst i värde procentuellt sett i Golfklassen, men i rena pengar får man betala dyrt för hybridnöjet. De etanoldrivna modellerna av Citroën C4, Ford Focus, VW Golf och Renault Mégane är jämförelsevis åtskilliga tusenlappar billigare i värdeminskningskalkylen. Prestigemärket BMW finner alltjämt sin kundkrets medan kunderna bedömer Jaguar som ett mer osäkert kort. Enligt vår värdeberäkning betalar du nästan en tusenlapp extra i månaden för att få köra Jaguar XF 2,7D jämfört med om du kör BMW 530d. Procentuellt sett har dock Saab 9-5 ett sämre andrahandsvärde än Jaguar XF.

Stora bränsletörstiga suvar faller mest och snabbast i värde. Tungviktare som Mercedes GL, Toyota Land Cruiser och Porsche Cayenne GTS tappar vardera, per år, lika mycket som en rejäl småbil kostar ny. Den mest magsårsframkallande affären är ändå Maybach 62. Ägaren ser varje år 720 334 kronor försvinna i ett stort svart hål, ett hål som växer i takt med finanskrisens framfart. Värdeminskningen har traditionellt sett varit mindre för bilmärken som är väl inarbetade på den svenska marknaden. Den senaste tidens turbulens kring ägarna till Saab och Volvo kan dock få långtgående konsekvenser. Bilspekulanterna ser sig om efter mer stabila märken som ser ut att ha en ljusare, och möjligen också grönare, framtid.

Missa inte tabellerna längre ned.

Så fick vi fram siffrorna

Teknikens Värld har räknat fram den årliga värdeminskningen på 112 bilar, baserat på tre års ägande och en körsträcka om 6 000 mil. Prognosen på andrahandsvärden hos nya bilar görs i samarbete med KVD, Kvarndammens Bilauktioner, som via auktionssajten bilpriser.se värderar över fyra miljoner bilar varje år.

Bromsa värdeminskningen

För att minska värdeminskningen bör köparen välja rätt modell och rätt tillval till sin nya bil. Kombiutförande betalar sig när bilen säljs. För bilar som har tre dörrar i grundutförande brukar det löna sig att betala extra för att få en femdörrarsbil. Tillvalsutrustning minskar vanligen i värde snabbare än bilen i övrigt och kan i värsta fall vara helt värdelös efter tre år. Smarta tillval som inte faller mer i värde än bilen är luftkonditionering, farthållare och dragkrok. Regnsensor, parkeringshjälp, navigator, taklucka, sportchassi och 18-tumshjul bör nybilsköparen däremot undvika för att undvika kraftig värdeminskning.

Visste du att...

Den som köper en mindre bil kommer billigare undan. I rena pengar blir värdefallet mindre eftersom insatsen inte är lika hög som för en större bil. Bränslekostnaden hålls nere. Kapitalkostnaden är inte lika stor. Service- och reservdelspriserna är ofta lägre, liksom fordonsskatten, som baseras på bränsleförbrukning/koldioxidutsläpp.

Småbilar

Värdeminskning
Modell
Pris
Årlig
På tre år
%
Citroën C3 HDI149 90025 30075 90051
Mini Cooper 1,6D Clubman199 90024 63373 89937
VW Polo TDI 80 5d160 50023 13369 39943
Peugeot 207 5d 1,4 VTi136 90022 96768 90150
Peugeot 207 SW 1,6 VTi156 90022 63367 89943
Skoda Fabia 1,6 Combi140 10022 50067 50048
Skoda Fabia Greenline148 40022 06766 20145
Fiat Panda 1,3 MJT134 50020 83362 49946
Opel Corsa 1,3 Ecoflex 5d143 90020 80062 40043
Seat Ibiza 1,4 Eco TDI146 30020 80062 40043
Seat Ibiza 1,4124 90020 63361 89950
Mazda 2 1,3 5d131 00020 34961 04747
Ford Fiesta 1,25127 70020 33360 99948
Subaru Justy 1,0 E119 90018 63355 89947
Hyundai i10 1,1 E-Sense104 90016 64349 92948
Renault Twingo 1,299 90016 63349 89950
Kia Picanto 1,1 Eco89 90015 63346 89952
Toyota Aygo97 10011 66735 00136

 Summering: Billiga bilar faller mindre i värde eftersom de har om ett lägre ingångspris. Generellt gäller att småbilar faller minst i värde procentuellt sett. Miljödebatten, den ekonomiska oron, högre räntekostnader och andra kostnader kring bilägandet gör mindre bilar mer lockande i nuläget. 

