Volvo V60 Plug-in Hybrid

Volvo ”saltar” förbrukningssiffrorna

Det låter otroligt men är sant: Volvo V60 Plug-in Hybrid drog så lite i certifieringstestet att Volvo i efterhand höjde den angivna bränsleförbrukningen.

Icertifieringstestet för V60 Plug-in Hybrid blev elräckvidden 57 kilometer och bränsleförbrukningen utan elhjälp 0,48 liter per mil. Detta ger med regelverket för laddhybrider (som vi berättade om i Teknikens Värld nummer 23/2013) ett koldioxidutsläpp på fantastiska 38,5 gram per kilometer och en viktad förbrukning på försumbara 0,146 l/mil. Siffror som Volvo med stolthet kan basunera ut i reklamen världen över.

 Men det är inte de siffrorna vi ser i broschyrer och i annonser. Volvo har i stället valt att deklarera sämre värden. Högre förbrukning och kortare räckvidd.

Iall reklam uppger Volvo 48 gram koldioxid per kilometer i stället för 38 gram. Räckvidden anges till 50 kilometer i stället för 57 kilometer. Bränsleförbrukningen 0,18 liter per mil i stället för 0,15 liter per mil.

 – Största anledningen var att vi ville att det skulle gå att repetera räckviddssiffrorna för kunden. Vi vet att de flesta kan köra 50 kilometer på eldrift och därför valde vi att kommunicera det något sämre värdet, förklarar Johan Rasmusson på Volvo.

 Att det i reklamen låter sämre med 50 kilometer än med 57 kilometer i räckvidd har ingen större betydelse menar Volvo. 

 – Enligt våra undersökningar är det möjligheten att köra tyst och bilens prestanda, noll till hundra på 6,1 sekunder, som har störst betydelse för kunderna. Dessutom är totalkostnaden viktig. Ur den synvinkeln spelar det mindre roll hur lång räckvidden är eller att bilen släpper ut 38 gram koldioxid. Det viktiga är att vi kommer under 50 gram i koldioxidutsläpp, säger Johan Rasmusson.

Att försämra certifieringssiffror lär vara ganska unikt i bilbranschen. Men hur unikt är Volvo ovilliga att tala om.

 – Jag kan inte nu peka ut någon annan bil där vi har gjort det.

 Är det för att det är extra svårt att nå räckviddssiffrorna med elbilar och laddhybrider?

– Det vill jag inte påstå. Jag har pratat med flera förare som har klarat av att köra 57 kilometer på el, så det är fullt möjligt, säger Johan Rasmusson.

Om Volvos saltande av förbrukningssiffror kan du läsa i Teknikens Värld nummer 24/2013 som finns ute i butik i dag och som kan beställas online. Numret är fullsmockat med intressant läsning!

Fakta: Volvos siffror mot verkliga värden

Räckvidd (km)Viktad förbrukning (l/mil)Koldioxidutsläpp (g/km)Testförbrukning (l/mil)
Verkliga testvärden570,15380,48
Volvos angivna värden500,18480,50

Fakta: Så räknas förbrukningen ut

För bilindustrin har formeln och varje gram stor betydelse. Enligt EU-regler får biltillverkare år 2020 ha högst 95 gram i genomsnittligt CO2-utsläpp för deras bilar som registreras i Europa. För att gynna supersnåla bilar räknas varje bil som släpper ut 50 gram eller mindre som 3,5 bilar fram till och med 2015, därefter räknas de som 1,5 bil. Bilar som kommer under 50 gram får därför relativt stor betydelse.

Själva körcykeln är samma som för alla personbilar, NEDC, New European Driving Cycle, vilket innebär en elva kilometer lång körcykel på 20 minuter. Först mäts räckvidden i eldrift. 

Sedan körs förbrukningstestet två gånger. Iförsta körcykelprovet tillåts att batteriet töms. Man kör alltså uteslutande med eldrift och mäter hur mycket el bilen 

drar. 

Sedan körs prov två då man mäter hur mycket bensin eller diesel bilen drar i körcykeln, utan att batteriet töms på el. 

Volvo V60 fick räckvidden 57 kilometer i NEDC-testet.

Iprov två mättes förbrukningen för V60 Plug-in Hybrid till 0,48 liter diesel per mil (4,8 liter per 100 kilometer). 

Eftersom EU vill förenkla budskapet och bara låta bränsleförbrukningen synas viktas förbrukningsvärdet. 

Finessen med uträkningen är att förbrukningen i prov två blir lägre ju längre elräckvidden är.

För V60 Plug-in Hybrid är räckvidden 57 kilometer, vilket i uträkningsformeln betyder att bensinförbrukningen i prov två viktas med 0,305.

Sålunda: Testförbrukningen som i verkligheten är 0,48 liter per mil blir med vikten 0,305 lika med 0,146 liter per mil (0,305 x 0,48 = 0,146 l/mil). Det är det viktade värdet som Volvo i normala fall skulle ha marknadsfört.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!