Tobias Larsson och hans numer avlidna Volvo V50. ”Aldrig mer Volvo”, säger Tobias Larsson.

VARNING: Livsfarlig motor i Volvo

På väg hem till Laxå rusade Volvons dieselmotor och bilen skenade. Tobias Larsson lyckades få stopp på bilen, men fick höra motorn tokrusa tills den skar. Reparationen kostar 34 000 kronor – och Volvo står inte för en enda krona, trots att felet är känt.

Det är klart att vi tar upp den stafettpinnen. För en sak är säker, det är inte den första Volvon som gasar tills den rasar. Problemet har varit på tapeten under flera år och berör de tidigare fyrcylindriga dieselmotorerna på 1,6 och 2,0 liter som Volvo köpte från Peugeot.

Problemet är att dessa motorer med jämna mellanrum skickar in extra bränsle för att bränna bort partiklar ur partikelfiltret. Vill det sig illa slinker en del oförbränt bränsle ned i cylindern och blandas med motoroljan. Till slut blir det så mycket olja att den pressas upp i förbränningsrummet och antänds med okontrollerbar förbränning som följd. Det kan till exempel hända om partikelfiltret är igentäppt, vilket kan ske om det inte är bytt i tid – vid 12 000 mil – eller om additivet som ska sänka temperaturen då partiklarna brinner bort har tagit slut. Det kan också ske om verkstaden har bytt partikelfilter men glömt att nollställa räkneverket. Då tror motorns styrsystem fortfarande att partikelfiltret är fullt och ofta behöver regenereras.

Rusande motorer innebär inte bara risk för motorras utan är också en trafikfara.

– Jag körde i 110 km/h när bilen började skena. Först frikopplade jag och lade ur växeln för att få ner farten, och då rusade motorn. Då vred jag om nyckeln för att slå av motorn men motorn bara fortsatte. Det var då jag lade i en växel och bromsade så hårt jag kunde. Då small det bara till, och motorn stannade äntligen. Det är mycket kraft, motorn är stark, berättar Tobias Larsson som körde Volvon.

På Volvo kommer vi i kontakt med Bjarne Darwall, presschef, Stefan Söderman, kundrelationsansvarig och Ivar Gustafsson, ansvarig för teknisk uppföljning.

Ska man behöva vara rädd när man kör med en gammal Volvo-diesel?

– Nej, och jag vill betona att det är ingen stor mängd ägare som har drabbats. Det handlar om ett fåtal bilar, säger Bjarne Darwall.

Vad kan man göra för att inte riskera att råka ut för en okontrollerbart rusande motor?

– Är man orolig för sin bil eller om man ska köpa en begagnad bil så bör man uppsöka en Volvo-verkstad som går igenom bilens servicehistorik. Om den har varit på många olika verkstäder eller saknar historik så bör man göra en noggrannare undersökning, säger Stefan Söderman.

Vad gör verkstaden?

– Oljenivån är en bra indikator, den får inte vara för hög. Sedan kontrollerar man om partikelfiltret är bytt, säger Bjarne Darwall.

Hur ser man att partikelfiltret inte är tilltäppt?

– Det kan man inte se. Det enda man kan gå på är noteringen när det är bytt, säger Stefan Söderman.

Vad kan man som bilägare själv göra?

– Det kunden kan göra är att kontrollera om oljenivån stiger. Då är det något som är fel, då har dieselolja spätt ut motoroljan. Många kortkörningar utan att motoroljan blir varm borde också innebära en ökad risk, i alla fall i teorin, säger Ivar Gustafsson.

Vilka bilar är det som har drabbats?

– Det gäller främst 1,6 – och 2,0-litersmotorerna innan 2011. Kring 2011 introducerades en ny reningsteknik och additivet försvann. De nyare dieselmotorerna har en givare som indikerar om det är för mycket olja i motorn, så där får föraren en tidig signal om något är fel, säger Bjarne Darwall.

Någon hjälp till reparationen kommer inte Tobias Larsson att kunna räkna med, trots att den servades på Volvo-verkstad senast.

– Bilen har gått 25 000 mil och vi har inte noteringar alls om att den har varit inne på en Volvo-verkstad mellan 12 000 och 25 183 mil, då den var på Rejmes, en Volvoverkstad i Norrköping. Vi har inte kunnat se när eller om partikelfiltret var bytt, säger Bjarne Darwall.

I detta fall är partikelfiltret bytt. Bytet gjordes på en fristående verkstad vid 21 900 mil. Med Volvo menar att det måste mer till än så.

– Om byte av partikelfilter gjordes vid 21 900 mil så behövs inte ett nytt redan vid 25 100 mil. Samtidigt med bytet måste även ett räkneverk nollställas för att bilen ska få kontroll på hur gammalt filtret är. Det framgår tydligt i Volvos instruktioner. Om det gjorts av verkstaden eller inte kan jag inte svara på, men sannolikt inte med tanke på det som sedan hände. Både kunden och Rejmes får i den situationen förutsätta att hela servicen gjorts enligt instruktion och inte bara delar, säger Bjarne Darwall.

Enligt Volvo är alltså tokrusande Volvo-motorer något som man i värsta fall kan råka ut för. Att som Tobias Larsson gjorde, lämna in bilen på märkesverkstaden Rejmes för service, är ingen garanti för att felet inte ska uppkomma. Det gäller både att ha gjort partikelfilterbytet ordentligt, ha koll på oljenivån och – förmodligen – inte ha otur.

För Tobias Larsson kommer beskedet som en chock. Han trodde att en service på Volvo-verkstaden innebar att ett kvitto på att allt var som det skulle.

Blir det någon mer Volvo?

– Absolut inte. Jag förstår att det kan bli fel, men då måste man ta ansvar. Rejmes ville bara byta motor men var inte intresserade i att undersöka vad felet berodde på. Någon ny Volvo blir det inte, säger Tobias Larsson med eftertryck.

Förtydligande: Motorn finns även i PSA-koncernens bilar (Peugeot, Citroën), men har där en annan konstruktion, med ett annat partikelfilter. Dessa bilar har ej drabbats av problemen.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!