Golfklass

Värdeminskning
Modell
Pris
Årlig
På tre år
%
Toyota Prius255 80032 60097 80038
Honda Civic Hybrid238 90031 63394 89940
BMW 118d235 50030 83392 49939
Audi A3 1,9 TDI E-power217 50029 16787 50140
Citroën C4 HDI191 90029 13387 39946
Ford Focus 1,6 TDCi Kombi192 00028 96786 90145
VW Golf Bluemotion 5d193 80028 90086 70045
VW Golf Multifuel 5d160 60024 86774 60146
Renault Mégane Flexfuel144 40024 33372 99951
Ford Focus 1,8 Flexifuel Kombi171 80024 00072 00042
Citroën C4 Bioflex154 90023 96771 90146
Peugeot 307 Bioflex149 90023 30069 90047

 Summering: Kompaktklassen är rätt homogen sett till värdefallet. Sticker ut gör hybridbilarna som är snåla men dyra i inköp och kostar ägaren mycket i form av värdeminskning. Hybriderna är ganska högt värderade på marknaden nu och inte mycket tyder på att de ska bli mindre populära. 

Mellanklass

Värdeminskning
Modell
Pris
Årlig
På tre år
%
Mercedes C 320 CDI 4Matic471 90067 300201 90043
Saab 9-3 SC Turbo X417 90065 300195 90047
Audi A4 3,0 TDI quattro Avant399 40056 457169 37142
Audi A4 3,2 FSI quattro381 30054 633163 89943
Saab 9-3 2,0t BioPower Cab.371 90051 333153 99941
BMW 320d xDrive Touring344 00050 667152 00144
Opel Vectra 3,0 CDTI V6 Kombi317 40050 133150 39947
Jaguar X-Type 2,2D Estate316 00049 000147 00047
Saab 9-3 SC Aero 1,9 TTiD309 90047 133141 39946
Mercedes C 180 Komp. Kombi307 90046 967140 90146
Volvo V50 T5 AWD298 90044 300132 90044
Alfa 159 SW 2,2 JTS289 90040 633121 89942
BMW 320i Touring287 00039 719119 15742
Citroën C5 2,2 HDI Tourer279 90039 633118 89942
Audi A4 1,8 TFSI Avant276 70037 967113 90141
BMW 318i Touring269 00037 633112 89942
Saab 9-3 SC 2,0t BioPower268 80036 500109 50041
Subaru Legacy 2,0D264 90036 333108 99941
Saab 9-3 SC BioPower 175254 90036 300108 90043
VW Passat Bluemotion250 00034 967104 90142
Mazda 6 2,0 DE Kombi242 00034 967104 90143
Honda Accord 2,0237 90034 267102 80143
Ford Mondeo 2,0 Kombi230 80033 967101 90144
Mazda 6 2,0 Kombi227 00033 33399 99944
Skoda Superb TSI 160222 90033 33399 99945
Volvo V50 1,8 Flexifuel220 90032 33396 99944
Renault Laguna 2,0207 90031 96795 90146
Renault Laguna 2,0 Sport Tourer207 90030 96792 90145
Skoda Octavia 1,6 Greenline Multifuel162 90024 66673 99845

 Summering: Stora skillnader på vad man får betala för nybilsdoften, både i inköpspris och värdeminskning. Varumärket har stor betydelse. En exklusiv Audi A4 kostar mer än dubbelt så mycket som Skoda Octavia i årlig värdeminskning. Jaguar och Saab (!) har sämst andrahandsvärde. 

