Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Verkstaden ville skrota frisk motor

Motorn på Håkan Berggrens Opel Insignia dog plötsligt. Den auktoriserade Opel-verkstaden dömde ut motorn och föreslog motorbyte för 70 000 kronor. Men Håkan Berggren tackade nej och sparade över 56 000 kronor.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Håkan Berggren har en Opel Insigna 2,0 CDTI från 2016. Bilen med den 170 hästkrafter starka dieseln hade fungerat utmärkt sedan han köpte bilen av sin son för ett år sedan. Tills en dag i somras då bilen plötsligt stannade.
– Motorn bara dog, mitt i en korsning. Den var omöjlig att starta igen och jag fick kalla på en bärgare som tog bilen till en Opel-verkstad i Gävle, Thunbergs Bil, berättar Håkan Berggren.

På verkstaden tog man snabbt hand om bilen. Man konstaterade att motorn saknade kompression och informerade Håkan Berggren att det berodde på att kamremmen hade kuggat över. Skadorna var så stora att det inte var lönt att reparera motorn. ”Kamremmen kuggat” står det på räkningen för felsökningen.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Teknikens Värld Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!