Prestige/stora

Värdeminskning
Modell
Pris
Årlig
På tre år
%
Lexus GS450h567 90088 933266 79947
Jaguar XF 2,7 D V6437 00065 667197 00145
BMW 530d414 00054 000162 00039
Saab 9-3 SC Aero 2,0T XWD330 90052 633157 89948
BMW 520d Touring362 00045 633136 89938
Volvo S80 D5323 90045 333135 99942
Saab 9-5 SC 2,3t BioPower270 90042 967128 90148
Volvo V70 2,0D284 90041 300123 90043
Volvo V70 2,0F262 90036 967110 90142

 Summering: De som köper dyrare bilar kan alltid hävda att värdet står sig väl. Men hur kul är det att förlora 50 000–60 000 kronor per år i värdeminskning? Prognosen tyder på att värdemässigt säkra Volvo V70 tappar lite av sin glans som begagnad. Försäljningryktet gör att bilspekulanterna tvekar. 

SUV

Värdeminskning
Modell
Pris
Årlig
På tre år
%
Mercedes GL 420 CDI 4Matic830 000133 333399 99948
Toyota Land Cruiser 4,5D-4D813 000127 666382 99847
Porsche Cayenne GTS805 000117 667353 00144
Porsche Cayenne544 00078 000234 00043
Subaru Tribeca499 90077 300231 90046
Chevrolet Avalanche E85435 00071 667215 00149
Mercedes GLK 320 CDI 4Matic439 90067 300201 90046
Land Rover Freelander2 Td4 SE383 10066 033198 09952
Mazda CX-7 Premium344 00056 333168 99949
BMW X3 xDrive20d363 00056 000168 00046
Volvo XC60 D5 AWD367 90055 967167 90146
Citroën C-Crosser HDI Exc340 00055 333165 99949
Peugeot 4007 2,2 HDI329 90052 633157 89948
Volvo XC60 2,4D AWD352 90052 633157 89945
Audi Q5 2,0TDI quattro345 90050 133150 40044
Renault Koleos 2,0 dCi287 90048 333144 99950
VW Tiguan TDI 170314 00044 667134 00143
Honda CR-V i-CDTi282 90042 633127 89945
Subaru Forester 2,0D274 90041 633124 89945
VW Tiguan TDI 140 T&F303 50041 000123 00041
Ford Kuga 2,0 TDCi264 50039 833119 49945
Seat Altea Freetrack 2,0 TDI266 30039 433118 29944
Subaru Forester 2,0234 90037 967113 90148

 Summering: Törstiga bensindrivna suvar sjunker snabbast och mest i värde. För de allra största försvinner en mindre förmögenhet ut i tomma intet, varje år – varje mil! Land Rover Freelander har sämst andrahandsvärde medan VW Tiguan och Subaru Forester framstår som minst dåliga i denna klass. 

Lyx/sport/coupé/cabriolet

Värdeminskning
Modell
Pris
Årlig
På tre år
%
Maybach 624 461 000720 3342 161 00248
Porsche 911 GT22 036 000288 333864 99942
Porsche 911 Turbo Cabriolet1 524 000203 000609 00040
Porsche 911 GT3 RS1 329 000188 000564 00042
Porsche Carrera 4S1 003 000122 000366 00036
Porsche Carrera S939 000112 667338 00136
Mercedes C63 AMG685 900103 667311 00145
BMW M3 Sedan639 00095 333285 99945
Porsche Boxster S561 00067 000201 00036
Porsche Cayman503 00057 667173 00134
Peugeot 407 Coupé 2,2254 90042 633127 89950
VW EOS 2,0 TSI286 50040 667122 00143
VW Passat CC TSI 160269 90039 967119 09144
Audi A5 1,8 TFSI (2,0)306 40038 300114 90038
BMW 120i Cabriolet304 00038 000114 00038

 Summering: Ett hopkok av modeller. Gemensamt är att köparen förmodligen räknat med högre värdetapp än för en ”vanlig” bil. Porsche håller värdet bra, här finns köpare oavsett konjunktur. Sämre är det för rena lyxbilar och udda coupémodeller, läs Peugeot 407 Coupé. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!